تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۲۴
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۲۲۶۴
سرویس خبر : انرژی

تولید بنزین با اکتان پایین به دلیل جبران ناترازی

تولید بنزین با اکتان پایین به دلیل جبران ناترازی
‌می‌متالز - یک مقام مسوول گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد که به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم.

به گزارش می‌متالز، «بابک افقهی» مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس بخش عمده‌ای از سوخت کشور را تأمین می‌کند، گفت: بیش از ۴۲ میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تأمین شود و پالایشگاه تک محصولی است.

وی با اشاره به اینکه مصوبه دولت درباره آئین خوراک آسیب بیشتری به این پالایشگاه وارد کرد، خاطرنشان کرد: این آسیب باعث شد که پیش‌بینی‌ها و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۲ به صورت کامل دست پیدا نکنیم و همه تلاش کردیم که این دستور‌العمل و آثار آن را کم‌تر کنیم خوشبختانه در اواخر دولت سیزدهم تلاش‌های ما به ثمر نشست و دولت با مصوبه سه بند‌ای که داشت دستورالعمل دی‌ماه ۱۴۰۲ را عطف به ماسبق نکرد، به شرکت‌هایی مانند نفت ستاره خلیج فارس که طراحی آن برای تولید بنزین با اکتان بالا بود که به ما تحمیل شد برای جبران ناترازی بنزین و افزایش تولید باید بنزین با اکتان ۸۷ تولید کنید.

افقهی با اشاره به اینکه دولت به دلیل ناترازی بنزین این شرکت را وادار به تولید بنزین با اکتان پایین‌تر کرد، افزود: نفت ستاره خلیج فارس توانایی تولید بنزین با اکتان بالا و بنزین سوپر را دارد که به دلیل ناترازی مجبور به تولید بنزین با اکتان ۸۷ و البته قیمت ارزان شدیم.

وی ادامه داد: تجهیزات موجود در این پالایشگاه فن‌آوری و تکنولوژی تولید با کیفیت بالا و حتی یورو ۵ را دارا هستند. این مساله خسارت و زیان بسیاری را به نفت ستاره وارد کرد. بماند که پول همین بنزین ارزان هم به ما پرداخت نشده است.

به گفته مدیرعامل تاپیکو شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس هم‌اکنون بیش از ۶۰ همت به دلیل فروش بنزین از دولت طلب کار هستیم که فشار سنگینی بر نفت ستاره وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس امکان افزایش ظرفیت تولید بنزین را دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علاقمند باشد با تأمین مالی مختصر می‌توانیم ظرفیت تولید بنزین را افزایش دهیم و با تأمین خوراک و میعانات که دولت در اختیار ما قرار دهد در یک فاز توسعه‌ای می‌توانیم میزان تولید را از ۴۲ میلیون لیتر افزایش دهیم

به گفته افقهی همچنین عدم‌النفع‌هایی در مجموعه ستاره خلیج فارس در حال اتفاق است مانند فلر کردن هیدروژن، طرح آمونیاک و یا طرح‌هایی که واقعاً با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلاری به طور قابل توجهی ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده