تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۶:۲۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۷۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
«می‌متالز» گزارش می‌دهد:

کیمیا به دست «ملی مس» کاتد می‌شود

کیمیا به دست «ملی مس» کاتد می‌شود
‌می‌متالز - طرح کیمیای مس (کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران) یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ شرکت ملی صنایع مس ایران است که تحقق آن میزان تولید کاتد را در این شرکت از ۳۰۰ هزار تن به ۱ میلیون تن می‌رساند. طرح «کیمیا» یک هدف‌گذاری مشخص برای ایجاد ظرفیت تولید حداکثر یک میلیون تن کاتد مس است.

به گزارش می‌متالز، صنعت مس در سال‌های اخیر با تغییر کاربری‌های خود توانسته به یکی از صنایع پر سود در حوزه صنایع معدنی کشور و جهان تبدیل شود، به ویژه این که شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان سکان‌دار اصلی این صنعت، با تبیین و تعریف رویکرد‌ها و استراتژی‌های به‌روز و دست‌یافتنی از این تغییرات بی‌نصیب نمانده و همگام با این صنعت در جهان، تلاش دارد سهم بیشتری از گردش مالی شگفت‌انگیز صنعت مس در دنیا را به خود اختصاص دهد.

این در حالی است که پیش‌بینی موسسه‌های معتبر جهانی نشان می‌دهد روند صعودی و افزایش تقاضا برای فلز سرخ همچنان ادامه‌دار خواهد بود و از این حیث ملی مس باید بتواند از این فرصت، بیشترین بهره‌برداری را داشته و سهم صادراتی خود را افزایش دهد.

نگاهی به شرایط آخرین آمار اکتشافات نشان می‌دهد، ایران در زمینه ذخایر مس جایگاه پنجم دنیا را از آن خود کرده و در نتیجه می‌تواند از فرصت پیش روی خود استفاده کند و با افزایش تولید، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل، سهم صادراتی خود را نیز افزایش دهد.

بر همین اساس طرح تولید ۱ میلیون تن کاتد یا همان طرح «کیمیا» در دستور کار شرکت ملی مس قرار گرفته تا بتواند با افزایش ظرفیت تولید خود، درآمد و سوددهی خود را افزایش دهد. طبق اطلاعات موجود با میزان تولید فعلی، شرکت ملی مس برای بالغ بر یک قرن آینده ذخایر معدنی کشف‌شده در اختیار دارد که این مهم مبین آن است که ملی مس از ظرفیت و توانمندی کافی برای افزایش تولید خود در سال‌های پیش رو برخوردار است؛ لذا به نظر می‌رسد در مسیر تحقق این هدف بزرگ و ملی وجود نداشته باشد. در واقع بزرگ‌ترین لازمه تحقق این طرح داشتن ذخایر معدنی است که در حال حاضر تنها در مجموعه عظیم مجتمع مس سرچشمه بالغ بر ۹ میلیارد تن ذخیره وجود دارد که این ذخایر در معادن سرچشمه، سریدون و دره‌زار قرار گرفته‌اند.

همچنین در منطقه استان آذربایجان شرقی و مجتمع مس سونگون نیز بالغ بر ۷ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده که این اعداد در کنار دیگر ذخایر فعلی، حجم ذخایر زمین‌شناسی شرکت ملی صنایع مس ایران را به بیش از ۲۰ میلیارد تن رسانده است. بر همین اساس به نظر می‌رسد این میزان ذخایر به راحتی امکان دستیابی به تولید یک میلیون تن مس محتوای معدنی را در شرکت مس محقق خواهد کرد.

در نتیجه شناسایی این ذخایر و همچنین توانمندی در حوزه دانش و فناوری باعث شد تا طرح تولید یک میلیون تن کاتد تا سال ۱۴۰۷ در دستور کار این مجموعه قرار بگیرد. از منظر تامین مواد اولیه، این طرح نیازمند ۶۲۹ میلیون تن عملیات خاکی، ۱۷۷ میلیون تن سنگ سولفوری، ۴ میلیون و ۲۵۱ هزار تن کنسانتره مس است تا در نهایت به تولید یک میلیون تن کاتد برسد.

اما موضوع بسیار مهم در تحقق این هدف ذیل طرح کیمیا (کاتد یک میلیون تنی ملی مس ایران) تعامل و همراهی دستگاه‌هایی است که اجرای این پروژه به آنها وابسته است. به عنوان مثال همراهی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و نیرو برای تامین انرژی و حتی وزارت راه و شهرسازی برای همکاری در حوزه توسعه حمل‌‌و‌نقل جاده‌ای و ریلی از مهم‌ترین مواردی است که اجرای این طرح به آن وابسته است.

نکته بسیار مهم و قابل توجه طرح کیمیا آنجایی است که شرکت ملی صنایع مس امروز برای تامین سرمایه مورد نیاز اجرای این طرح با هیچ محدودیت مالی مواجه نیست و همه جنبه‌های تامین مالی آن دیده شده است. اگرچه که برخی موضوعات خارج از این مجموعه می‌تواند همچون خودتحریمی روند اجرای این طرح را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که تولید ۱ میلیون تن کاتد مس برکات بسیاری برای اقتصاد کشور و همچنین مردم به همراه دارد. محاسبات این طرح نشان می‌دهد اجرای طرح کیمیای مس حدود ۱۰ میلیارد دلار برای مردم ارزش افزوده به همراه دارد. در واقع این عدد چیزی مشابه به درآمد صادرات نفتی کشور در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی است که شرکت ملی صنایع مس ایران از محل آن می‌تواند سهمی عمده در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا کند.

بی‌شک طرح کیمیای شرکت ملی صنایع مس ایران فرصتی است که به واسطه ظرفیت‌های موجود در این شرکت در مسیر اجرا قرار گرفته که با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه‌ای ذیل آن، علاوه بر افزایش درآمد‌های این مجموعه و سوددهی بیشتر برای سهامداران، اشتغال‌زایی چشمگیری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به همراه دارد و حجم اشتغال‌زایی در مجموعه شرکت ملی مس را به ۵۰ هزار نفر خواهد رساند.

فلذا باید اذعان داشت که همراهی حداکثری ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط با این طرح توسعه‌ای می‌تواند سرعت اجرای آن را تا چند برابر افزایش داده و در نهایت نقشی بی‌بدیل در میزان صادرات غیرنفتی کشور ایفا کند.

کیمیا به دست «ملی مس» کاتد می‌شود

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده