تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۴۷
کد خبر: ۳۴۸۸۰۰
سرویس خبر : زمین شناسی

تاخت و تاز «تجلی» در حوزه اکتشافات

تاخت و تاز «تجلی» در حوزه اکتشافات
‌می‌متالز - توسعه اکتشاف از مهمترین چالش‌های پیش روی بخش معدن و فعالان آن است. عقب ماندگی در حوزه اکتشافات نتیجه دهه‌ها بی توجهی به این حلقه مهم است، اما حالا شرکت پروژه‌محور تجلی که عملکرد خوبی را در چند سال اخیر خود به ثبت رسانده، با شتاب به سراغ توسعه حداکثری حوزه اکتشافات رفته است.

به گزارش می‌متالز، استراتژی مشخص در توسعه بر ارتقای جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش مهمی بر عهده دارد. درواقع این استراتژی می‌تواند نقشه راه درستی را پیش روی مجموعه قرار داده و با پیش‌بینی موانع نحوه برخورد با آنها را مشخص کند.

در این بین شرکت پروژه‌محور بر اساس این استراتژی در حرکت هستند تا بتوانند در کنار حفظ پویایی مجموعه، میزان سهم خود در پروژه‌ها و در ادامه از بازار را افزایش دهند. 

شرکت پروژه‌محور تجلی که پس از راه‌اندازی به سرعت در حال توسعه فعالیت‌های خود و توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است، در حوزه اکتشاف بر اساس استراتژی سرمایه‌گذاری به سراغ اکتشافات در استان‌های معدنی رفته است. 

اکتشاف پاشنه آشیل توسعه بخش معدن و صنایع معدنی است و در دهه‌های گذشته آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفت. به عنوان مثال توسعه صنعت فولاد بدون در نظر گرفتن توسعه در حلقه بالادستی یعنی معادن سنگ آهن، در دستور کار قرار گرفت و در نهایت امروز تامین مواد اولیه از چالش‌های موجود در صنعت فولاد است. 

این چالش به اندازه‌ای عمیق شد که شرکت‌های فولادی خود به سمت احداث معاونت معدن و ورود به بهره‌برداری از معادن رفتند. این موضوع به خوبی نشان دهنده کم کاری‌ها در حوزه اکتشاف است. 

حالا توسعه اکتشافات از مهمترین برنامه‌های تجلی است و در این بخش فعالیت‌های آن شتاب گرفته است. 

نکته مهم آن است که فعالیت‌های این مجموعه در سه گروه فلزات غیرآهنی، لیتیوم و سایر عناصر ارزشمند همراه و عناصر کمیاب خاکی در حال انجام است. این استراتژی نشان می‌دهد تمرکز تجلی تنها بر روی فلزات آهنی نیست بلکه با پیش‌بینی از بازار‌های جهانی به سمت فلزات غیر آهنی و عناصر استراتژیک همچون لیتیم رفته است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، این شرکت ۴ محدوده در استان خراسان جنوبی به مساحت ۳۲۳ کیلومترمربع جهت انجام عملیات اکتشاف سیستماتیک برای لیتیم و سایر عناصر ارزشمند همراه در سامانه کاداستر معادن کشور ثبت کرده است و دو محدوده به مساحت ۲۰ کیلومتر مربع و ۲۸ کیلومتر مربع از طریق مزایده‌های سال ۱۴۰۲ استان خراسان جنوبی و اعلام برنده شدن به شرکت تجلی واگذار شد که با طی مراحل اداری و قانونی از سوی سازمان‌های ذیربط، برای تمام محدوده‌ها پروانه‌های اکتشاف در فاز شناسایی و پی جویی صادر شده است. 

تمرکز تجلی بر عناصر استراتژیک می‌تواند آینده درخشانی را برای این مجموعه پیش‌بینی کند. شاید همین موضوع باعث شده تا تجلی با شتاب به سمت توسعه اکتشافات در حوزه‌های یاد شده برود. از سویی دیگر همچنان شرکت‌های بزرگ معدنی بر فلزات آهنی تمرکز دارند در نتیجه این میدان با رقبای کمی در اختیار این مجموعه قرار گرفته است. این موضوع باعث می‌شود تا تجلی قدرت مانور بالایی داشته باشد، البته کارنامه تجلی نشان داده است در تمامی حوزه‌های فعالیت خود با نگاه پروژه‌محوری، خوش درخشیده است به همین دلیل می‌توان انتظار داشت که توسعه اکتشافات به همت تجلی شتاب گرفته است. 

همچنین در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های تخصصی و کارخانه‌های کوچک می‌تواند توانمندی تجلی را افزایش دهد. درواقع تمامی بستر‌ها برای توسعه اکتشافات از سوی تجلی فراهم است. همین روند فعالیت باعث شد تا تجلی بتواند خیلی زود افزایش سرمایه داده و با خیالی آسوده به سراغ توسعه‌های مهم برود. 

البته باید دید این مجموعه پروژه‌های خود در حوزه اکتشافات را همچون دیگر پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی در بازه زمانی مشخص شده به اتمام می‌رساند یا خیر. پاسخ مثبت به این سوال می‌تواند سهم این مجموعه در بخش معدن را بیش از پیش افزایش داده و آن را یکه تاز بخش یاد شده کند. درواقع این استراتژی بر قدرت تجلی افزوده و آن را به شرکت‌های موفق دنیا در حوزه اکتشاف می‌تواند نزدیک کند. همچنین موفقیت در این بخش می‌تواند حضور در پروژه‌های برون مرزی را برای این مجموعه آسان‌تر از امروز کند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده