تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۵۱۲۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با هدف بهینه‌سازی و با تثبیت عملیات برای اولین بار صورت گرفت:

تغییر سایز سنگدانه بوکسیت در شرکت آلومینای ایران با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان آسیاب‌ها

تغییر سایز سنگدانه بوکسیت در شرکت آلومینای ایران با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان آسیاب‌ها
‌می‌متالز - مدیر امور فنی و فرآوری معدن شرکت آلومینای ایران از دستاوردی دیگر در این شرکت خبر داد و گفت: برای اولین بار بومی‌سازی اصلاح فرآیند تولید سنگدانه بوکسیت به همت مهندسان توانمند در این شرکت صورت گرفت.

به گزارش می‌متالز، مهندس محمدامین درویشی تأمین پایدار بوکسیت و توسعه زنجیر ارزش آلومینا و آلومینیوم با هدف تدارک خوراک صنایع پایین‌دستی در سطح کشور و منطقه به عنوان چشم‌انداز شرکت آلومینا و نیز خلق بالاترین ارزش افزوده در تولید با تثبیت جایگاه رقابتی در راستای توسعه پایدار ملی تا افق ۱۴۰۴ را از اهداف مهم این شرکت اعلام کرد.

وی افزود: تولید مواد اولیه بوکسیت در این شرکت مبتنی بر تامین بوکسیت از معادن داخل کشور است به طوری که هم اکنون شرکت آلومینای ایران در پنج استان کشور شامل خراسان شمالی، سمنان، یزد، کرمان و کهکیلویه و بویراحمد مشغول فعالیت بوده و تنها خریدار بوکسیت متال گرید از معادن بخش خصوصی کشور می‌باشد.

وی اظهار داشت: افزایش عمر معادن و عمیق شدن معادن جاجرم و در این میان تعطیلی معدن تاش به عنوان یکی از بهترین معادن دارای ذخایر بوکسیت با عیار بالا سبب افزایش میزان نسبت باطله‌برداری به ۴۰ (نسبت باطله‌برداری=به ازای یک تن بوکسیت ۴۰ تن باطله استخراج می‌شود) و نهایتاً افزایش قیمت‌های تمام شده و کاهش عیار بوکسیت ارسالی به کارخانه گردید.

همچنین افزایش قیمت حامل‌های انرژی نظیر برق و افزایش مدت زمان توقف آسیا‌ها به دلیل تنوع منابع تامین و گا‌ها سختی بالا، تلاش شد تا با ارتقا و بهبود دستگاه‌های موجود در سنگ‌شکن‌ها، افزایش بهره‌وری و کاهش سایز بوکسیت تولیدی در معدن، گامی در جهت کاهش مصرف برق و افزایش ظرفیت آسیا‌ها برداشته شود.

  • استفاده از ظرفیت واحد تحقیق و توسعه و به تبع آن مطالعات و تحقیقات دانشگاهی.
  • استفاده از تجریبات قبلی و اطلاعات واحد عملیات در این زمینه.
  • تکیه بر محاسبات کارشناسان و متخصصین واحد خردایش و مشاور معدن در خصوص توان سیستم خردایش فعلی در کاهش سایز با توجه به ظرفیت سنگ‌شکن‌ها و بار در گردش اضافه شده. در این بین حفظ ظرفیت سنگ‌شکن‌ها بسیار مهم بود.
  • توسعه روش‌های نوین اصلاح و بازبینی تصمیمات و حفظ دانش ایجاد شده، از جمله توسعه روش بازبینی پس از اقدام در هر مرحله (روش AAR)
  • نهایتا تصمیم به تغییر سایز دائمی با حفظ ظرفیت خوراک‌دهی به آسیا‌ها از ۲۰ میلی‌متر به ۱۶ میلی‌متر

مهندس درویشی اظهار داشت: به همین منظور تغییراتی در برخی از تجهیزات و دستگاه‌ها و سنگ‌شکن‌ها داده شد که برای این امر حدود ۳۲ میلیارد ریال هزینه شد. در این بین همکاری و تسریع در خرید واحد بازرگانی از نکات بارز کار تیمی انجام شده در این پروژه بود.

مدیر فنی و فرآوری معادن شرکت آلومینا اضافه کرد: با اصلاح فرآیند خردایش بوکسیت، ظرفیت آسیا‌ها به میزان ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۴۵ تن بر ساعت به ۵۲ تن بر ساعت رسید. در همین خصوص پس از اجرای پروژه و پایش نرم‌افزار انرژی شرکت مشخص شد مصرف برق آسیا‌ها به میزان ۹ درصد کاهش یافته است.

نهایتا افزایش راندمان آسیا‌ها منجر به کاهش هزینه تولید آلومینا، کاهش مصرف انرژی در آسیا‌ها کاهش مصارف گلوله‌ها، کاهش آسیب دیدگی و توقفات خطوط تولید در اثر کاهش اورسایز محصول آسیا، کاهش تعداد آسیای فعال از ۲.۲ به ۱.۹ شده است.

پروژه مذکور از نمونه‌های قابل تقدیر و الگو در زمینه کار تیمی در شرکت می‌باشد و بدینوسیله از تمام عزیزان از واحد‌های معدن، عملیات، فرآیند، تحقیق و توسعه، بازرگانی، مالی و مدیریت ارشد شرکت که پشتیبان این تیم بوده است تقدیر و تشکر می‌شود.

عناوین برگزیده