تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۰۳
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۲۴۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهام عدالت استانی به کلاف سردرگم تبدیل شده است

سهام عدالت استانی به کلاف سردرگم تبدیل شده است
‌می‌متالز - رییس پیشین سازمان بورس با اشاره به اینکه سهام عدالت استانی به کلاف سردرگم تبدیل شده است، گفت: با عواملی مثل افزایش قیمت حامل‌های انرژی و سود بانکی موثر بدون ریسک ۳۵درصدی بانکها، حاشیه سود شرکت‌های بورسی به ۱۳درصد رسید.

به گزارش می‌متالز، مجید عشقی در مراسم تودیع و معارفه رییس سازمان بورس که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، گفت: در مقطعی دراثر فشار بودجه برای جبران ناترازی حاشیه سود شرکت‌های بورسی نصف شد، این درحالی است که در ابتدای دولت افراد مختلف وعده‌های متعدد برای بهبود اوضاع بورس در کوتاه مدت را ارائه کرده بودند.

وی افزود، امروز ۷۰ درصد معاملات روزانه بازار مربوط به انواع صندوق‌های بدون ریسک و پر ریسک است. در ابتدای دولت این اشخاص حدود ۲۵ درصد معاملات بود.

رییس پیشین سازمان بورس گفت: تا کنون ۳۲۰ مجوز نهاد مالی داده شده است. امروز ۱۰۴۰ نهاد مالی از کارگزاری تا نهاد مالی مجوز فعالیت دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.

عشقی گفت: در این سه سال اتفاق مهمی دیگری که رخ داده پرداخت سود نقدی به صورت متمرکز از طریق سجام انجام می‌شود. همچنین بعد از الکترونیکی شدن گواهی حق تقدم امکان تداوم افزایش سرمایه از این مسیر مهیا شد.

وی افزود، توثیق الکترونیک اوراق بهادار، توسعه صندوق‌های بخشی مختلف، اصلاح دستور‌العمل حاکمیت شرکتی در طول این سه سال نهایی شد. در بودجه ۱۴۰۳ اصلاح بند س تبصره ۶ زمان قابل توجهی از سازمان بورس گرفت، اما خوشبختانه اصلاح شد. از سوی دیگر با اصلاح بخشی از قانون مالیاتی افزایش سرمایه‌ها تسهیل شد.

عشقی گفت: سهم بازار سرمایه از تامین مالی موثر در سال ۱۴۰۲ طی یک روند صعودی به سی درصد رسید. در دوسال اخیر سفره‌های استانی بازار سرمایه برای آشنایی بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار قرار گرفت. چالش دیگری وقت شورای عالی بورس را به خود درگیر کرد، موضوع سهام عدالت و شرکت‌های استانی بود.

وی افزود: هم اکنون تقسیم‌دارایی متوفیان الکترونیکی شده است، اما خود سهام عدالت استانی به کلاف سردرگم تبدیل شده است. تا کنون مجمع هفت استان برگزار شده باید یک راهکار جامع طراحی شود تا سهام این شرکت‌ها باز شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده