تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۳۷۵
کد خبر: ۲۷۱۳۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گاردین گزارش داد؛ توافق تایوان و آمریکا برای آغاز مذاکرات رسمی تجاری

پاتک تجاری آمریکا از زمین تایوان

‌می‌متالز - ورق جدال ژئوپلیتیک در شرق آسیا برگشت. با اعلام خبر توافق در زمینه شروع مذاکرات تجاری میان آمریکا و تایوان، به نظر می‌رسد آمریکا پاتکی تمام‌عیار به چین زده و از زمین تایوان، جنگ تجاری را می‌خواهد پیش ببرد. تایوان به‌عنوان تامین کننده بخش عمده تراشه و میکروچیپ‌های مورد استفاده در صنایع کامپیوتر، تلفن‌همراه، خودرو و لوازم خانگی، اهمیت بسزایی برای تولیدکنندگان محصولات صنعتی در اقصی‌نقاط جهان دارد و هرگونه توافق تجاری میان این کشور و ایالات متحده آمریکا، می‌تواند بازی را به نفع زنجیره جهانی تامین تغییر دهد.

به گزارش می‌متالز، ایالات‌متحده و تایوان در اقدامی برای حمایت از تایوان و اطمینان از تاب آوری زنجیره عرضه در بحبوحه افزایش تنش با چین، برای آغاز مذاکرات رسمی تجاری به توافق رسیده‌اند.

براساس گزارشی از گاردین، نماینده تجاری ایالات‌متحده اعلام کرده است که دو طرف در مورد دستورکار «طرح تجارت قرن بیستم تایوان‌آمریکا» که در‌ماه ژوئن رونمایی شد، به توافق رسیده اند. دستور کار مذاکرات رسمی موضوعاتی از جمله تسهیل تجارت، کشاورزی، مبارزه با فساد و رفع موانع تبعیض آمیز تجارت را پوشش می‌دهد. انتظار می‌رود اولین دور مذاکرات در چند ماه آینده برگزار شود.

به گزارش گاردین اشاره‌ای به امکان یک معامله تجارت آزاد گسترده در این دستور کار نشده است، با وجودی‌که تایوان روی آن تاکید داشته است. سخنگوی وزارت امورخارجه چین از آمریکا درخواست کرده بود که از امضای توافق‌نامه تجاری با تایوان خودداری کند. وانگ ونبین ادعای چین مبنی‌بر اینکه تایوان یکی از استان‌های چین است را تکرار کرده است و اینکه مایل نیست کشور دیگری با آن تعامل رسمی داشته باشد، به‌نحوی‌که معنای حاکمیتی داشته باشد.

براساس این گزارش، تایوان در داخل مانند یک کشور مستقل با دولت، ارتش و پول خود عمل می‌کند، اما در سطح بین المللی تنها توسط ۱۴کشور دیگر به رسمیت شناخته می‌شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین گفته است این کشور اقدامات قاطعانه‌ای برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی انجام خواهد داد و به طرف آمریکایی توصیه می‌کند که قضاوت نادرست انجام ندهد. این اعلامیه در بحبوحه تنش‌های شدید در منطقه و با ادامه تمرین‌های نظامی چین با هدف‌قراردادن تایوان منتشرشده است. واشنگتن به‌رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک مایل به تقویت حمایت از تایوان بوده است، به‌ویژه در شرایطی که تایوان با افزایش فشار‌های سیاسی از سوی چین برای پذیرش ادعا‌های حاکمیتی خود مواجه است.

گفتنی است در اوایل ماه جاری، ارتش آزادی‌بخش خلق چین در واکنش به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از تایوان مانور‌های شلیک مستقیم از جمله آزمایش‌های موشکی، در اطراف جزیره تایوان انجام داد.

براساس گزارش گاردین، از زمان پایان مانورها، ارتش آزادی‌بخش چین گذرگاه‌هایی را بر روی خط میانی که چین و تایوان را به‌طور غیررسمی به‌هم وصل می‌کند، حفظ کرده است. پکن همچنین تحریم‌هایی را علیه مقامات ارشد تایوانی و ممنوعیت‌های وارداتی و محدودیت‌های اقتصادی دیگری برای کسب وکار‌های تایوانی اعمال کرده است.

دانیل کریتن‌برینک، دستیار وزیر امورخارجه آمریکا در شرق آسیا، در یک تماس مطبوعاتی گفته است مذاکرات تجاری فرصتی برای ایجاد تاب آوری و تضمین زنجیره عرضه فراهم می‌کند. بیشتر قطعات نیمه هادی با تکنولوژی بالا توسط تایوان تولید می‌شود که در وسایل الکترونیکی از گوشی‌های تلفن‌همراه گرفته تا خودرو‌ها استفاده می‌شود.

براساس گزارش گاردین، پکن ادعا می‌کند که این تنگه از جمله آب‌های چین است و به ایالات‌متحده هشدار داده است که ترانزیت آزادانه ناوبری خود را از طریق این گذرگاه انجام ندهد. کین گانگ، سفیر چین در آمریکا، روز سه‌شنبه اعلام کرد که عملیاتی از این دست از سوی پکن به‌عنوان فعالیت‌های تحریک‌آمیز و حمایت از آنچه پکن آن را جنبش تجزیه‌طلبی در تایوان می‌خواند تلقی می‌شود، با این‌وجود دستیار وزیر امورخارجه آمریکا گفته است سفر‌های ناوبری آزادانه امری عادی و بلندمدت است و ادامه خواهد داشت. او تاکید کرده است که ایالات‌متحده به پرواز، کشتیرانی و عملیات در هر نقطه‌ای که قوانین بین المللی اجازه دهد ادامه خواهد داد؛ و در صورتی که جمهوری خلق چین اقداماتی را برای کنترل یا محدودکردن توانایی ایالات‌متحده یا دیگر کشور‌ها برای ترانزیت از این تنگه انجام دهد، توانایی کشتیرانی و تجارت مورد تهدید قرار گرفته و بسیار بی ثبات کننده خواهد بود.

براساس گزارشی که وال‌استریت‌ژورنال به‌تازگی از پیامد‌های تنش احتمالی در تنگه تایوان بر تجارت‌جهانی در صورت تلاش چین برای محاصره تایوان منتشر کرده است، محاصره این جزیره توسط چین به دلیل نقش مهمی که تایوان با حدود ۲۳‌میلیون نفر جمعیت در تجارت‌جهانی ایفا می‌کند، می‌تواند زنجیره‌های عرضه را فلج کند و قیمت‌های حمل ونقل را در آسیا و احتمالا فراتر از آن افزایش دهد.

براساس این گزارش، حدود ۷۰‌درصد از عرضه ریزتراشه‌های جهان توسط تایوان انجام می‌شود که بخش مهمی از زنجیره تولید کالا‌ها از جمله گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر‌ها و خودرو‌ها را تشکیل می‌دهد. تایوان در کنار خطوط کشتیرانی اقیانوس آرام قرار دارد که هزارها‌میلیارد دلار تجارت به داخل و خارج از شرق آسیا از آن هدایت می‌شود. بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده تراشه جهان در این کشور قرار دارد. شرکت تی اس ام سی تراشه‌های نیمه‌هادی شرکت‌هایی از جمله اپل و کوالکام را تولید می‌کند. به گفته شرکت تحقیقاتی گارتنر، تی اس ام سی در سال‌گذشته نیمی از سهم بازار ۱۰۰‌میلیارد دلاری نیمه‌هادی‌های جهان را در اختیار داشته است.

به گفته سورن اسکو، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دانمارکی ای پی مولر‌مرسک، بسته شدن تنگه تایوان که یکی از شلوغ‌ترین مسیر‌های جهان است، تاثیر جدی بر ظرفیت کشتیرانی خواهد داشت. تحلیلگران می‌گویند خطوط کشتیرانی ممکن است به دلیل طولانی‌تر شدن زمان حمل ونقل هزینه بیشتری را برای سوخت و نیروی انسانی صرف کنند و این هزینه‌ها احتمالا به مصرف‌کنندگان منتقل خواهد شد.

براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، جدای از هزینه‌های نظامی و ژئوپلیتیک یک محاصره، تحلیلگران معتقدند که پکن با مانعی بزرگ مواجه است؛ خود چین برای تجارت و مشاغل خود به تایوان متکی است. این کشور برای کامپیوتر‌ها و برنامه‌های صنعتی خود به تراشه‌های تی اس ام سی متکی است. شرکت‌های تایوانی، چون فاکس کان که بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های آی‌فون است، تامین‌کنندگان مشاغل بخش‌خصوصی در سرزمین اصلی چین هستند. تایوان همچنین به‌عنوان دروازه حمل‌ونقل اقیانوس آرام برای چین عمل می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده