تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۱۹۲۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

روند رو به رشد فروش مس در ایران

روند رو به رشد فروش مس در ایران
‌می‌متالز - فملی و فباهنر به عنوان دو تولیدکننده بزرگ گروه مس در بازار داخلی روند درآمدی رو به رشدی از ابتدای سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند. در بازار‌های جهانی نیز تولیدکنندگان از افزایش درآمد‌ها گزارش می‌دهند و با توجه به رشد تقاضا برای مس پیش‌بینی می‌شود این شرایط دست‌کم تا سال ۲۰۳۰ ادامه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، گزارش‌های بسیاری درباره افزایش تقاضا برای فلز مس در جهان از سوی مؤسسات مالی و آژانس بین‌المللی انرژی منتشر شده است. به خصوص پس از گرم شدن بازار خودرو‌های برقی تقاضا برای مس فزاینده شد و مؤسسات مالی مختلف مانند جی‌پی‌مورگان و گلدمن‌ساکس مدعی‌اند تا سال ۲۰۳۰ شکاف بزرگی میان عرضه و تقاضا مس ایجاد خواهد شد. همین مساله منجر به رشد قیمت مس می‌شود. مؤسسات مالی قیمت هر تن فلز مس را ۱۵ هزار دلار یا بالاتر تخمین می‌زنند. صورت مالی تولیدکنندگان بزرگ جهان نیز از رشد درآمد آنها در ماه‌های اخیر حکایت دارد. در بازار داخلی نیز فروش دو غول فعال در حوزه مس یعنی فملی و فباهنر افزایش یافته است.

فملی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در بازار داخلی در مرداد ۱۴۰۳ به درآمد ۱۳۱۵۹ میلیارد تومانی رسید. فروش ماهانه این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون به قرار نمودار زیر است:

روند رو به رشد فروش مس در ایران

اگرچه فملی در فروردین ۱۴۰۳ درآمد پایینی داشت ولی به طور کلی درآمد این شرکت روند صعودی دارد. فملی در مرداد ۱۴۰۳ بیش از ۳۱ درصد فروش بالاتری نسبت به تیرماه داشت. بیشترین درآمد فروش این شرکت در اردیبهشت‌ماه بود. فملی در اردیبهشت ۱۴۰۳ نزدیک به ۱۶،۲۶۳ میلیارد تومان محصول فروخت. این شرکت در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز نسبت به ۵ ماه ابتدایی سال قبل ۲۳ درصد درآمد بالاتری داشت.

میانگین فروش ماهانه فملی در سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۰،۳۴۷ میلیارد تومان بود، این عدد در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۱ درصدی به ۱۱،۵۱۹ میلیارد تومان رسید. صورت‌های مالی فباهنر، یکی دیگر از بزرگان داخلی در زمینه تولید مس نیز نشان می‌دهد میانگین درآمد ماهانه این شرکت از ۹۰۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۸ درصدی به ۱،۴۴۰ میلیارد تومان رسیده است. درآمد ماهانه این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون به صورت نمودار زیر است:

روند رو به رشد فروش مس در ایران

درآمد ماهانه فباهنر نیز مانند فملی در فروردین ۱۴۰۳ پایین بود ولی در مرداد ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل ۱۸ درصد افزایش یافته است. درآمد فباهنر در سال جاری افزایش چشم‌گیری نسبت به سال گذشته داشت و ادامه این شرایط منجر به جابه‌جایی رکورد‌های بسیاری در صورت‌های مالی فباهنر می‌شود. درآمد فباهنر در ۵ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه افزایش درآمد تولیدکنندگان مس در مردادماه برخلاف کاهش قیمت بازار‌های جهانی بود. ۲ ماه قبل فلز مس موفق به ثبت سقف تاریخی جدیدی شد و پس از آن به شدت ریزشی شد. با این وجود تولیدکنندگان داخلی موفق به حفظ روند صعودی درآمد خود شدند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده