تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۱۵
کد خبر: ۳۵۲۲۹۵
سرویس خبر : انرژی
سعیدی در تشریح جلسه امروز کمیسیون صنایع؛

صنایع پتروشیمی باید موتور محرکه تولید کشور باشند

صنایع پتروشیمی باید موتور محرکه تولید کشور باشند
‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با بیان اینکه طبق گزارش‌ها از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ به طور متوسط ۱۲ میلیارد صنایع پتروشیمی درآمد صادراتی داشته‌اند که عدد قابل توجه‌ای است، گفت: باید مشکلات صنایع را در بحث ناترازی گاز حل کنیم چراکه صنایع پتروشیمی باید موتور محرکه تولید کشور باشند، لذا باید با هدف ایجاد اشتغال پایدار، جلوی خام‌فروشی گرفته شده و صنایع پایین‌دستی رونق پیدا کنند.

به گزارش می‌متالز، زهرا سعیدی‌مبارکه در تشریح جلسه امروز (یکشنبه ۲۵ شهریورماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به برگزاری نشستی با حضور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با موضوع بررسی برنامه‌ها و عملکرد کاری آنها اشاره کرد و گفت: از آنجا که رفع بیکاری بزرگ‌ترین مشکل کنونی کشور است، به یقین ایجاد اشتغال برای افراد دارای مهارت به مساله مهمی تبدیل شده و طبق گزارش مسوولان حاضر ۱۴۳ هزار اشتغال در کشور توسط صنایع پتروشیمی ایجاد شده است، همچنین طبق قانون برنامه هفتم باید ظرفیت پتروشیمی‌ها ۳۵ درصد افزایش پیدا کند که ۴۴ درصد در ۵۶ پروژه در دست کنونی، پیشرفت حاصل شده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با توسعه صنعت پتروشیمی در سال جاری تاکنون نیز به صورت اسمی ۹۶ میلیون تن و به صورت واقعی ۷۴ میلیون تن تولید داشته و فروش صادراتی ۲۹ میلیون تن و فروش داخلی ۱۲ میلیون تن اعلام شده است.

وی افزود: همچنین ۷۳ میلیارد دلار درآمد صادراتی از این محل داشته و حدود ۶۰ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما داده‌اند که این «خلق ارزش» قابل تقدیر است. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه طبق این گزارش از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ به طور متوسط ۱۲ میلیارد صنایع پتروشیمی درآمد صادراتی داشته‌اند که عدد قابل توجه‌ای است، مطرح کرد: بنابراین باید مشکلات صنایع را در بحث ناترازی گاز حل کنیم چراکه صنایع پتروشیمی باید موتور محرکه تولید کشور باشند، لذا باید با هدف ایجاد اشتغال پایدار، جلوی خام‌فروشی گرفته شده و صنایع پایین‌دستی رونق پیدا کنند.

سعیدی با بیان اینکه ناترازی گاز باید حل شود، توضیح داد: بدین معنا که تا پایان ۱۴۰۳ حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در روز کسری گاز خواهیم داشت، بنابراین باتوجه به این ناترازی، افزایش ۳۵ درصدی ظرفیت صنایع طبق قانون برنامه هفتم سخت است، لذا برنامه‌ریزی، همت و اراده گسترده‌ای را می‌طلبد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اراده کمیسیون صنایع مبتنی بر حمایت از صنایع پتروشیمی و برطرف کردن نقاط ضعف است تا اشتغال قابل‌ ملاحظه‌ای در کشور ایجاد شود که باید برای دستیابی به این هدف ابتدا باید گفتمان مناسبی شکل بگیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده