تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۳۵۲۷۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می‌‌متالز» گزارش می‌دهد:

توسعه پایدار فولاد مبارکه به ایستگاه سوددهی رسید

توسعه پایدار فولاد مبارکه به ایستگاه سوددهی رسید
‌می‌متالز - شرکت فولاد مبارکه در حوزه سودآوری در سال گذشته رشد خوبی را داشت و به سود ۹۲ همت و با حاشیه سود خالص ۳۸ درصد رسید. اما بی‌شک دلایل بسیاری در رسیدن به این سوددهی دخیل بودند.

به گزارش می‌متالز، فولاد مبارکه در سال‌های اخیر با توسعه‌های پی‌در‌پی در حوزه‌های مرتبط با تولید توانسته سهم بالایی در توسعه کشور داشته باشد. از سویی دیگر این توسعه توانسته تا سهم بازار این مجموعه را در بین رقبا افزایش دهد. این حجم از سرمایه‌گذاری باعث شد تا فولاد مبارکه بتواند سوددهی خوبی را به ثبت برساند.

هر چند از نگاه کارشناسان برای شرکتی که در طول سال‌های مختلف بیش از ۱۰ میلیارد دلار از منابع کشور برای توسعه آن هزینه شده، ایجاد سود سالانه ۲ میلیارد دلاری دور از ذهن نیست.

اما دلایل مختلفی باعث شده تا فولاد مبارکه به این سوددهی دست پیدا کند که اصلی‌ترین آن نوع نگاه مدیرانش است. نگاه توسعه‌ای آن هم بر پایه صادرات‌محور بودن، اصلی‌ترین دلیلی است که باعث صدرنشینی این مجموعه در سال‌های اخیر شده است و امروز بسیاری از صنایع پایین‌دستی در تامین مواد اولیه وابسته به فولاد مبارکه هستند. به عنوان مثال توسعه رخ داده در صنعت لوازم خانگی به همت تولید ورق‌های رنگی و متفاوت در فولاد مبارکه است که میزان واردات برای این صنعت در مواد اولیه را کاهش و توانست قدرت رقابتی آن را افزایش دهد.

این موضوع حتی در صنعت خودرو نیز قابل مشاهده است و بی‌شک با بهره‌برداری از طرح نورد گرم دو، سهم فولاد مبارکه در تامین نیاز این صنعت بیش از پیش خواهد شد. چنین نگاهی باعث شد تا فولاد مبارکه به دنبال توسعه‌های بسیاری برود که بخشی از آن به هدف تامین نیاز داخل باشد و بخشی دیگر برای افزایش فروش آن باشد. از سویی دیگر نگاه تولید کیفی در این مجموعه باعث می‌شود تا سهم صادراتی این مجموعه نیز با رشد همراه شود. همین موضوع سهم به سزایی در افزایش سوددهی مبارکه داشته است.

شرکت فولاد مبارکه در حوزه سودآوری در سال گذشته رشد خوبی را داشت و به سود ۹۲ همت و با حاشیه سود خالص ۳۸ درصد رسید که نسبت به متوسط حاشیه سود صنعت فولاد که ۱۸ درصد برآورد شده عدد قابل ملاحظه‌ای است.

اما از سویی دیگر بخشی از این سود به دلیل تولید مداوم و مدیریت بحران فولاد مبارکه برای مقابله با موانع موجود در زیرساخت‌های انرژی است.

فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و همچنین احداث یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های خورشیدی نشان می‌دهد که این مجموعه در بحث تامین برق در حال تدابیری است که در آینده با توسعه خطوط تولید با چالشی همراه نشود. اما در کنار بحث برق فولاد مبارکه اعلام کرده است که آماده سرمایه‌گذاری در میادین گازی است و مطالعات اقتصادی را در این زمینه آغاز کرده است.

در حوزه آب نیز قرار است به همت فولاد مبارکه ۶۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس به اصفهان برسد که علاوه بر تامین نیاز فولاد مبارکه، بخشی از نیاز صنعت این استان نیز تامین خواهد شد.

روند فعالیت‌های فولاد مبارکه به خوبی گواه دستیابی به این سوددهی است و نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۳ نیز این مجموعه همچنان جایگاه خود را حفظ خواهد کرد. همان طور که در ابتدا اشاره شد اصلی‌ترین دلیل نوع نگاه مدیران است که توسعه پایدار را در اولویت خود قرار داده‌اند و در همین مسیر موفق به کاهش قیمت تمام‌شده خود شده‌اند. در واقع توسعه پایدار باعث می‌شود تا میزان بهره‌وری افزایش پیدا کند و این موضوع خود می‌تواند اصلی‌ترین دلیل برای چابکی یک بنگاه اقتصادی باشد.

همچنین در این بین همکاری فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان و احداث شرکتی فعال در این حوزه در زیرمجموعه خود از دیگر دلایلی است که در سوددهی این مجموعه اثرگذار بوده و توانسته این موفقیت را برای فولاد مبارکه به ثبت برساند.

عملکرد این مجموعه در سال ۱۴۰۲ برای سهامداران «فولاد» خبر خوش برای ثبت سوددهی بالاتر در سال ۱۴۰۳ خواهد بود، زیرا این مجموعه از تمامی توان و ظرفیت خود برای بالابردن بهره‌وری در سال جاری نیز استفاده خواهد کرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده