تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۱۰۷۸
سرویس خبر : انرژی

تولید نفت اوپک سقوط کرد

تولید نفت اوپک سقوط کرد
‌می‌متالز - نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در اوت، به دلیل مختل شدن عرضه لیبی و محدودیت عرضه داوطلبانه اعضای این گروه، کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از ژانویه رسید.

به گزارش می‌متالز، یافته‌های نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۴۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئیه، کاهش یافت و این رقم، پایین‌ترین میزان تولید این گروه از ژانویه سال ۲۰۲۴ بود.

کاهش تولید و صادرات نفت لیبی در بحبوحه درگیری میان جناح‌های سیاسی بر سر کنترل بانک مرکزی، به تقویت قیمت نفت کمک کرده است و منابع آگاه می‌گویند احتمال اجرای افزایش تولید برنامه‌ریزی شده اوپک پلاس را از اکتبر، افزایش داده است.

لیبی بزرگ‌ترین کاهش تولید به میزان ۲۹۰ هزار بشکه در روز را در میان اعضای اوپک داشت. تولید میدان نفتی شراره در ابتدای ماه گذشته مختل شد و میادین بیشتری تا پایان ماه از فعالیت بازماندند و میانگین تولید این کشور را به ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادند.

داده‌های برخی از شرکت‌های اطلاعات انرژی مانند «کپلر» نشان داد توقف تولید، تاثیر اندکی بر صادرات لیبی در اوت داشت. با این حال، منابع مورد استفاده در نظرسنجی رویترز، برآوردند که تاثیر تولید، بیشتر قابل ملاحظه خواهد بود. لیبی از مشارکت در محدودیت عرضه داوطلبانه اوپک پلاس معاف شده است.

کاهش بزرگ بعدی مربوط به عراق بود که صادراتش را در اوت کم‌تر کرد و تلاش کرد پایبندی به توافق نفتی اوپک پلاس را تقویت کند. اوپک پنجشنبه گذشته اعلام کرد: عراق گام‌های روشن و مصمم را برای جبران حجم بیش از حد تولید نفت، ارائه کرده و تضمین داده است که در آینده به انطباق کامل خواهد رسید.

در میان کشور‌هایی که تولید بالاتری داشت، نیجریه صادراتش را اندکی افزایش داد.

اوپک به مدت ۹ ماه متوالی، حدود ۲۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سقف هدف‌گذاری شده، نفت تولید کرده و عراق مسوول عمده این مازاد تولید، بوده است.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می‌شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل «کپلر» و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود