تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۰۵
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۲۶۰۸
سرویس خبر : انرژی

مذاکرات گازی ایران با ترکمنستان و روسیه

مذاکرات گازی ایران با ترکمنستان و روسیه
‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از ادامه مذاکرات گازی با ترکمنستان و روسیه خبر داد و گفت: توافقات خوبی در زمینه گاز با روسیه و ترکمنستان صورت گرفته که ما در مذاکرات فی‌مابین، به‌دنبال تبدیل توافق‌نامه‌ها به قرارداد هستیم.

به گزارش می‌متالز، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه همایش رویداد تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: توافقات گازی خوبی با ترکمنستان صورت گرفته، منتها هر اتفاقی که قرار باشد بیفتد، برای اجرایی شدن قرارداد نیاز به زمان‌بندی دارد، اما در این رابطه فکر شده اقدامات خوبی از قبل انجام شده و امیدواریم عملیاتی شود.

وی افزود: همچنین توافقات گازی خوبی با روسیه صورت گرفته و تفاهم‌نامه خوبی منعقد شده، امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه عملیاتی برسانیم، یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین قرارداد‌ها در بحث گاز همین قرارداد است که بتوانیم ایران را تبدیل به هاب انرژی کنیم.

توکلی خاطرنشان کرد: توافقات خوبی در زمینه گاز با روسیه و ترکمنستان صورت گرفته که ما در مذاکرات فی‌مابین، به‌دنبال تبدیل توافق‌نامه‌ها به قرارداد هستیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در بحث صادرات گاز تنها شرکت ملی گاز ایران تصمیم‌گیرنده نیست"، گفت: این شرکت علاقه‌مند است بخش زیادی از گاز طبیعی کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند، اما این موضوع به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ اکنون ایران همه تعهد‌های خود را علی‌رغم محدودیت‌ها، به‌ویژه در بحث خانگی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: امسال میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها بی‌نظیر بود، اما برای زمستان باید بحث سبد انرژی باید مطرح شود؛ در زمستان حتما میزان مصرف افزایش می‌یابد، طبیعتا بزرگ‌ترین دغدغه وزارت نفت تامین گاز خانگی است، لذا نیروگاه‌ها باید آمادگی این را داشته باشند تا در جا‌هایی که تعریف می‌شود از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.

توکلی در پاسخ به اینکه "ناترازی گاز چقدر برآورد می‌شود؟ "، گفت: درحال حاضر به‌طور متوسط ۲۶۰ میلیون مترمکعب در روز ناترازی گاز وجود دارد، اما تلاش می‌کنیم از تمامی ظرفیت‌ها برای تأمین سوخت زمستانه استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اظهار تعجب از بدهی‌های گازی عراق که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: عراق یکی از مشتری‌های خوب ماست که پولش را به‌موقع و نقد پرداخت می‌کند؛ پول صادرات گاز به این کشور هم‌اکنون به‌روز پرداخت می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده