تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۳۵۲۶۴

امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری بین ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر

می متالز - امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری بین ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور دکتر غریب پور و دکتر معتمدی، هیات همراه و اصحاب رسانه در تاریخ سوم اردیبهشت ماه 1398 در دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک)، ساختمان فارابی برگزار شد.
امضای تفاهم نامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناوری بین ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر

به گزارش می متالز، در این نشست سید احمد معتمدی - رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک) گفت: قدمت این دانشگاه به سال ۱۳۰۷ می رسد و تاسیس دانشکده پلی تکنیک در سال ۱۳۳۷ بوده است.

وی افزود: این دانشگاه بیش از ۱۴۰۰۰ نفر دانشجو دارد و در زمان آقای مهندس محلوجی - وزارت صنایع و معادن وقت - دانشگاه معدن و متالورژی مستقل شد.

معتمدی با تاکید بر این که سعی داریم دانشگاه نسل سوم بشویم اظهار داشت: در تلاشیم ارتباط قوی تر با بخش صنعت و خدمات داشته باشیم و تبلور آن را می توان در افزایش قراردادهای صنعتی که ۲.۵ برابر شده دید اما هنوز با ایده آل فاصله داریم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان داشت: مهارت افزایی و کارآفرینی جزو برنامه های موفق ما بوده است و از همکاری و مشارکت با شرکت های خارجی در برج فناوری استفاده می کنیم.

معتمدی در ادامه افزود: در هر دانشکده در حال ایجاد یک مرکز کارآفرینی هستیم و در حوزه های آموزش و پژوهش فعالیت داشته و سعی داریم قراردادهای صنعتی را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: کارآفرینی حوزه خوبی است و ما به آن امیدواریم؛ دیده شده که خیلی از کارها شروع شده اما مشاهده می شود که اثربخشی لازم را ندارند یا بر روی کاغذ باقی مانده و اجرایی نمی شوند.

دکتر معتمدی خاطرنشان کرد: قراردادهای ما صرفا تحقیقاتی نیستند و از ابتدا تا انتها ما درگیر آن هستیم، با وزارت نفت ۳ قرارداد در حوزه نفتی دارخوین داشته و در ۶ تا ۷ حوزه نفتی دیگر فعال هستیم.

وی در پایان گفت: هدف ما افزایش بهره وری است، مشکلاتی با وجود تحریم ها داریم اما کارها را به خوبی پیش برده و مدل هایی داریم که می توانند پاسخگوی نیازهای بخش صنعت باشد.

همچنین در این نشست دکتر خداداد غریب پور - رئیس هیات عامل ایمیدرو - با تاکید بر نقش آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و افزایش بهره وری گفت: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) یک سازمان توسعه ای است و یکی از استراتژی های ما استفاده از دانش روز، فناوری و بومی سازی است.  

دکتر غریب پور افزود: در حوزه معدن و صنایع معدنی به لحاظ تکنولوژیکی پیشرفت داشته ایم به طوری که هم اکنون تکنولوژی بومی «پِرد» را در فولاد سازی داریم و سالانه ۲۵ میلیون تن فولاد تولید می کنیم.

وی با بیان این نکته که در بخش فولاد هر تن تولید فولاد ۱۰۰ دلار واردات دارد گفت: ما درصددیم تا با کاهش این عدد مثلا تا ۱۰ دلار به آنها جوایز مالیاتی بدهیم تا انگیزه ای برای کارآفرینی باشد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: مهمترین بحث عدالت، تولید و اشتغال است و با امضای این تفاهم نامه بدنبال بسط و گسترش آن هستیم.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: تمایل داریم در حوزه زغال سنگ از ظرفیت ها استفاده شود، سال گذشته ۹.۲ میلیارد دلار صادرات بخش معدن و صنایع معدنی بود و ۲ میلیارد دلار پروژه افتتاح کردیم و در تلاشیم تا امسال ۳ میلیارد دلار پروژه افتتاح شود و بزودی افتتاح فولاد بافت و شمش آلومینیوم جاجرم را خواهیم داشت.

غریب پور خاطرنشان ساخت: بازسازی و توسعه معادن کوچک در دست اقدام بوده و امسال فراخوان ۱۰۰ طرح تحقیقاتی را داریم.

وی افزود: دانشگاه امیرکبیر می تواند پورتی بین دانشگاه های داخلی و بین المللی باشد تا از این ظرفیت ها استفاده کنیم و امیدواریم تا آخر خرداد چند قرارداد خروجی تفاهم نامه امروز بین ایمیدرو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد.

غریب پور در پایان بیان کرد: گاهی وظیفه ما تشخیص نیاز است و اینکه چه مواردی را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده