تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۵۲۵۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار ارز توافقی سدی در برابر افزایش نرخ ارز و تورم/ کم اظهاری صادرکنندگان از بین می‌رود

بازار ارز توافقی سدی در برابر افزایش نرخ ارز و تورم/ کم اظهاری صادرکنندگان از بین می‌رود
‌می‌متالز - یک استاد دانشگاه تأکید کرد: بازار ارز توافقی میانبری است برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ ارز و سدی در برابر بالا رفتن نرخ تورم.

به گزارش می‌متالز، رحمان سعادت؛ عضو هیات علمی دانشگاه سمنان با اشاره به اهمیت راه اندازی بازار ارز توافقی در تسهیل خدمات مرتبط با عرضه و تقاضای ارز اظهار کرد: بازار ارز توافقی بستری برای عرضه سریعتر ارز صادرکنندگان است؛ تا پیش از این به دلیل نوسانات نرخ ارز و تفاوت نرخ بازار آزاد و سامانه نیما صادرکنندگان عموما تمایلی به ارائه ارز نداشتند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تفاوت برجسته بین نرخ در بازار آزاد و سامانه نیما سبب کم اظهاری صادرکنندگان و به تبع آن عدم دسترسی واردکننده در موعد مقرر به ارز مورد نیاز شده بود.

این کارشناس اقتصاد دراین باره توضیح داد: کم اظهاری صادرکننده به زیان بازار و نرخ ارز تمام می‌شود، امیدواریم راه‌اندازی بازار و تالار توافقی ارز مانع رویه‌های غلطی شود که در گذشته بار‌ها مشاهده شده است.

سعادت یادآور شد: عرضه پایین ارز به دلیل گلایه صادرکنندگان از تفاوت نرخ ارز بازار آزاد و سامانه نیما، تراز تجاری کشور را منفی کرد و این موضوع مانع تحقق اهداف و کارایی سامانه نیما شد؛ بنابراین سیاست‌گذار متوجه این موضوع است که برای نزدیک‌سازی نرخ ارز به یک قیمت واحد باید تلاش کند.

او معتقد است: کاهش عرضه ارز زمینه ساز بالارفتن نرخ ارز می‌شود و مسیر را برای بالا بردن نرخ تورم باز می‌کند. تالار و بازار ارز توافقی میانبری است برای جلوگیری از بالا رفتن نرخ ارز و سدی در برابر بالا رفتن نرخ تورم.

این کارشناس اقتصادی در این‌باره گفت: تالار توافقی ارز شرایط مساعد برای عرضه ارز صادرکننده را باز می‌کند؛ چرا که توافقی که بین عرضه کننده و خریدار ارز ایجاد می‌شود زمینه‌ساز عرضه بیشتر ارز و کاهش معطلی در واردات کالا یا ثبت خرید مواداولیه مورد نیاز تولید است.

سعادت با اشاره به اینکه تالار توافقی ارز از قیمت‌گذاری دستوری عبور می‌کند، گفت: با توجه به تاکیدات علم اقتصاد و اینکه بسیاری از اقتصاددانان معتقدند دوران اقتصاد دستوری به پایان رسیده و با قیمت‌گذاری دستوری نمی‌توان اقتصادی رشد یافته داشت، تالار توافقی ارز عرصه را برای ورود به فضای بازار آزاد به صورت تدریجی باز می‌کند؛ بنابراین افتتاح این بازار از جهات بسیاری برای تجار و فعالان اقتصادی حائز اهمیت است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده