تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۸
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۱۴۳۱

افتتاح فاز اول طرح توسعه شهر فرودگاهی امام با تاخیر ۶ ماهه

افتتاح فاز اول طرح توسعه شهر فرودگاهی امام با تاخیر ۶ ماهه
‌می‌متالز - مدیرعامل شهر فرودگاهی امام از بهره‌برداری مشروط فاز اول طرح توسعه شهر فرودگاهی در نیمه اول سال آینده خبر داد. وی پیش از این وعده اتمام این پروژه را تا پایان سال ۴۰۳ داده بود.

به گزارش می‌متالز، سعید چلندری اظهار کرد: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه فرودگاه در یک مجموعه قرار دارند و گمرک شهر فرودگاهی امام از نظر جابه‌جایی کالا در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: سال ۸۴ فاز اول این فرودگاه به بهره‌برداری رسید و اواخر سال ۱۴۰۲ به این رسیدیم که فاز یک فرودگاه امام به سرانجام رسیده است، به همین خاطر عملیات اجرایی فاز دو در دستور کار قرار گرفت. در برنامه پنجم و ششم قرار شد فرودگاه به عنوان هاب اول بار و هاب دوم مسافر در منطقه قرار گیرد، اما به دلایل مختلف مانند نبود نقدینگی و نداشتن باور به این هدف‌گذاری حرکت فرودگاه به کندی انجام شد.

وی با بیان اینکه فاز دو ساخت یک فرودگاه جدید با ابعاد ۵ برابر ظرفیت فرودگاه فعلی است، گفت: هر آنچه که در فاز یک احداث و نصب شده است در فاز دو به صورت کلان‌تر ساخته می‌شود و برج مراقبت به ارتفاع ۱۰۰ متر در برنامه قرار دارد.

چلندری تصریح کرد: در برخی مواقع از قرارداد ساخت فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان قرارداد سرمایه یاد می‌شود در حالیکه این یک قرارداد پیمانکاری است. در زمان مرحوم قاسمی استجازه‌ای از مقام معظم رهبری برای تخصیص نفت به ارزش ۱۰.۹ میلیارد یورو با هدف توسعه پروژه‌های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی دریافت شد و با شرکت چینی هاکان انرژی در مدل تهاتر وارد مذاکره شدیم که با استقبال آنها مواجه شد. سپس قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو بین طرفین امضا شد و برای بهره‌مندی از توان داخلی کنسرسیومی با حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تشکیل و اواخر سال گذشته عملیات اجرایی در ۴ جبهه کاری آغاز شد.

وی بیان کرد: طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهوری تأکید ویژه‌ای بر تکمیل فاز ۲ شهر فرودگاهی امام دارد. امیدواریم صورت تخصیص به موقع منابع مالی در ۶ ماه اول سال آینده پروژه‌های جبهه اول فاز ۲ شامل تکمیل باند‌های پروازی، پل‌های ارتباطی هواپیما، همه تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری و ارتباطی به بهره برداری برسد تا قابلیت نشست و برخاست هواپیما‌ها بر روی باند فراهم شود.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام ۱۹ تیرماه امسال با بیان این‌که اجرا فاز ۲ توسعه فرودگاه امام (ره) یک آرزوی ۲۰ ساله بود، گفته بود: فاز ۲ توسعه فرودگاه با همکاری شرکت چین هاوکان و قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال اجراست که تاکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تخصیص به‌موقع منابع مالی فاز اول طرح توسعه را تا پایان سال (۱۴۰۳) به اتمام به رسانیم.

وی با یادآوری این‌که ۷ پروژه عمرانی شهر فرودگاهی به ارزش ۱۱ همت آماده بهره‌برداری شده است، افزود: با نهاد‌های انقلابی تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۱۰ همت برای اجرا ساختمان عملیات فرودگاهی، پارکینگ طبقاتی، ارتقا ترمینال و ... امضا شده که تا کمتر از یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده