تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۴:۰۷
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۷۷۷
سرویس خبر : اجتماعی

تلنگری به حقوق بازنشستگی و تاثیر آن در اقتصاد و جریان نقدینگی در مشاغل خدماتی

تلنگری به حقوق بازنشستگی و تاثیر آن در اقتصاد و جریان نقدینگی در مشاغل خدماتی
‌می‌متالز - حقوق بازنشستگان کشور از منابع سرمایه‌گذاری انجام شده توسط صندوق‌های بازنشستگی تامین می‌شود. سرمایه این صندوق‌ها از کسورات درآمد بازنشستگان در بازه زمانی اشتغال آن‌ها جمع‌آوری شده است؛ بنابراین مدیریت کارای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که روند زندگی جاری بازنشستگان را تعیین می‌کند.

‌می‌متالز - یادداشتی از ایرج فاضل بخششی: این صندوق‌ها، چون اصل سرمایه را هیچ‌گاه به سرمایه‌گذار خود باز نمی‌گردانند و با قطع شدن مستمری مالک سرمایه می‌شوند قاعدتا باید از توان مالی و اندوخته خوبی به مرور زمان برخوردار باشند.

شناخت و حل این مشکل نیاز به پژوهش جدی در روش مدیریت صندوق‌ها، مشکلات کارفرمایان در پرداخت‌ها، بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی، انجام سرمایه‌گذاری‌های با بازده نامناسب، استفاده از منابع صندوق‌ها در خارج از نیاز بازنشستگان و موارد دیگر دارد.

بدیهی است در صورتی‌ که این پژوهش‌ها توسط متخصصین انجام و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام نگیرد با توجه به روند افزایش درازای عمر و افزایش بازنشستگان کشور، بازنشستگان و کشور هر دو دچار مشکل خواهند شد.

در کنار ارج گذاشتن به خدمات بازنشستگان در زمان جوانی، باید توجه داشت که به حقوق پرداختی به آن‌ها، نباید به عنوان کمک معیشتی نگاه کرد بلکه همان گونه که اشاره شد بازنشستگان سهامداران صندوق‌های بازنشستگی و کارفرمای این صندوق‌ها هستند که اصل سرمایه خود را نیز به صندوق مربوطه واگذار کرده‌اند، مزیتی که بانک‌ها و یا دیگر صندوق‌ها از آن بی‌بهره هستند.

از سوی دیگر این پرداخت را نباید یک تهدید در اقتصاد دید بلکه می‌تواند با برنامه‌ریزی درست یک فرصت هم به حساب آید. جدا از تامین سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری‌ها، این فرصت به این دلیل شکل می‌گیرد که بازنشستگان به سبب چالش‌های جسمانی و وقت آزادی که در اختیار دارند بخش بزرگی از درآمد خود را به ناچار در بخش خدمات کشور هزینه می‌کنند.

این خدمات طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، خرید‌های اینترنتی، استفاده از خدمات رفت‌و‌آمد شهری و خدمات گردشگری را در برمی‌گیرد.

هزینه‌کرد بازنشستگان می‌تواند جریان نقدینگی در بازار مشاغل خدماتی کشور ایجاد کند و فرصت‌های شغلی جدیدی در شهر‌ها به وجود آورد. این امر سبب شده است برخی از کشور‌های دنیا ویزای بازنشستگی صادر کنند تا این جریان نقدینگی را جذب کنند.

این دسته از مشاغل خدماتی دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری مستقیم دولتی ندارند و فرصت‌های اقتصادی‌ای ایجاد می‌کنند که با مدیریت ساده‌تری قابل در‌آمدزایی است.

به نظر نگارنده روش معکوس یعنی عدم پرداخت مناسب حقوق بازنشستگی علاوه بر از دست دادن فرصت‌های شغلی در بخش خدمات کشور سبب نارضایتی و ناامیدی جوانان از آینده می‌شود.

با توجه به ترکیب جمعیتی پیش رو کشور، پیشنهاد می‌شود پژوهشگران اقتصادی و مدیریتی به صورت جدی به امور بازنشستگان توجه نشان دهند تا بتوان تهدید‌ها را پیش از دیر شدن به فرصت تبدیل کرد.

منبع: روزگار معدن

عناوین برگزیده