تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۳۸
بازدید: ۱۹
کد خبر: ۳۵۲۴۹۲
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

کاهش چشم‌گیر هزینه و زمان مستاجران هم‌زمان با استفاده از سامانه خودنویس

کاهش چشم‌گیر هزینه و زمان مستاجران هم‌زمان با استفاده از سامانه خودنویس
‌می‌متالز - کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: از خرداد ماه سال گذشته همزمان با راه اندازی سامانه خودنویس شاهد کاهش چشم گیر هزینه و زمان مستاجران در این بخش بوده‌ایم.

به گزارش می‌متالز، راه‌اندازی سامانه خودنویس یکی از مهم‌ترین گام‌ها در بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن به شمار می‌رود که در حال حاضر این سامانه توانسته است بخش زیادی از بار سنگین هزینه‌ها در بین مستاجران کاهش یافته است.

در همین زمینه سلطانی کارشناس سیاست‌گذاری مسکن با بیان اینکه یکی از مهمترین مزیت‌های سامانه خودنویس صرفه‌جویی در زمان است گفت: با استفاده از این سامانه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر املاک نیست و می‌توانید تمام مراحل ثبت قرارداد را به صورت آنلاین انجام دهید.

وی همچنین به شفافیت اطلاعات از طریق راه‌اندازی سامانه خودنویس اشاره کرد و گفت: اطلاعات قرارداد‌های ثبت شده در سامانه خودنویس به صورت شفاف در دسترس عموم قرار می‌گیرد و از سوی دیگر زمینه‌ساز کاهش کلاهبرداری در حوزه مسکن می‌شود.

سلطانی با بیان اینکه با توجه به احراز هویت طرفین معامله و ثبت اطلاعات دقیق ملک در سامانه، احتمال کلاهبرداری در معاملات املاک کاهش می‌یابد گفت: متقاضیان حتما باید قبل از استفاده از سامانه خودنویس، از شرایط و ضوابط آن به طور کامل آگاه شوند گفت: اطلاعات دقیق ملک و طرفین معامله را به درستی در سامانه وارد کنند و قبل از نهایی کردن قرارداد، آن را به دقت مطالعه کنند.

کارشناس سیاست‌گذاری مسکن با بیان اینکه سامانه خودنویس برای دولت، یک دستاورد محسوب شده و به هیچ عنوان زمینه‌ساز تعطیل شدن مشاوران املاک نمی‌شود گفت: مردم این حق اختیار را دارند که در سامانه خودنویس به صورت مستقیم قرارداد مورد نظر را تنظیم کنند یا از طریق مشاوران املاک در این سامانه برای تنظیم قرارداد اقدام کنند.

او بیان کرد: در صورت تنظیم قرارداد از طریق مشاوران املاک در سامانه تنها حق العمل به هم‌رسانی دو طرف قرارداد را با نرخ رسمی و مصوب به مشاوران می‌پردازند، اما در صورت تنظیم قرارداد به صور مستقیم وجهی پرداخت نمی‌کنند و کاملا رایگان است. سامانه خودنویس در ضمن قرار نیست مشاوران املاک را از بازار مسکن حذف کند. چاره کار را دولتمردان در ارائه خدمات بهتر از سوی آنها می‌دانند، چون معتقدند نمی‌توان با تکنولوژی مقابله کرد.

کارشناس سیاست‌گذاری مسکن اظ‌ها رکرد: این سامانه با آسان‌تر کردن تنظیم قرارداد و همچنین شفافیت و ایجاد نمودن امنیت در معامله‌های ملکی نقشه به سزایی را بر بازار مسکن ایفا می‌کند. با ایجاد نمودن این سامانه علاوه بر اینکه اجاره‌بهای مسکن به صورت منطقی است بلکه بابا اعطای کد رهگیری به افراد نیز تا حد زیادی از مشکلات حقوقی و همچنین مشکلات بین طرفین کم می‌شود. انجام دادن تمامی مراحل ثبت قرارداد‌ها به صورت آنلاین نیز در بالا بردن راندمان و همچنین ایجاد نمودن رونق در معامله‌های ملکی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده