تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۳۶
کد خبر: ۳۵۳۰۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تمام اروپا با روسیه تجارت می‌کند

تمام اروپا با روسیه تجارت می‌کند
‌می‌متالز - وزیر خارجه مجارستان فاش کرد که علی‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا، بسیاری از کشور‌های اروپایی همچنان به صورت مخفیانه با روسیه تجارت می‌کند.

به گزارش می‌متالز، پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، روز جمعه در بوداپست اظهار کرد: همکاری اقتصادی اتحادیه اروپا با مسکو با وجود تحریم‌ها ادامه دارد و تعداد قابل توجهی از شرکت‌های اتحادیه اروپا، علی‌رغم تحریم‌های اعمال شده، همچنان به طور پنهانی با روسیه تجارت می‌کنند.

وی افزود: در اینجا می‌خواهم ایده‌آلیست‌ها را ناامید کنم، زیرا واقعیت این است که همه در اروپا این کار را انجام می‌دهند.

او در ادامه بیان کرد: تفاوت ما با دیگران این است که ما درباره این موضوع صادقانه و آشکار صحبت می‌کنیم. تمام اروپا با روس‌ها تجارت می‌کنند، اما برخی این موضوع را انکار می‌کنند؛ ما به چنین کاری نیاز نداریم.

سیارتو تأکید کرد: مجارستان با تحریم‌ها موافق نیست، اما، چون این سیاست اتحادیه اروپاست، بوداپست آن را رعایت می‌کند. مجارستان معمولاً پیشنهادات خاص اتحادیه اروپا را در صورتی که به منافع ملی آسیب جدی برسانند، وتو می‌کند و توسعه همکاری اقتصادی با روسیه یکی از آن منافع است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تحریم‌هایی علیه مسکو وضع کرد و پس از تشدید درگیری‌های اوکراین در سال ۲۰۲۲ آنها را گسترش داد. اهداف اصلی این تحریم‌ها بخش‌های باارزش اقتصاد روسیه از جمله انرژی، مالی و تجارت هستند.

Euractiv در ماه آگوست به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد: مجارستان مدت‌هاست که با اتحادیه اروپا در مورد نحوه برخورد با درگیری‌های اوکراین و سیاست تحریم‌ها علیه مسکو اختلاف داشته است. این موضوع توافق بر سر تحریم‌های جدید را برای اتحادیه اروپا دشوار کرده است.

بسیاری از کارشناسان در روسیه و غرب هشدار داده‌اند که تحریم‌های یک‌جانبه بیشتر به کشور‌هایی که آنها را اعمال می‌کنند، آسیب می‌رساند تا به روسیه.

مقامات اتحادیه اروپا نیز اذعان کرده‌اند که مسکو در دور زدن تحریم‌ها موفق بوده است. داده‌های وزارت دارایی روسیه در ماه ژوئن نشان داد که درآمد بودجه روسیه از نفت و گاز در پنج ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، ۷۳.۵ درصد افزایش یافته است.

منبع: شبکه خبری اقتصادی و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده