تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۷
بازدید: ۱۳
کد خبر: ۳۵۲۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امروز در قالب قرارداد‌های کشف پریمیوم رقم خورد؛

فروش ۱۳۱ هزار تن شمش بلوم به صورت بلندمدت در بورس کالا

فروش ۱۳۱ هزار تن شمش بلوم به صورت بلندمدت در بورس کالا
‌می‌متالز - امروز شنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۱هزار تن شمش بلوم ۵SP شرکت آهن و فولاد ارفع در قالب قرارداد‌های کشف پریمیوم در بورس کالای ایران معامله شد؛ انعقاد قرارداد‌های بلندمدت میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان زنجیره تولید با هدف رفع دغدغه‌های تولید و فروش و امکان برنامه‌ریزی تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین‌دست از ظرفیت‌های مهم بورس کالای ایران است.

به گزارش می‌متالز، امروز ۱۵۰ هزار تن شمش بلوم ۵SP شرکت آهن و فولاد ارفع شامل ۲۰ ردیف عرضه و در قالب قرارداد پریمیوم در حجم‌های ۱۰ هزار تنی، ۹ هزار تنی، ۸ هزار تنی، ۷ هزار تنی و ۵ هزار تنی روی تابلو رفت که در نهایت ۱۳۱ هزار تن شمش بلوم در قالب قرارداد کشف پریموم منعقد شد.

مرجع قیمت مبنا میانگین موزون معاملات ۳ هفته آخر شمش بلوم (۵SP و ۳SP) در بورس کالا قبل از معامله نهایی است. همچنین فرمول محاسبه قیمت نهایی در این عرضه، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم بوده و حداقل خرید هزار تن اعلام شده است.

تاریخ معامله نهایی این قرارداد‌ها از ۱۴ مهرماه آغاز شده و تا ۱۸ اسفندماه سال جاری ادامه دارد.

واریز ۱۰ درصد ارزش قرارداد کشف پریمیوم جهت تسویه قرارداد پریمیوم با عنوان پیش پرداخت معامله نهایی الزامی بوده و تسویه معامله نهایی این قرارداد‌ها به صورت نقدی - اعتباری است.

بر اساس این گزارش، کشف پریمیوم نوعی قرارداد بلندمدت است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران منعقد می‌شود. به موجب این قرارداد، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده کالای تعیین شده را بر اساس قیمت نهایی، که از فرمول قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده، محاسبه می‌شود، معامله کنند. در این قرارداد، خریدار بخشی از ثمن معامله را در زمان توافق (طبق اطلاعیه عرضه)، به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و بر اساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌گردد. مکانیسم این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده