تاریخ: ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۱۷
کد خبر: ۳۵۲۰۲۱
یک نماینده مجلس:

صنعت گردشگری کشور قربانی افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌شود

صنعت گردشگری کشور قربانی افزایش قیمت بلیت هواپیما می‌شود
‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزایش بلیت هواپیما را نمونه‌ای از سیاست‌های اقتصادی نادرست دانست و گفت: اگر تمرکز جدی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما وجود نداشته باشد به بهره‌وری دست نخواهیم یافت.

به گزارش می‌متالز، «احمد راستینه‌هفشجانی» سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما و تبعات گرانی آن، گفت: اگر در موضوعات اقتصادی یک بسته هماهنگی وجود نداشته باشد تعیین قیمت‌گذاری هر بخش نسبت به بخش‌های دیگر مشخص نمی‌شود و با افزایش سرسام‌آور تمام موضوعات زندگی مردم به صورت زنجیره‌وار روبه‌رو خواهیم بود.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت قیمت ارز آزاد و نیمایی تاکید کرد: تا زمانی که اختلاف قیمت ارز آزاد و ارز دولتی مطرح می‌شود یعنی چراغ خاموش به افزایش قیمت‌ها در سایر کالا‌هایی که مشمول ارز نیمایی خواهند بود پیش می‌رویم و این هشداری برای آن گروه از کالا‌هایی است که از ارز نیمایی محروم هستند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصادی باید از مصرف کنندگان حمایت همه جانبه داشته باشند، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی امروز به جای حمایت از مصرف کنندگان و تلاش برای حفظ آنها درصدد افزایش درآمد‌ها برای کاهش هزینه‌های دولت هستند، بی تردید این رویه منجر به بالا رفتن قیمت‌ها در تمام کالا‌ها خواهد بود چه این کالا بلیط هواپیما باشد یا سایر مواد مصرفی.

راستینه با انتقاد از اینکه سیاست‌های اقتصادی همواره معطوف به افزایش قیمت‌ها بوده است، گفت: تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی معطوف به افزایش قیمت‌ها باشد هرگز به بهره‌وری دست پیدا نخواهیم یافت و تمرکز بر عدم بهره‌وری افزایش قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت، قطعاً این رشد قیمت‌ها را در تمام کالا‌ها مصرفی شاهد خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزایش بلیط هواپیما را نمونه‌ای از سیاست‌های اقتصادی نادرست دانست و گفت: اگر تمرکز جدی بر افزایش قیمت بلیط هواپیما وجود نداشته باشد به بهره‌وری در این حوزه دست نخواهیم یافت، بهره‌وری در صنعت ریلی، هوایی و زمینی باید به شکلی هدفمند در کشور رخ دهد و این مساله ممکن نمی‌شود مگر اینکه افزایش قیمت‌ها کنترل شده و سیاست بازار در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران وابسته به عرضه و تقاضا است، یادآور شد: نگاه عرضه و تقاضا در اقتصاد کشور حاکم است تا زمانی که این نگاه حاکم باشد وضعیت مردم کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد و این مساله منجر شده است که ما سال‌ها این تورم را در قالب گرانی کالا‌های مصرفی شاهد باشیم.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به افزایش قیمت بلیط هواپیما و تأثیر آن بر صنایع دیگر، اظهار داشت: افزایش قیمت بلیط هواپیما تبعات گسترده‌ای بر روی صنایع دیگر خواهد داشت، اگر محور توسعه ما در کشور گردشگری بود و دولت این مساله را به عنوان محور توسعه در نظر می‌گرفت، قطعاً در این حوزه مسیر پیشرفت را طی می‌کردیم، طبیعتاً باید تمام عوامل مربوط به حوزه گردشگری که منجر به افزایش هزینه‌ها از جمله قیمت بلیط هواپیما در سفر مردم می‌شود را در نظر بگیریم.

وی در ادامه افزود: طبیعتاً ما نباید شاهد افزایش قیمت‌های حمل و نقل، جابه‌جایی بار و مسافران باشیم، امروز گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، فرهنگی و گردشگری زیارتی یکی از مهم‌ترین محور‌های توسعه است که در کشور‌های مختلف دنیا مورد تأیید قرار گرفته است.

راستینه یادآور شد: طی یک ماه گذشته حجم جابه‌جایی مسافران در کشور ما آمار قابل توجهی داشته است، اگر برنامه توسعه گردشگری هدفمند در دستور کار قرار بگیرد، این حجم از جابه‌جایی مسافر علاوه بر کمک به سلامت، نشاط و شادابی جامعه سبب چرخش سرمایه، جابجایی سرمایه و توسعه متوازن در سراسر کشور خواهد شد و نقش مهمی در افزایش درآمد‌ها و درآمد مردم در مناطق مختلف کشور دارد.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که هزینه‌های حمل و نقل ما افزایش پیدا می‌کند طبیعتاً صنعت گردشگری اولین صنعتی است که دچار آسیب می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده