تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۵۲۱۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تالار ارز توافقی انگیزه فعالان اقتصادی را بیشتر می‌کند

تالار ارز توافقی انگیزه فعالان اقتصادی را بیشتر می‌کند
‌می‌متالز - پژوهشگر پولی و بانکی گفت: یکی از مشکلات کشور ما بزرگ بودن بازار غیر رسمی ارز و در مقابل، کوچک بودن بازار رسمی است، بنابراین لازم است تا بازار رسمی را بیش از پیش تقویت کنیم.

به گزارش می‌متالز، سیدمحمد نبی‌زاده تصریح کرد: وقتی که بازار رسمی ارز وسعت بیشتری داشته باشد، نظارت تقویت خواهد شد و رصد تراکنش‌ها نیز ممکن می‌شود، ولی اگر بازار غیررسمی بزرگ‌تر باشد امکان حکمرانی، نظارت و مدیریت بازار ارز از بین خواهد رفت. در چنین شرایطی یکی از ضروریات این است که بازار غیر رسمی ارز را حذف کنیم.

این پژوهشگر پولی و بانکی عنوان کرد: طی یکسال و نیم گذشته بانک مرکزی برای اینکه بازار غیررسمی ارز را محدود کند، چند اقدام اساسی انجام داده که یکی از این اقدامات راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلاست که کشف قیمت در آن صورت می‌گیرد.

نبی‌زاده با بیان اینکه عرضه‌کنندگان ارز در بازار غیررسمی محدود هستند، اما تقاضای غیرضروری زیاد است، تصریح کرد: در بازار رسمی عرضه‌کنندگان نباید محدود شوند بلکه باید سعی شود تا عرضه‌کنندگان ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیشتر شود تا بتوان این بازار را بهتر از گذشته مدیریت کرد.

نبی‌زاده بیان داشت: همچنین باید اقداماتی صورت گیرد تا تنوع متقاضیان ارز رسمی بیشتر شود و تعداد متقاضیان نیز در مرکز مبادله افزایش یابد.

تحقق این موضوع موجب خواهد شد انحصار از بازار ارز حذف شود. در این شرایط است که بازار رقابتی کامل شکل گرفته و کشف قیمت صورت می‌گیرد که در این وضعیت، بازار رسمی جایگزین بازار غیررسمی خواهد شد.

به گفته وی، برای اینکه بازار غیر رسمی را محدودتر کنیم نیاز به یک بسته جامع ارزی، مالی و سیاست‌های پولی داریم.

این پژوهشگر پولی و بانکی ابراز کرد: بالاخره با توجه به بحران‌های متعدد سیاسی، بانک مرکزی توانسته است قیمت دلار را در یکسال و نیم اخیر ثابت نگه دارند که موفقیت بزرگی است.

نبی‌زاده با بیان اینکه لازمه حکمرانی بازار ارز داشتن اطلاعات لازم و شناسایی مصرف‌کنندگان و عرضه‌کنندگان ارز است، تاکید کرد: راه‌اندازی تالار ارز توافقی یکی از ابزار‌هایی است که به محدود شدن بازار غیر رسمی ارز کمک می‌کند و می‌تواند انگیزه بیشتری به صادرکنندگان و تولیدکنندگان بدهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده