تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۴۷۳۲۲
سرویس خبر : زمین شناسی

توجه به اکتشافات معدنی

توجه به اکتشافات معدنی
‌می‌متالز - اکتشافات معدنی پایه، اساس و بنیان فعالیت‌های صنعتی و معدنی کشور و تامین کننده مواد اولیه صنایع است که باید به آن بهای زیادی داده شود. انتظارات فعالان بخش معدن، به‌ویژه فعالان بخش اکتشاف از مسوولان در دولت آینده این است که در وهله اول، مدیران معدنی با تخصص ویژه و صد‌درصد از بین کارشناسان رشته‌های زمین‌شناسی و معدن انتخاب شوند.

به گزارش می‌متالز، رئیس‌جمهور منتخب در صحبت‌های خود بر کار کارشناسی تاکید داشتند. پس در این راستا تقاضا این است که مدیران بخش معادن، از میان متخصصان و کارشناسان همین رشته و با سوابق اجرایی و مدیریتی مناسب انتخاب شوند.

در وهله دوم برای رونق بخشیدن به اکتشافات کشور، متناسب با برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌رو (برنامه هفتم) و برای تامین مواد اولیه براساس این برنامه‌های توسعه‌ای باید به اکتشافات معدنی توجه ویژه‌ای شود. اکتشاف، اولین قدم در فعالیت معدنی است، از همین‌رو رفع چالش‌ها و معارضان خصوصی و دولتی که در ابتدای مسیر معدن‌کاری گریبان اکتشافات کشور را گرفته، باید در دستور کار قرار گیرد؛ معارضانی شامل سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل منابع طبیعی، محیط‌زیست و... که از آنها استعلام صورت می‌گیرد و معارضان محلی که باید با تدوین یک برنامه تعاملی این مسائل در اسرع وقت حل شوند؛ چرا که در بعضی موارد ۸۰‌ درصد انرژی بهره‌برداران و مکتشفان معدنی صرف حل و فصل چنین مسائلی می‌شود. ضروری است برای اکتشافات کشور برنامه ریزی بسیار جامع و هدفمندی تهیه شود. شفاف سازی در خصوص آزادسازی محدوده‌های معدنی و بخش عمده‌ای از سرزمین که به اشکال مختلف بلوکه شده است از دیگر اولویت‌های این بخش است. در انتها پیشنهاد می‌شود شورای عالی اکتشاف به صورت مستقل و با حداقل تشریفات اداری دست‌وپاگیر به منظور سرعت بخشیدن به اکتشافات کشور تشکیل شود.

کورش شعبانی/ رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده
مجید عشقی دغدغه‌های بازار سرمایه را با بهارستان درمیان گذاشت/ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: سازمان بورس مسائل بازار را در نامه‌ای به اطلاع رئیس‌جمهور برساند/ مجلس از تعامل با بازار سرمایه استقبال می‌کند
در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد:

مجید عشقی دغدغه‌های بازار سرمایه را با بهارستان درمیان گذاشت/ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: سازمان بورس مسائل بازار را در نامه‌ای به اطلاع رئیس‌جمهور برساند/ مجلس از تعامل با بازار سرمایه استقبال می‌کند