تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۳۰
کد خبر: ۳۵۱۱۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
صنعت و معدن، پیشران اقتصاد کشور؛

معدن جانجا؛ راهکار توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان

معدن جانجا؛ راهکار توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان
‌می‌متالز - صنایع در حالی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اشتغال‌زایی محسوب می‌شوند که معدن مس "جانجا" در سیستان و بلوچستان با ذخیره بیش از یک میلیارد تن در تراز یک معدن جهانی به شمار می‌رود و علاوه‌بر اشتغال‌زایی، توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال دارد.

به گزارش می‌متالز، سیستان و بلوچستان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از صربستان تا پاکستان ادامه دارد یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود.

معادن سیستان و بلوچستان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند که این نشان‌دهنده ظرفیت، رشد و رونق اقتصادی در منطقه است، این معادن حاوی ذخایر غنی از فلزات و کانسار‌های معدنی از قبیل کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و همچنین عناصر و کانسار‌های غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید و سنگ‌های ساختمانی و تزئینی بویژه گرانیت و مرمر است.

با این وجود سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور محسوب می‌شود به طوریکه از ۶۰ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور، ۲۸ نوع آن به طور قطع و در شرایط کنونی در این استان وجود دارد؛ همچنین از حیث داشتن عناصر معدنی فلزی از کم‌نظیرترین استان‌های کشور محسوب شده و بیشترین میزان آهن پلاسری، مس و آنتیموان و طلای کشور را با پراکندگی وسیع به خود اختصاص داده است.

در این میان وجود معادن غنی و متنوع و سهم بالای سیستان و بلوچستان در برخورداری از این معادن و امکان توسعه فعالیت‌های معدنی توسعه و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی را رقم زد، به عقیده کارشناسان؛ این استان در دوران بعد از انقلاب یکی از استان‌های مستعد در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش معدن بوده است.

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن می‌تواند علاوه‌بر هدایت سرمایه‌ها و منابع به سمت بهره‌برداری توان رقابتی در بازار‌های بین‌المللی ایجاد کند که این امر در سیستان و بلوچستان به عنوان رنگین کمانی از معادن دور از انتظار نیست و در دولت سیزدهم نیز شاهد اتفاقات بی‌نظیری در این عرصه هستیم.

در این بین معدن مس جانجا تنها یکی از معادن سیستان و بلوچستان است که با توجه به سطح اکتشافات انجام شده، یکی از بزرگ‌ترین معادن جنوب شرق کشور تلقی شده چرا که با ادامه فعالیت‌های اکتشافی ذخایر این معدن در حال افزایش بوده و بهره‌برداری از ذخیره مس این معدن می‌تواند علاوه‌بر توسعه اقتصادی منجر به توسعه فرهنگی و اجتماعی شود و در توریسم منطقه تأثیر مستقیم بگذارد.

طرح مس جانجا با توجه به اهمیت و اینکه جزء طرح‌های پیشران در دولت است اثراتی بر زندگی مردمان مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان گذاشته که تأمین امنیت، توسعه اقتصادی، افزایش اشتغال و رفاه برای مردم منطقه بخشی از اثرات اجرای طرح در این منطقه به شمار می‌رود.

تعداد بازدید : 1

معدن "جانجا" محرکی برای توسعه در سیستان و بلوچستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: محدوده اکتشافی جانجا در ۲۱۰ کیلومتری شمال زاهدان و در محدوده شهرستان نیمروز واقع شده، این معدن در تراز یک معدن جهانی است، پیش‌بینی می‌شود ذخیره بیش از یک میلیارد تن داشته باشد که می‌تواند به یکی از بزرگ‌ترین معادن در حوزه طلا و مس کشور تبدیل شود.

ایرج حسن‌پور افزود: معدن مس جانجا در شهرستان نیمروز ظرفیت سالانه سه هزار تن مس کاتدی و کنسانتره ۱۳۰هزار تن را دارا است.

وی ادامه داد: معدن مس جانجا از اول آذرماه ۱۴۰۲ شروع به کار کرده و زمینه اشتغال را برای یک‌هزار نفر به صورت مستقیم ایجاد می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان سرمایه ثابت این طرح را ۱۴۴هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال دانست و گفت: این معدن در مساحت ۴۰ هکتار با زیر بنای ۱۷.۵ هکتار زمین توسط شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا به مدیرعاملی حسین ابراهیمی نسب در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان مملو از ذخایر غنی و متنوع معدنی فلزی و غیرفلزی است، ادامه داد: برخی از معادن این استان به دلیل ظرفیت‌های بالای ذخایر در رتبه‌های اول و دوم کشوری قرار گرفتند به‌گونه‌ای که این استان رتبه نخست معادن آنتیموان و رتبه دوم معادن منیزیت کشور را به خود اختصاص داده است.

حسن‌پور تاکید کرد: مواد معدنی مکشوفه در سیستان و بلوچستان شامل کرومیت، مس، منگنز، آهن، طلا، تیتانیوم و کانی‌های فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، آنتیموان، فلدسپات خاک صنعتی، نیکل، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت، این استان را به رنگین‌کمان معادن کشور و بهشت سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

رونق اشتغال در نیمروز با معدن جانجا

فرماندار نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان از ورود نخستین سری ماشین آلات جدید به معدن مس جانجا این شهرستان خبر داد و گفت: با ورود این تجهیزات عملیات استخراج این پروژه سرعت چشمگیری خواهد یافت.

غلامحسین امینی راد اظهار کرد: تعداد ۱۵ دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تنی وارد معدن مس جانجا شده، عملیات باطله‌برداری از این معدن به مدت سه سال و به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب، معادل ۵۰ میلیون تن، خواهد بود و با ورود ماشین‌آلات جدید می‌توان گفت که فعالیت اصلی و محوری شرکت در جهت استخراج آغاز شده و ماشین‌آلات مورد نیاز پروژه تکمیل می‌شود و میزان استخراج حداقل ۲.۵ برابر افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: تا پیش از این، حدود ۱۴۵ نفر که بیش از ۹۰ درصد آن از بومیان منطقه هستند، در این پروژه مشغول به کار بودند؛ که با ورود دستگاه‌های جدید تعداد نیرو‌های شاغل مستقیم به ۱۶۵ نفر افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سیستان و بلوچستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود