تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۵۱۵۷۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افتتاح معدن آهک و واحد دانه‌بندی سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان

افتتاح معدن آهک و واحد دانه‌بندی سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان
‌می‌متالز - معدن سنگ آهک و واحد دانه‌بندی آن مربوط به موسسه معادن همیار تولید وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان در مهدیشهر با سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد ریالی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش می‌متالز، آیین افتتاح معدن سنگ آهک دربند مهدیشهر روز یکشنبه با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، محمد حمیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دیگر مسوولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

وسعت پهنه معدنی معدن سنگ آهک دربند مهدیشهر ۲ و هفت دهم کیلومترمربع با میزان ذخیره احتمالی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن و ذخیره قطعی ۲ میلیون ۶۸۰ هزار تن است.

واحد سنگ‌شکن و تولید مصالح دانه‌بندی‌ شده آهک در جوار این معدن در وسعت ۲۰ هزار متر مربع ساخته شد و ظرفیت تولید این واحد ۸۰۰ تن در روز است و محصولات تولیدی این واحد در زمینه راهسازی، صنعت ساختمان، تولید آسفالت و بتن کاربرد دارد.

تعداد بازدید : 2

استاندار سمنان پیگیر دغدغه عشایر مهدیشهر

استاندار سمنان در آیین بهره‌برداری از معدن آهک و واحد دانه‌بندی آن مربوط به موسسه معادن همیار تولید وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان در مهدیشهر در پاسخ به گلایه برخی شهروندان در زمینه آلودگی زیست محیطی واحد دانه‌بندی معدن آهک مهدیشهر گفت: اولویت در اجرای طرح‌ها مردم هستند و مدافع حقوق عشایر هستیم.

سیدمحمدرضا هاشمی با پیگیری دغدغه‌های مردمی افزود: بهره‌برداری از معدن آهک و واحد دانه‌بندی آن مربوط به موسسه معادن همیار تولید وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان در مهدیشهر با اخذ مجوز از دستگاه‌های مرتبط از جمله محیط‌ زیست انجام شده است.

وی تاکید کرد: دغدغه عشایر مهدیشهر در زمینه بهره‌برداری از معدن آهک و واحد دانه‌بندی با استحکام‌بخشی قنات، آسفالت مسیر رفت و آمد خوردور‌های سنگین و نصب فیلتر‌های مخصوص برای جلوگیری آلودگی هوا و معلق بودن گرد و غبار در محیط مورد توجه باشد و بررسی شود.

افزایش پنج‌برابری اعتبارات سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بودجه سازمان همیاری شهرداری‌های این استان با بیش از پنج برابر افزایش سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

محمد حمیدی افزود: سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان به دنبال تهیه طرح و سرمایه‌گذاری برای رونق گردشگری و بهره‌برداری از ظرفیت آبگرم سمنان است.

وی اضافه کرد: برای تهیه قیر، پایه چراغ، ماشین‌آلات سبک و سنگین برای شهرداری‌های سمنان در سال ۱۴۰۲ بیش از ۴۸۰ میلیارد ریال و در نیمه نخست امسال ۲۴۰ میلیارد ریال کارسازی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان ادامه داد: سازمان همیاری شهرداری‌های استان متولی ۲ شهرک صنعتی فجر و جنت‌آباد در گرمسار و یک شهرک صنعتی در میامی را متولی‌گری می‌کند و در راستای بهبود مدیریت کار‌ها در شهرک صنعتی فجر و جنت آباد بیش از ۳۸ هکتار واگذاری زمین فسخ قرارداد و به سرمایه‌گذاران جدید واگذار شد.

وی بیان کرد: ساخت مجتمع مسکونی ۱۴ واحدی خیابان استقلال، مجتمع ۱۰ واحدی مدیران و ۶۲ واحدی شهرک روزیه سمنان از مجموعه‌ طرح‌های عمرانی سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان است.

به گفته حمیدی، سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان جزو ۲ سازمان همیاری برتر کشور است که با ظرفیت‌سازی افزایش سرمایه را دنبال می‌کند.

فرآوردی ماده استحصالی معدن آهک، اقدامی ارزش‌آفرین

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان گفت: معدن آهک مهدیشهر از سال ۱۳۷۶ تحویل سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان شد و در گذشته این معدن معضلی برای سازمان بود که فقط هزینه نگهداری و نگهبان بابت آن پرداخت می‌کرد و فقط فروش سنگ لاشه به میزان محدود بود که در دوره‌ای ایجاد واحد تولید شن و ماسه پیگیری و سپس رها شده بود و اکنون به همت و یاری بخش‌های مختلف این واحد به سرانجام رسید.

حمید دهرویه اضافه کرد: سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان به هدف افزایش گستره فعالیت و افزایش سود دهی، ورود به شاخه‌های دیگر فعالیت اقتصادی و معدنی با افتتاح معدن و واحد دانه‌بندی آهک در مهدیشهر کلید زد.

وی ادامه داد: بتن تولیدی از مصالح کوهی مزیت و مقاومت بیشتر در مقایسه با مصالح آبرفتی دارد و انتظار می‌رود مسوولان با تامین آب از محل پساب برای ساخت واحد تولیدی بُتن در جوار این معدن همراهی کنند.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی و موانع تولید مصالح آبرفتی، تاکید کرد: پنج نوع مصالح کوهی کاربردی در زمینه تولید آسفالت و بتن در واحد معدنی مهدیشهر تولید می‌شود تولید که انتظار می‌رود استفاده از این مصالح کوهی تولیدی استان در اولویت قرار بگیرد.

فعالیت چندبعدی سازمان همیاری شهرداری‌ها برای درآمدزایی

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان گفت: موسسه معادن همیار تولید سازمان همیاری شهرداری‌های این استان تا پیش از این به صورت تک بعدی در زمینه تامین سنگ آهن مواد اولیه هفت شرکت تولید سیمان فعالیت داشت که با توجه به نوسانات اقتصادی ممکن بود میزان فروش دچار نوسان و عملکرد مالی دچار آسیب شود.

دهرویه با اشاره به اینکه تک بعدی بودن فعالیت سازمان همیاری شهرداری‌ها، این نهاد را از سوددهی به دور می‌کند، اظهار کرد: اجاره مرکز بتن شهرداری سمنان و خرید ۲۶۰ میلیارد ریال برای خرید ماشین‌آلات تولید بتن از جمله اقدام‌های سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان برای خروج از تک بعدی بودن است.

وی ادامه داد: میزان فروش بتن تولیدی مرکز بتن وابسته به سازمان همیاری شهرداری‌های سمنان در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد ریال بود که سوددهی درحدانتظار نداشت و خرید مصالح کوهی از عوامل مانع سوددهی در حدانتظار بود.

دانه‌بندی یکی از فرآیند‌های کلیدی در صنایع معدنی است که به منظور جداسازی مواد با اندازه‌های مختلف از یکدیگر انجام می‌شود؛ این فرآیند در معادن، کارخانجات فرآوری مواد معدنی و سایر صنایع مرتبط به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عملیات خردایش و دانه‌بندی به منظور آزادسازی کانی با ارزش از باطله (گانگ) قبل از مرحله پرعیارسازی صورت می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده