تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۲۷۱۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی مالی تأکید شد

بخش خصوصی ایران و مالی برای توسعه تجارت در غرب آفریقا تلاش می‌کنند

‌می‌متالز - نمایندگان بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری مالی با توجه به ظرفیت‌های دو کشور و نظر مساعد دولت‌ها، بر تلاش و همکاری برای توسعه تجارت دوجانبه در غرب آفریقا تأکید کردند.

به گزارش می‌متالز، نایب‌رئیس اتاق ایران در جریان سفر به جمهوری مالی و غرب آفریقا، با رئیس اتاق بازرگانی مالی دیدار و گفتگو کرد.

حسین سلاح ورزی در دیدار با یوسف بسیلی، رئیس اتاق بازرگانی مالی ضمن بررسی ظرفیت‌های همکاری بخش خصوصی دو کشور، به تشریح موانع موجود و راهکار‌های توسعه تجاری و اقتصادی دوجانبه پرداخت.

او با اشاره به ظرفیت‌های مختلف بخش خصوصی ایران و جایگاه و قدمت اتاق ایران، گفت: تجربیات، تخصص و دانش انباشته در مجموعه اتاق ایران، امکان بی‌بدیلی برای توسعه روابط با بخش خصوصی جمهوری مالی است.

نایب‌رئیس اتاق ایران در این ملاقات از عزم جدی دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری‌های اقتصاد با آفریقا و ضرورت حضور بخش خصوصی در این میدان خبر داد و گفت: قاره آفریقا همیشه در رأس برنامه‌های توسعه اقتصادی و تجارت خارجی ایران قرار داشته است و دولت و اتاق ایران همواره در جست‌وجوی یافتن زمینه‌ها و راهکار‌های تولید مناسبات با کشور‌های قاره آفریقا بوده‌اند.

به گفته سلاح ورزی، در این میان توسعه همکاری اقتصادی با جمهوری مالی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است.

او با تشریح تجربه و تخصص شرکت‌ها و سندیکا‌های ایرانی، تصریح کرد: صنعتگران و متخصصان ایران در حوزه‌های زیرساخت و خدمات فنی و مهندسی، نصب و راه‌اندازی خطوط تولید صنعتی، سیمان، مصالح ساختمانی، معدن، دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین‌آلات کشاورزی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اتاق بازرگانی مالی می‌تواند زمینه لازم برای به هم رسانی و استفاده از این ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه جمهوری مالی را فراهم آورد.

سلاح ورزی تأکید کرد: با توجه به عزم و علاقه جدی و سیاست مساعد دولت‌های دو کشور، در صورت توافق شرکت‌های بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌ها، امکان مبادلات تجاری با استفاده از سازوکار تهاتر فراهم است.

یوسف بسیلی، رئیس اتاق بازرگانی جمهوری مالی نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور هیات ایرانی در این اتاق و انجام این ملاقات، از امکان استفاده از ظرفیت و تجربه شرکت‌های ایرانی به‌خصوص در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، راه‌سازی، انبوه‌سازی مسکن، نساجی، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارایی و مصالح ساختمان استقبال کرد.

بسیلی همچنین با ارائه گزارشی در مورد شرایط مساعد و حمایت‌های دولت جمهوری مالی از سرمایه‌گذاری در این کشور، پیشنهاد‌هایی در مورداستفاده از فرصت کشت فراسرزمینی به طرف ایرانی ارائه کرد.

درنهایت با دعوت سلاح ورزی مقرر شد در آینده نزدیک، هیات تجاری جمهوری مالی با هدف آشنایی با قابلیت­های اقتصادی و صنعتی ایران و رایزنی با فعالان اقتصادی به کشورمان سفر کند.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

عناوین برگزیده