تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۴
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۵۱۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تولیدات معدنی روی ریل پیشرفت/ افتتاح ۳ میلیارد دلار طرح در سال جاری

می متالز - صنایع و معادن کشور در سال های اخیر توانسته اند به حجم قابل توجهی در تولید و صادرات برسند و حالا در ادامه این مسیر قرار است در سال جاری حدود ۳ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح شود.
تولیدات معدنی روی ریل پیشرفت/ افتتاح ۳ میلیارد دلار طرح در سال جاری

به گزارش می متالز، صنایع و معادن کشور در سال های اخیر توانسته اند به حجم قابل توجهی در تولید و صادرات برسند. دولت های یازدهم و دوازدهم توانسته اند با سیاست گذاری های مدون در این حوزه بنا به آمارهای رسمی داخلی و خارجی زمینه توسعه بیش از پیش در حوزه معادن در کشور را ایجاد کنند.

بر این اساس عملکرد تجارت خارجی بخش معدن و صنایع معدنی در مدت 11 ماهه 97 نشان دهنده صادرات 51 میلیون و 770 هزار تن کالا به ارزش بیش از هشت میلیارد و 299 میلیون دلار است که نسبت به دوره مشابه از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزشی سه دهم درصد کاهش داشته است. بر پایه داده های آماری گمرک در 11 ماهه پارسال، سهم تجارت خارجی زنجیره معدن از کل تجارت خارجی کشور از لحاظ وزنی 49 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد بوده است.

آمار تجارت خارجی در دوره 11 ماهه 97 نشان می دهد بالغ بر 178.4 هزار تن صادرات صنایع فلزی انجام شد که ارزش آن بیش از 278 میلیون دلار بود که در مقایسه با 11 ماهه 96 از لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 33 و 29 درصد افزایش داشت. صادرات انواع فرو آلیاژهای آهنی در 11 ماهه 97 به وزن 44.7 هزار تن به ارزش بیش از 65.9 میلیون دلار بود که از نظر وزن و ارزش به ترتیب 67 و 44 درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشت.

حالا ر ادامه برنامه ریزی های دولت برای توسعه صنایع و معادن کشور بنا به گفته رئیس سازمان توسعه معادن امسال حدود 3 میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می‌شود.

ایمیدرو در این زمینه به نقل از «خداداد غریب پور» در این باره آورده است: «طی سال 97 حدود 9.3 میلیارد دلار در بخش معدن و صنایع معدنی صادرات صورت گرفته که این رقم معادل 21 درصد کل صادرات غیر نفتی است. این امر نشان می دهد بخش معدن و صنایع معدنی، ارزآوری قابل توجهی دارد. طی سال گذشته 2.5 میلیارد دلار پروژه افتتاح شد

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع رونق تولید به عنوان شعار امسال افزود: «توسعه معادن کوچک در راستای رونق تولید و محرومیت زدایی در ایمیدرو پیگیری می شود و معادنی که سرمایه یا فناوری لازم را برای توسعه ندارند مورد حمایت قرار می گیرند.»

یادآور می شود: دستیابی به جایگاه نخست منطقه در حوزه معدنی و صنعتی یکی از اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام است که در این راستا اقدامات خوبی در بخش معادن صورت گرفته تا جایی که ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی کشور به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

عناوین برگزیده