تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۰:۱۴
بازدید: ۱۱
کد خبر: ۳۴۹۴۹۳
سرویس خبر : زمین شناسی
چالش‌های سه‌گانه صنعت سنگ بررسی شد

نمره مردودی در اکتشاف معادن سنگ

نمره مردودی در اکتشاف معادن سنگ
‌می‌متالز - پنل باید‌ها و نباید‌های اصلاح ساختار معدنی و استخراج از معادن سنگ طبیعی با حضور احمد پروین فعال بخش خصوصی معدن؛ علی سلگی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر و احسان صلواتی‌فر در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی سنگ مشهد در استودیوی گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، سلگی در ابتدای پنل در مورد شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر توضیح داد: مجتمع معادن کوثر پیش از این متعلق به بنیاد شهید بود که حدود یک ماه قبل به بنیاد مستضعفان منتقل شد و یک شرکت شبه‌ دولتی است؛ فعالیت این شرکت از ۴۰ سال قبل آغاز شده و ۱۳ معدن سنگ فعال دارد. این شرکت در طول ۱۰ سال گذشته وارد حوزه معادن فلزات شده و حدود ۴۲ محدوده فلزی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه معادن سنگ در کشور اکتشافی وجود ندارد، توضیح داد: به نظر من نمره اکتشاف سنگ در کشور ۱۰ از صد است؛ در واقع در حوزه معادن سنگ‌های تزئینی اکتشاف خاصی صورت نمی‌گیرد.

ژئوفیزیک در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند، اما مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. حتی بعضا مواردی بوده است که معدن فعالیت خود را شروع کرده در حالی که اکتشاف کامل نبوده و کار متوقف شده است. در حوزه اکتشاف و آموزش در حوزه سنگ ضعیف هستیم؛ بنابراین باید دو راه‌حل آموزش فراگیر برای معدن کاران و تدوین دستورالعمل و پروتکلی برای اکتشاف در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با تاکید بر اینکه اگر فضای اکتشاف درست نباشد، حوزه استخراج نیز با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: سنگ‌های ساختمانی باید در جهت‌های خاصی برش بخورد، اما این موضوع در هیچ مجموعه معدنی داخل کشور رعایت نمی‌شود. حتی فواصل ایمنی پله‌ها رعایت نمی‌شود مگر اینکه کارفرما سخت گیر باشد. به عبارت دیگر استخراج با پروتکل درست فنی انجام نمی‌شود.

سلگی در ادامه با اشاره به اینکه مجتمع معادن کوثر وارد فضای هوشمندسازی شده است، توضیح داد: در این راستا از طریق نقشه برداری وابسته به پهپاد میزان دقت را به سانتی‌متر ارتقا دادیم. یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما این است که اگر ذائقه معماری تغییر و از رنگ روشن به تیره حرکت کند با رکود شدیدتری در فروش مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان درآمد پایدار معدنی داشت، گفت: منحنی شرکت‌های معدنی نوسانی است که این موضوع نشان می‌دهد این شرکت‌ها تحت پروتکل نظام‌مند نیستند و دچار ضرر و زیان می‌شوند. ما در کوثر به سمت ایجاد ارزش افزوده در معادن رفتیم و تولید دانه‌بندی را برای سال‌جاری از صد‌هزار تن به ۲۵۰‌هزار تن افزایش دادیم. شرکت‌های شبه دولتی باید درآمد سالانه خود را ارتقا دهند. ما هم به سمت افزایش درآمد پایدار حرکت می‌کنیم. استفاده از امکانات فعلی، افزایش سطح تولید با کیفیت بالاتر جهت ورود به بازار‌های صادراتی و آموزش اساس کار است. 

مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر ادامه داد: در شرکت معادن کوثر معاونتی تحت عنوان توسعه، خلاقیت و نوآوری تاسیس کردیم که هدف آن استفاده از ابزار‌هایی برای کاهش هزینه هاست. به سمتی حرکت می‌کنیم که در بحث هوشمندسازی نیاز نباشد مهندس سر زمین با پیمانکار درگیر شود.

سلگی با بیان اینکه رفتار نهاد‌های متولی با شرکت‌های شبه دولتی و خصوصی یکسان است، درمورد چالش‌های صنعت گفت: نهاد‌های حاکمیتی در حوزه ماشین‌آلات و قوانین ضعیف عمل می‌کنند. نبود زبان مشترک بین بخش تولید و سیاستگذار، قوانین دست وپاگیر، بوروکراسی شدید و… از جمله چالش‌های این صنعت هستند.

وی ادامه داد: درست است که دولت باید در حوزه آموزش به وظیفه خود عمل کند، اما دولت در این زمینه کم کاری نکرده است، بلکه دانشجو مایل نیست، زیرا اگر وارد بازار کار این حوزه شود، حداقل حقوق را دریافت می‌کند.

چالش نیروی انسانی و آموزش در صنعت سنگ

در ادامه پروین، ضمن ابراز مخالفت با نگاه‌های نقطه‌ای و یک بعدی در موضوعات مختلف از جمله معدن، گفت: زمانی باید از یک سیستم انتظار پاسخ کامل‌تر داشت که کل اجزای سیستم خوب عمل کنند. باید بررسی شود که در معدن چه بستری فراهم شده است که الان انتظار کارکرد بهینه داریم؟ حاکمیت بحران را تشدید کرده است. فردی که طبق قانون پروانه بهره برداری گرفته است را نمی‌توان دوباره از فیلتر رد کرد؛ به نظر من کل اضلاع سیستم باید اصلاح شود. وی با اشاره به نرخ رکود در ساختمان سازی اظهار کرد: با این رکود در مصرف بازار داخل، نامتناسب بودن بستر‌های صادراتی، ضعف در ماشین‌آلات و عدم ارائه تسهیلات بانکی باید قبول کنیم سیستم ناکارآمد باشد.

در کنار سایر اضلاع که باید بهینه شوند، رفتار استخراجی معدن دار هم باید بهینه شود. حاکمیت بخش خصوصی را از به کارگیری نیروی کم تخصص پرهیز می‌دهد، اما برای تربیت نیروی متخصص چه کرده است؟ این فعال بخش خصوصی معدن ادامه داد: اگر نیرو‌های غیر‌ایرانی از صنعت سنگ خارج شود چه بلایی سر این صنعت خواهد آمد؟ صنعت سنگ به نیرو‌های غیرایرانی وابسته است. نسل زد حاضر نیست مانند پدران خود در آفتاب کار کند؛ با این اوصاف چه تدبیری برای آینده در نظر گرفته شده است؟ آنقدر که کمبود نیروی انسانی چالش برانگیز است کمبود و قدیمی بودن ماشین‌آلات نیست و این موضوع در سیاست‌های اشتباهی ریشه دارد که طی سال‌های گذشته به کار گرفته شده است.

پروین با طرح این سوال که در کجای دنیا بخش خصوصی توان تربیت نیروی متخصص را دارد؟ گفت: من به عنوان بخش خصوصی می‌توانم تجربی نیرو تربیت کنم؛ کل سیستم آموزشی ما وابسته به دولت است، پس نباید از بخش خصوصی انتظار داشته باشیم. وقتی از چالش ماشین‌آلات و نیروی انسانی عبور کنیم، انتظار داریم وزارت خارجه هوشمندانه در کنار ما باشد. از سوی دیگر تصمیم‌هایی که برای بخش خصوصی هزینه دارد نباید بدون مشورت این بخش گرفته شود. بخش خصوصی مشورتی می‌دهد که به صلاح کشور است.

صنعت سنگ آمادگی ورود به بازار‌های جهانی را ندارد

در ادامه محسن دلربایی، فعال بخش بازرگانی حوزه سنگ؛ پویا امین توکلی، مدیرعامل شرکت سنگ محمد و احسان صلواتی فر، فعال حوزه سنگ در پنل آینده‌پژوهی و پیش‌بینی مارکت سنگ در دنیا درمورد آینده نگری این صنعت به گفتگو نشستند. توکلی با انتقاد از شرایط موجود اظهار کرد: قبلا می‌توانستیم برای چند سال آینده برنامه ریزی کنیم، اما در حال حاضر تصمیمات ماهانه گرفته می‌شود. آینده مثبتی در این بیزینس نمی‌توان تصور کرد. اگر تحریم‌ها برداشته شود ما آمادگی ورود به بازار‌های جهانی را نداریم. به دلایل زنجیره وار فرصتی برای پیداکردن خودمان می‌خواهیم. باید تمهیداتی اندیشیده شود که من تولیدکننده بتوانم با کیفیت تولید کنم. همچنین دلربایی با تاکید بر اینکه آینده پژوهی نیازمند استراتژی بلندمدت است که باید در همه مجموعه‌ها رعایت شود، اظهار کرد: اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در کشور حکمفرماست که باعث برهم زدن معادلات کشور و منطقه می‌شود؛ از افزایش نرخ دلار تا مسائل کشتیرانی و ناامن شدن دریا. وی ادامه داد: ما آمادگی ورود به بازار را نداریم. رفع مشکلات داخلی ما را آماده می‌کند به بازار جهانی راه پیدا کنیم. در آن زمان تازه عیار ما مشخص می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده