تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۲۶۰۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تقاضای خرید طلا ۴۰ درصد کاهش یافته است/ فعالیت در صنعت طلا و جواهر دیگر جذاب نیست

تقاضای خرید طلا ۴۰ درصد کاهش یافته است/ فعالیت در صنعت طلا و جواهر دیگر جذاب نیست
‌می‌متالز - قیمت طلا طی سال‌های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده و این روند صعودی هم‌چنان برقرار است. این رفتار طلا در کنار رشد تورم موجب شده قدرت مردم برای خرید فلز زرد کاهش یابد و بازار طلا با رکود قابل‌توجهی مواجه شود. رکود معاملاتی در بازار طلا نخستین ضربه را به صنعت طلا و جواهر وارد کرده و بسیاری از کارگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است. ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، می‌گوید تقاضا برای خرید طلا ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به تابستان پارسال کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، قیمت اونس جهانی طلا که در پایان هفته گذشته رکورد تاریخی تازه‌ای را ثبت کرده و به منطقه ۲۶۰۰ دلاری رسیده بود، بازار طلای داخلی را با افزایش قیمت همراه کرد. به این ترتیب، قیمت طلای ۱۸ عیار به کانال سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان صعود کرد و در آن سطح ماندگار شد.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به تثبیت اونس طلای جهانی در سقف منطقه ۲۵۰۰ دلاری و درجا زدن دلار در بازار آزاد، قیمت‌ها کماکان افزایشی باشند یا دست‌کم در محدوده فعلی باقی بمانند؛ اما آیا این وضعیت طی چند ماه آینده ادامه‌دار خواهد بود؟ آیا زمان مناسبی برای خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلاست؟

کاهش قدرت خرید مردم تقاضا را در صنعت طلا کم کرده است

ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر، مطرح کرد: «بحث دادوستدها، تغییر چندانی نسبت به گذشته پیدا نکرده است؛ شاید کم‌تر شده، ولی بیشتر نشده است!» او افزود: «این روز‌ها تقاضا در صنعت طلا کم است که یک دلیل آن به نوسانات طلا و یک دلیل دیگر آن به قدرت خرید مردم برمی‌گردد.»

بازار طلا دچار رکود شده و تقاضا کم است

محمدولی در ادامه اضافه کرد: «اگر بخواهم قیاس کنم، حداقل در ۶ ماهه اول سال، تقاضا برای خرید طلا نسبت به زمان مشابه سال گذشته، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کرده است. یعنی بازار دچار رکود شده و تقاضا برای مصنوعات طلا بسیار کم شده است.»

او گفت: «دلیل این رکود، کاهش قدرت خرید، افزایش قیمت طلا و این قبیل موارد است. اونس جهانی و بازار ارز نیز در نوسانات به‌ وجود آمده دخیل هستند و اینها در بحث قیمت و نوسانات طلا اثرگذارند.»

فعالیت در صنعت طلا و دایر کردن مغازه دیگر جذاب نیست

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر درباره ورود به بازار طلا و شرایط سرمایه‌گذاری در آن توضیح داد: «در بحث سرمایه‌گذاری مهم است که فرد به چه شکلی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند؛ اگر بخواهد در صنعت طلا فعالیت کند، مغازه‌ای دایر کند و به‌ اصطلاح، جنس بریزد و به مردم بفروشد، در حال حاضر خیلی نمی‌تواند جالب باشد.»

خریداران بلندمدت طلا هرگز ضرر نمی‌کنند

محمدولی افزود: «اگر فرد بخواهد پولش را به طلا تبدیل کند که هم نقدینگی خود را حفظ کند و هم مشکلی برای این پول پیش نیاید، این توصیه در درازمدت خوب است. در درازمدت تجربه نشان داده طلا نسبت به کالا‌های دیگر بهتر است.»

او در پاسخ به این سوال که خواب سرمایه باید چقدر باشد تشریح کرد: «بستگی به دیدگاه سرمایه‌گذار دارد. یک زمان فرد نیازی به پول خود ندارد، طلایی را می‌خرد، گوشه‌ای کنار می‌گذارد تا چهار یا ۶ ماه یا یک سال آینده و به آن نیازی ندارد که این اثرگذار است.»

این کارشناس بازار طلا ادامه داد: «اما اگر با دید کوتاه‌مدت، مثلاً ۱۰ روزه یا یک‌هفته‌ای، ورود کند که مثلاً بخواهد امروز بخرد و فردا طلا حرکتی کند و بگوید می‌فروشم و سود آنچنانی می‌برم، یا پول را می‌توانم تبدیل به احسن کنم، این دیدگاه برای سرمایه‌گذاری خوب نیست. ممکن است خرید‌ها مقطعی جواب بدهد، اما نمی‌تواند یک سوددهی کامل باشد.»

محمدولی افزود: «اما اگر فرد برای درازمدت نیازی به پول آن نداشته باشد و نگهداری کند، زیان نمی‌بیند. به فرض می‌گوییم فرد ۲۰ میلیون یا ۳۰ میلیون یا ۵۰ میلیون تومان سرمایه دارد که البته با ۲۰ میلیون یا ۵۰ میلیون امروزه طلایی هم نمی‌شود خرید، اما با همه اینها، اگر آن را خریداری و نگهداری کند، در درازمدت تجربه نشان داده است که حداقل ضرر نمی‌کند.»

خریدوفروش کوتاه‌مدت طلا ممکن است سرمایه‌گذاران را دچار زیان کند

این کارشناس بازار طلا درباره مفهوم سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار طلا توضیح داد: «در بازار طلا، مفهوم بلندمدت به چهار ماه یا ۶ ماه، هشت ماه یا یک سال و بیشتر گفته می‌شود. در گذشته یعنی ۲۰ یا ۳۰ یا ۴۰ سال پیش، افرادی همین‌طور خرید کردند، مثلاً گردن‌بندی، گوشواره‌ای یا انگشتری را در آن زمان خریداری کردند و نگه داشتند؛ آیا دچار ضرر شدند؟»

او تاکید کرد: «تجربه نشان داده خرید طلا هیچ‌وقت ضرر ندارد؛ ولی اگر امروز بخرید و فردا بخواهید حرکتی کنید، ممکن است دچار ضرر شوید؛ ولی در این شکل‌های درازمدت هیچ‌کس ضرر نکرده است.»

افزایش قیمت طلا به نحوه مدیریت سیاست‌مداران در عرصه جهانی بستگی دارد

محمدولی در پاسخ به این سوال که آیا در ۶ ماهه دوم سال قیمت‌ها در بازار طلا افزایش می‌یابد گفت: «افزایش قیمت بستگی به دولتمردانی دارد که در این کره خاکی مسوولیت دارند و مدیریت می‌کنند؛ اگر خدای ناکرده تنشی باشد یا در این کره خاکی دولت‌ها نگاه منفی به یکدیگر داشته باشند، طبیعتاً بلافاصله می‌تواند اثر منفی روی قیمت طلا بگذارد و بلافاصله آن را افزایشی کند.»

او اضافه کرد: «یک زمان هم آخر سال مالی دولت‌هاست و قصد دارند حساب‌هایشان را ببندند، یا خزانه را پر کنند؛ یا اضافه دارند و می‌خواهند آن را خالی کنند. این موارد نیز در خریدوفروش اثرگذار است، به این دلیل که کلان خرید می‌کنند یا می‌فروشند.»

اگر سود پول را بالا ببرند طلا باید تا حدی افت کند

محمدولی در ادامه به سود بانکی و تاثیر آن بر بازار طلا اشاره کرد و گفت: «بحث سود پولی که بانک‌ها برای مردم ایجاد می‌کنند هم بر بازار طلا اثرگذار است. البته کل دنیا را می‌گویم نه‌ فقط کشور خودمان؛ ما نیز مانند باقی کشور‌ها هستیم و فرقی نمی‌کند.»

او ادامه داد: «آن درصد یا سود پولی که دولت‌ها تشخیص می‌دهند یا تعیین می‌کنند نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد. اگر سود پول را بالا ببرند، طلا باید مقداری افت کند و کاهشی باشد. اما اگر سود پول را کم کنند، طبیعتاً می‌تواند به سمت‌وسوی افزایش طلا بیاید و اونس جهانی افزایش پیدا کند. تمام این موارد روی قیمت تاثیر می‌گذارد.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده