تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۱۳۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درآمد بالاتر روسیه از صادرات نفت و گاز

درآمد بالاتر روسیه از صادرات نفت و گاز
‌می‌متالز - روسیه پیش‌بینی‌های سال ۲۰۲۴ خود از درآمد فروش نفت و گاز را از ۱۷.۴ میلیارد دلار برآورد قبلی، به ۲۳۹.۷ میلیارد دلار افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، انتظار روسیه برای درآمد بالاتر از فروش نفت و گاز، نشان می‌دهد چگونه تلاش غرب برای آسیب‌زدن به اقتصاد روسیه از طریق تحریم‌های کم‌سابقه از جمله سقف قیمت نفت و محدودیت‌های واردات، به تلافی جنگ مسکو در اوکراین، نتیجه دلخواه را نداشته است.

بر اساس سندی که رویترز مشاهده کرده است، انتظار می‌رود صادرات نفت روسیه، از ۲۳۸.۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، به ۲۳۹.۹ میلیون تن (۴.۸ میلیون بشکه در روز) در سال جاری، افزایش یابد.

وزارت اقتصاد روسیه همچنین انتظار دارد میانگین قیمت نفت روسیه که برای صادرات فروخته می‌شود، امسال به ۷۰ دلار در هر بشکه افزایش پیدا کند که پنج دلار بالاتر از برآورد قبلی این وزارتخانه در آوریل است. همچنین این قیمت پیش‌بینی شده، بالاتر از ۶۵.۴ دلار در ۲۰۲۳ و بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار است که غرب برای فروش نفت روسیه به کشور‌های دیگر تعیین کرده است.

قیمت گاز طبیعی برای فروش به اروپا و چین هم به سطح بالاتری بازبینی شد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، بخش زیادی از تجارت روسیه از اروپا، به سمت شرق تغییر کرد و صادرات به چین و هند، افزایش یافت.

این بازبینی‌ها به معنای درآمد‌های بالاتر است. درآمد حدود ۲۴۰ میلیارد دلاری از صادرات نفت و گاز در سال جاری، افزایش ۱۳ میلیارد دلاری نسبت به سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. پیش‌بینی برای سال ۲۰۲۵ هم بازبینی شد و روسیه اکنون انتظار دارد درآمدش به ۲۳۶.۵ میلیارد دلار برسد که بالاتر از برآورد قبلی ۲۲۶.۲ میلیارد دلاری است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، پنجشنبه گذشته اعلام کرد اقتصاد جهانی بدون نفت و گاز روسیه، شکست خواهد خورد. او که در یک مجمع اقتصادی در خاور دور روسیه صحبت می‌کرد، گفت: مسکو قصد دارد به ارسال گاز از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا ادامه دهد، اما روسیه نمی‌تواند کی‌یف را به حفظ قرارداد ترانزیت که در پایان سال جاری منقضی می‌شود، مجبور کند.

روسیه انتظار دارد تولید گاز تا سال ۲۰۳۰، هر سال افزایش یابد، اما وزارت اقتصاد روسیه، برآورد‌ها از تولید نفت و حجم کلی صادرات انرژی را پایین برد.

روسیه در توافق اوپک پلاس برای محدود کردن تولید نفت و تقویت بازار پرنوسان، مشارکت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، در برآورد‌های جدید، پیش‌بینی شده که تولید نفت روسیه از ۵۲۹.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳، به ۵۲۱.۳ میلیون تن در سال جاری می‌رسد و ۱.۷ میلیون تن کمتر از برآورد قبلی است. طبق اعلام وزارت اقتصاد، چشم‌انداز تولید نفت در سال ۲۰۲۵ تنزل پیدا کرده و تولید ۵۱۸.۶ میلیون تن پیش‌بینی می‌شود که ۱۱.۴ میلیون تن کمتر از پیش‌بینی قبلی، است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده