به گزارش میمتالز به نقل از سپردهگذاری مرکزی، تازهترین آمارها نشان میدهد که در مردادماه امسال ۴۸ کد سرمایهگذاران خارجی برای فعالیت در بازار سرمایه ایران صادر شده است.
همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده، در این بازه زمانی، ۵۶۸ کد حقوقی نیز صادر شده است.
این درحالی است که بر اساس اعلام سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، در ۴ ماه نخست سال جاری ۷۵ کد سهامداری برای سرمایهگذاران خارجی در بازار سرمایه ایران صادر شده بود.
برای ورود به بازار سرمایه و معامله اوراق بهادار، داشتن کد معاملاتی الزامی است. کدهای معاملاتی یکتا هستند و تاریخ انقضا ندارند هرچند در صورتی که شخص بیش از ۲ سال با کد معاملاتی خود معامله (خرید یا فروش) نکند و ارزش سهامش بیش از ۵۰ میلیون تومان باشد، کد معاملاتی شخص ممنوع از فروش میشود که در این حالت شخص با کد معاملاتی خود، امکان خرید اوراق بهادار را داشته، اما امکان فروش آن را نخواهد داشت که برای برطرف کردن این مشکل باید درخواست رفع ممنوعالمعامله نوع S را اعلام کند تا بتواند بار دیگر از همان کد معاملاتی برای خرید و فروش در بازار سرمایه بهره گیرد.
ساختار کد معاملاتی افراد حقیقی از ترکیب سه حرف و ۵ رقم تصادفی تشکیل میشود و برای اشخاص حقیقی و حقوقی تفاوتی ندارد.
اشخاص حقیقی خارجی
۱. حضور شخص در کارگزاری
۲. ارائه مدارک هویتی، کپی تمام صفحات دارای اطلاعات هویتی مدارک و حساب بانکی نزد یکی از بانکهای ایرانی به کارگزاری
۳. تکمیل فرم شناسایی مشتریان (ضوابط اعطای مجوز، موجود در وب سایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
۴. تکمیل فرمهای قرارداد کارگزاری
مدارک شناسایی معتبر اتباع و مهاجران خارجی شامل موارد ذیل است:
۱. مدرک آمایش صادره توسط وزارت کشور مشروط به معتبر بودن آن شامل:
۲. گذرنامه با رویداد یا پروانه اقامت معتبر
۳. دفترچه اقامت صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن مجوز اقامت معتبر (مجوز اقامت دارندگان دفترچه مزبور به صورت سالیانه تمدید و در دفترچه اقامت درج میشود)
۴. دفترچه اقامت ویژه صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن مجوز اقامت معتبر (مجوز اقامت دارندگان دفترچه مزبور به صورت ۳، ۵ و ۱۰ ساله صادر و یا تمدید میشود)
۵. دفترچه پناهندگی صادره از سوی ناجا به شرط دارا بودن اعتبار (اعتبار دفترچه مزبور هر ۳ ماه تمدید میشود)
اشخاص حقوقی خارجی (دارای دفتر، نمایندگی یا شعبه در ایران)
۱. حضور نماینده یا وکیل قانونی در کارگزاری و احراز هویت توسط کارگزاری
۲. ارائه مدارک شامل روزنامه رسمی (ثبت شده در ایران) و یک حساب بانکی نزد یکی از بانکهای ایرانی
۳. تکمیل فرم شناسایی مشتریان (ضوابط اعطای مجوز، موجود در وب سایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
۴. تکمیل فرمهای قرارداد کارگزاری
اشخاص حقوقی خارجی (فاقد دفتر، نمایندگی یا شعبه در ایران)
۱. حضور نماینده یا وکیل قانونی در کارگزاری و احراز هویت توسط کارگزاری
۲. ارائه مدارک شامل روزنامه رسمی یا لایسنس به زبان انگلیسی (هرچند طبق دستورالعمل، مدارک ترجمه شده به زبان فارسی نیز مورد پذیرش بوده، اما لازم است که نام شرکت به زبان انگلیسی ارائه شود و همچنین سامانه کد فراگیر، درحال حاضر تنها مدارکی که به زبان انگلیسی هستند را میپذیرد یعنی درصورتی که شخص دارای کد فراگیر نباشد، تنها میتواند مدارک را به زبان انگلیسی ارائه کند) و یک حساب بانکی نزد یکی از بانکهای ایرانی
نکته: لایسنس باید شامل اطلاعاتی، چون (نام، شماره و تاریخ ثبت، آدرس و شماره تماس) باشد.
۳. تکمیل فرمهای شناسایی مشتریان (ضوابط اعطای مجوز، موجود در وب سایت فارسی) و تقاضانامه مجوز انجام معامله
۴. تکمیل فرمهای قرارداد کارگزاری
کپی برابر اصل شده تمامی این مدارک و فرمها از طریق اتوماسیون اداری به همراه نامه کارگزاری به معاون عملیات شرکت سمات ارسال و در بخش امور عملیات سهامداران، ابتدا اطلاعات ارسال شده و دارا بودن کد فراگیر بررسی میشود. سپس در صورتی که شخص دارای کد فراگیر نباشد، مدارک لازم جهت دریافت کد فراگیر به سامانه مربوطه ارسال و در صورت صدور کد فراگیر، کد معاملاتی ایجاد میشود. کد معاملاتی صادره از طریق اتوماسیون اداری به کارگزار ارسالکننده تقاضا، اعلام میشود و اشخاص خارجی میتوانند از طریق کارگزار خود، کد معاملاتی را دریافت کنند.