تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۰
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۲۴۴۳

اَبرپروژه ریلی چابهار-زاهدان به پیشرفت ۷۰ درصدی رسید

اَبرپروژه ریلی چابهار-زاهدان به پیشرفت ۷۰ درصدی رسید
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه گفت: خط‌آهن چابهار-زاهدان با هدف اتصال بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در حال اجراست.

به گزارش می‌متالز، خیرالله خادمی یادآور شد: خط‌آهن ۶۳۴ کیلومتری چابهار-زاهدان در ۴ بخش اجرایی تعریف شده که حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است. حدفاصل چابهار تا نیک‌شهر نیز به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۷ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست.

وی این پروژه را برای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی در چابهار به شبکه ریلی ضروری دانست با اعلام پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی زیرسازی کل مسیر، افزود: ۹۰ درصد از عملیات اجرایی تونل‌های مسیر تکمیل شده و عملیات ساخت احداث پل‌های بزرگ ۶۰ درصد، پل‌های کوچک ۷۶ درصد و تقاطع‌ها ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی، ۳۹ میلیون مترمکعب از عملیات خاک‌برداری مسیر معادل ۸۹ درصد انجام شده است، خاک‌ریزی مسیر با اجرای ۲۲ میلیون مترمکعب معادل ۷۵ درصد تکمیل شده است و عملیات بتن‌ریزی نیز با یک میلیون و ۸۵۲ هزار متر مکعب به ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۷.۴ همت اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌ آهن چابهار-زاهدان در سنوات گذشته اظهار کرد: علاوه بر این میزان تا کنون، ۲.۲ همت اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به همراه ۴.۲ همت از محل منابع تهاترو در مجموع معادل ۱۳.۸ همت به این پروژه اختصاص یافته است.

خادمی ارزش روز این اَبرپروژه ریلی را حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش روز کار‌های انجام شده را ۴۵ همت اعلام کرد.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه مسافری ایران‌شهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این ایستگاه با سرعت مناسبی در حال اجرا است، پلتفرم خاکی ایستگاه مسافری و تشکیلاتی چابهار آغاز شده است و عملیات احداث ایستگاه تشکیلاتی نیکشهر نیز در دست اقدام است.

وی مناطق کمتر توسعه یافته شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور را از اهداف احداث این پروژه دانست و گفت: اتصال ترانزیتی کشور‌های آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر اهدافی است که با ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه خط‌ آهن چابهار-زاهدان را یک ابر پروژه ریلی برای کشور اعلام کرد و افزود: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی، احداث ۳۰ کیلومتر پل، ساخت ۱۷ کیلومتر تونل، استفاده از ۹۰ هزار تن ریل را نشان‌دهنده بخشی از بزرگی عملیات اجرایی در این پروژه دانست.

خادمی درآمد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سالانه از مجموع درآمد‌های گمرکی، ترانزیت بین‌المللی و حمل کالای داخلی از این خط‌ آهن را برای اقتصاد کشور ارزشمند دانست و گفت: ظرفیت حمل کالا به میزان ۷.۸ میلیون تن بار سالانه از طریق هند و کشور‌های جنوب شرقی آسیا به کشور‌های آسیای مرکزی و روسیه، اشتغال یک هزار و ۵۶۰ نفر به طور مستقیم، ۷ هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم به همراه صرفه‌جویی سالانه ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت با ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار از دیگر منافع حاصل از افتتاح راه‌ آهن چابهار-زاهدان است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده