تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۴۹
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۲۷۱۶
سرویس خبر : زمین شناسی

رشد اکتشاف و واحد‌های فرآوری کردستان با حمایت ایمیدرو

رشد اکتشاف و واحد‌های فرآوری کردستان با حمایت ایمیدرو
‌می‌متالز - استاندار کردستان اعلام کرد: اکنون در ۱۸ طرح فرآوری زنجیره فولاد در این استان، سرمایه‌گذاری می‌شود که گام بزرگی در صنعتی شدن استان کردستان است.

به گزارش می‌متالز، اسماعیل زارعی‌کوشا در گفتگو با رادیو تبیین ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت، درباره اقدامات انجام شده در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: یکی از دغدغه‌ها و گلایه‌های مردم کردستان، خروج مواد معدنی از این استان به صورت خام بود، اما طی ۳ سال اخیر، اقدامات ارزشمندی با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو در این حوزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۵۱ درصد طلای کشور در استان کردستان تولید می‌شود، اما ۸ پهنه شناسایی کرده‌ایم که ذخایر آن بسیار بیشتر از معدن فعلی است.

رشد ۲ برابری ذخایر معادن کردستان

استاندار کردستان با اشاره به نتایج اکتشافات صورت گرفته در این استان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: مجموع ذخایر معادن این استان تا ۱۴۰۰، حدود ۵۶۰ میلیون تن بود. اما طی اکتشافات انجام شده با حمایت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در سال ۱۴۰۱، این رقم به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن رسید.

وی افزود: شناسایی ذخایر اکتشاف شده در ۱۸ ماده معدنی همچون حوزه طلا، نقره، آهن، سنگ‌های گرانیت کم نظیر یا بی نظیر در دنیا، از دستاورد‌های اخیر در استان است و اکنون ۱۲۰ محدوده معدنی، آماده سرمایه گذاری در اختیار دولت است تا برای استان کردستان تولید، اشتغال و ثروت ایجاد کند.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه در دهه ۹۰، میانگین بیکاری استان کردستان ۱۴ درصد و در ردیف یکی از استان‌های با بیشترین نرخ بیکاری بوده است، گفت: با اقدامات اشتغال زایی صورت گرفته، این استان در سال ۱۴۰۲، رتبه نخست در کاهش نرخ بیکاری را داشته است؛ طوری که روند کاهش نرخ بیکاری در این استان در پاییز، ۷ برابر و در زمستان، ۶ برابر نرخ میانگین کشوری بوده است.

وی ادامه داد: طی اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری این استان برای نخستین بار در بهار ۱۴۰۳، به کانال ۸ درصد وارد شد. به این معنا که میانگین بیکاری ۱۴ درصدی استان کردستان در دهه ۹۰، به حدود ۸ درصد رسیده است.

گفتنی است، آرش زره تن لهونی طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور به عنوان استاندار کردستان منصوب شد.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده