تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۱۸۷۲
سرویس خبر : اجتماعی

ماجرای کسر مالیات از حقوق بازنشستگان چیست؟

ماجرای کسر مالیات از حقوق بازنشستگان چیست؟
‌می‌متالز - در روز‌های اخیر، بحث‌هایی پیرامون کسر مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شده است. این موضوع پس از اصلاحیه‌ای که توسط هیأت وزیران تصویب شد، به وجود آمد. در این اصلاحیه، واژه "خالص حقوق" در آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی به "پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد" تغییر یافت.

به گزارش می‌متالز، بازنشستگان نگران بودند که اصلاحیه جدید ممکن است باعث کاهش حقوق واقعی آنها شود. دلیل این نگرانی این بود که در اصلاحیه جدید، حقوق شاغلان پس از کسر بیمه و مالیات محاسبه می‌شود و سپس ۹۰ درصد آن به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین می‌شود.

این موضوع باعث شده بود که بازنشستگان فکر کنند حقوق آنها کمتر از ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌طراز خواهد شد. این در حالی است که طبق قانون، مستمری بازنشستگی مشمول کسر بیمه و مالیات نیست و حقوق بازنشستگان به عنوان درآمد تلقی نمی‌شود. بنابراین، این تغییرات مربوط به حقوق شاغلان است و نه بازنشستگان.

به عبارت دیگر، حقوق بازنشستگان به‌ طور مستقیم با حقوق شاغلان هم‌طراز مقایسه می‌شود و ۹۰ درصد از آن مبلغ به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین می‌شود، بدون اینکه کسر بیمه و مالیات بر آن اعمال شود بنابراین بازنشستگان نباید نگران کاهش حقوق واقعی خود باشند.

این اصلاحیه به‌طور واضح مشخص می‌کند که کسر حق بیمه و مالیات فقط شامل حال شاغلان می‌شود و نه بازنشستگان. بنابراین، بازنشستگان نباید نگران کسر مالیات از حقوق خود باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده