تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۲۴
کد خبر: ۳۵۱۱۶۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جانجا؛ جان تازه‌ای به سیستان بخشید

جانجا؛ جان تازه‌ای به سیستان بخشید
‌می‌متالز - نماینده دوره دوازدهم مجلس گفت: معدن مس جانجا اولین پروژه بزرگ صنعتی و معدنی در منطقه سیستان است که باعث امیدآفرینی در مردم شده است؛ چرا که در ۲۰ سال گذشته به دلیل خشکسالی، عدم تأمین حق‌آبه هیرمند و حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون کسب‌وکار مردم در کشاورزی، دامداری و صیادی عملاً تعطیل شده بود.

به گزارش می‌متالز، فرهاد شهرکی در رابطه با پروژه مس جانجا بیان کرد: چند شرکت معدنی از جمله تجلی توسعه معادن و فلزات (۵ درصد)، معدنی و صنعتی چادرملو (۲۰ درصد)، معدنی و صنعتی گل‌گهر (۲۰ درصد)، بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (۱۵ درصد)، سنگ آهن گهرزمین (۲۰ درصد) و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (۲۰ درصد) با تشکیل یک کنسرسیوم متعهد به انجام توسعه معادن و صنایع مس جانجا شده‌اند.

وی ادامه داد: چند سال گذشته پروژه‌ای نزدیک سفیدآبه در منطقه‌ای به نام جانجا به کمک این شرکت‌ها آغاز به کار کرد که بهره‌برداری کامل آن سال ۱۴۰۶ به اتمام می‌رسد. در حال حاضر، کار‌های باطله‌برداری معدن در حال انجام بوده و منطقه معدنی حدود ۱۰ کیلومتر مربع است که البته پیش‌بینی می‌شود حدود ۹۰ کیلومتر مربع دیگر نیز رگه‌های معدنی آن ادامه داشته باشد و احتمالاً بتوانیم از آن محدوده استفاده کنیم.

به گفته نماینده سیستان و بلوچستان، معدن مس جانجا اولین پروژه بزرگ صنعتی و معدنی در منطقه سیستان است که باعث امیدآفرینی در مردم شده است؛ چرا که در ۲۰ سال گذشته به دلیل خشکسالی، عدم تأمین حق‌آبه هیرمند و حق‌آبه تالاب بین‌المللی هامون کسب‌وکار مردم در کشاورزی، دامداری و صیادی عملاً تعطیل شده بود.

شهرکی افزود: در نهایت این پروژه به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند تعداد قابل توجهی از جوانان منطقه را به کار گیرد؛ چرا که صنعت مس دارای خوشه‌های پایین‌دستی بوده که ارزش افزوده نسبتاً بالایی دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ناگفته نماند در پروژه مس جانجا حدود ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال دارند که با توجه به جایگاه مس در جهان، سود بسیار خوب و توجیهات اقتصادی مناسبی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود