تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۴۵
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۲۲۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

تعویض موتور اسموک فن در کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان

تعویض موتور اسموک فن در کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان
‌می‌متالز - با عنایت به برنامه راه‌اندازی کارگاه PCI، تعویض موتور اسموک فن در کوره بلند‌ها به عنوان یک اقدام تحولی در دستور کار قرار گرفت. موتوری با قدرت بالا که فرآیند آماده‌سازی پودر زغال را فراهم می‌آورد. تلاشگران ذوب آهنی نحوه تعویض این موتور و اَهم دستاورد‌های تحقق یافته از این طریق را در گفتگو تشریح کردند.

به گزارش می‌متالز، مهدی زارعان معاون تجهیزات برق مدیریت کوره بلند شرکت با اشاره به اینکه موتور اسموک فن با قابلیت مکش حدود ۴۰ تن پودر زغال به ازای هر تن چدن و تزریق به کوره بلند‌ها از جمله کلیدی‌ترین اجزای کارگاه PCI محسوب می‌شود، گفت: شرکت چینی ساینواستیل به عنوان پیمانکار این پروژه، موتور را بدون ارائه دستورالعمل‌های فنی و آموزش، در سال‌های گذشته به ذوب آهن اصفهان تحویل داد و قطع همکاری کرد.

وی افزود: اشکالات این موتور در قالب یک گزارش جامع به مدیر کوره بلند ارائه شد و با حمایت‌های بسیار خوب ایشان و در ادامه بهره‌گیری از تجهیزات موجود در این مجتمع عظیم صنعتی، موتور اسموک فن جدید مطابق با شرایط بومی کارخانه آماده شد و در مدار تولید قرار گرفت و هم اکنون پس از گذشت ۲۰ روز از بهره‌برداری، بدون وقفه فعال است.

معاون تجهیزات برق کوره بلند تصریح کرد: زغال آنتراسیت در مقیاس ۸۰ میکرون داخل آسیاب‌های مخصوص پودر شده و سپس درون این موتور قرار می‌گیرد و در ادامه با ورود به بک فیلتر‌ها و بونکر‌ها از طریق فشار هوا به داخل کوره بلند تزریق می‌شود.

موتور اسموک فن با هزینه ۵۰ درصدی مشابه نمونه خارجی، تعویض شد

این تلاشگر ذوب آهنی بهره‌گیری از توان داخل جهت به ثمر رسیدن این طرح که اجرای آن پایان سال جاری تخمین‌زده شده بود، اما اواسط شهریورماه امسال به ثمر نشست را چنین تشریح کرد: خرید این موتور از سایر کشور‌ها هزینه‌ای بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان و ارسال آن به کارخانه وقفه بسیار طولانی را ایجاد می‌کرد لذا در راستای تامین مطمئن و به صرفه آن، بر اساس پیگیری‌های انجام شده در داخل کارخانه و بررسی موتور‌های موجود با همکاری بسیار خوب بخش برق مدیریت آگلومراسیون و برگزاری جلسات فنی با حضور نمایندگان مدیریت‌های امورفنی و برنامه‌ریزی تولید و تولید و توزیع برق، تصمیم بر جایگزینی موتور اسموک فن موجود (ساخت کشور چین) گردید، که متناسب با شرایط کارگاه و تدوین دستورالعمل‌های مورد نیاز با دور ۱۰۰۰ و صرف هزینه ۵۰ درصدی آماده‌سازی و جایگزین شد.

احمدرضا پریشانی مهندس تجهیزات برق نیز با اشاره به اینکه افزایش شدید دما، ابتدا موتور اسموک فن یک و پس از مدتی موتور دوم را از مدار خارج کرد، گفت: عوامل موثر بر تخریب موتور مانند دما، ارتعاشات، جریان‌های راه‌اندازی و شرایط استارت شناسایی و تحت کنترل شدید قرار گرفت و همچنین بعضاً از منابع موجود در آرشیو به منظور ثبت وقایع و تدوین برنامه‌های جدید و باز دارنده در سیستم کنترل اصلی نیز استفاده شد و در بخش‌هایی که حفاظت‌های شدیدتر نیاز بود، اینترلاک‌های مراقبتی و رعایت ترتیب‌ها راه‌اندازی و الگوریتم استارت پیاده‌سازی شد.

وی با اشاره به اینکه بر کسی پوشیده نیست هر موفقیتی حاصل کار تیمی، خِرد جمعی، تکاپو و تفکر سیستمی است که حلاوت آن در پایان کار، خدا قوتی جانه برای کلیه اعضای تیم محسوب می‌شود، افزود: از طریق محاسبات سیالات و برآورد نتایج و در ادامه توجه به نقاط کار مطلوب سیستم، سرعت کار اسموک فن نیز اصلاح شد و در ناحیه قابل قبولی قرار گرفت و نهایتاً موتور اسموک فن داخل جایگزین شد. 

مهندس تجهیزات برق نیز خاطرنشان کرد: سایر ادوات کارگاه نیز با محدودیت‌هایی مواجه بودند که در راستای ارتقاء بهره‌وری آنها اقداماتی بدین شرح پیاده‌سازی شد: افزودن اینترلاک‌های حفاظتی روی کمپرسور‌های تامین هوای فشرده و اصلاح روش اپراتوری سیستم، افزودن آیتم‌های مراقبتی و پیشگیری روی سیستم فن‌های مکنده دود، تکمیل ارتباط منطقی و لاجیکی بین نوار ورودی آسیاب و حجم مواد درخواستی، طراحی تابلو‌های کنترل والو‌های مسیر تحت شبکه و ... که این اقدامات مستلزم ساعت‌ها کار مطالعاتی، بررسی مدارک و تصمیم‌گیری بود که از ثمرات آن می‌توان به تحقق صرفه اقتصادی، تقویت و تداوم کارکرد سیستم، افزایش طول عمر ادوات و اصلاح روش کار در جهت بهبود اپراتوری سیستم اشاره کرد. 

مهران سلحشوریان فورمن تعمیرگاه برق نیز در ادامه گفت: در راستای کاهش هزینه‌ها و بهره‌گیری از تجهیزات موجود در کارخانه پس از بررسی‌های بسیار، موتور اسموک فن از مدیریت آگلومرسیون شرکت تامین شد و به منظور انطباق با شرایط پروژه اقداماتی نظیرکابل کشی، لوله‌گذاری، تعویض تابلو و... برای آن انجام گرفت.

وی اضافه کرد: با تلاش و کوشش شبانه‌روزی همکاران و در ادامه بهره‌گیری از موتور اسموک فن بومی، تزریق پودر زغال به کوره بلند به نحو موفقیت آمیز محقق شد. این دستاورد بزرگ که نمادی از همدلی و هم‌افزایی است را به همکاران عزیزم تبریک می‌گویم. 

مهدی سَرمدی تعمیرکار ارشد تجهیزات برق نیز گفت: تزریق پودر زغال به کوره بلند از طریق موتور اسموک فن بومی، تلفیقی از خودباوری و بهره‌گیری از تجهیزات بومی در راستای کاهش هزینه‌ها و رشد تولید محصولات ارزش‌افزا است.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح سوراخ‌های پایه فونداسیون جهت مونتاژ تجهیزات و تغییر مسیر کابل‌های تغذیه از جمله سایر اقدامات انجام شده در این پروژه به شمار می‌روند.

تعویض موتور اسموک فن در کوره بلند شماره یک ذوب آهن اصفهان

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده