تاریخ: ۰۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۷
بازدید: ۱۴
کد خبر: ۳۵۳۱۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

چرا ارزش معاملات خرد امروز پس از مدت‌ها از مرز ۵ همت عبور کرد/ اعتماد بازار به برنامه‌های وزیر اقتصاد و سکاندار جدید سازمان، افزایش ورود پول به کارگزاری‌ها و رشد نرخ دلار نیما، ۳ دلیل بازگشت امید به بورس بوده است

چرا ارزش معاملات خرد امروز پس از مدت‌ها از مرز ۵ همت عبور کرد/ اعتماد بازار به برنامه‌های وزیر اقتصاد و سکاندار جدید سازمان، افزایش ورود پول به کارگزاری‌ها و رشد نرخ دلار نیما، ۳ دلیل بازگشت امید به بورس بوده است
‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به دنبال اعتماد شکل گرفته نسبت به ساختار دولت، نگاه وزیر اقتصاد و برنامه‌های رییس سازمان بورس و هم‌چنین تعدیل نرخ دلار در سامانه نیما امید‌ها به رونق بازار افزایش یافته است. چنان‌که، افزایش افزایش ورود پول حقیقی و حقوقی به کارگزاری‌ها نشان از آن دارد که بخش بزرگی از سرمایه‌ها، در روز‌های اخیر وارد مرحله معامله سهام شده‌اند، این موضوع می‌تواند باعث بازگشت امیدواری‌ها نسبت به آینده بازار سهام شود.

به گزارش می‌متالز، مقوله ارزش معاملات یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که همیشه برای ارزیابی روند صعودی و نزولی بازار سهام مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین قرار گرفتن ارزش معاملات با شیب مناسب در مسیر رشد، نشان‌دهنده وضعیت مطلوب بازار است. بر این اساس، ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که از نیمه شهریورماه شاهد روند رو به رشد ارزش معاملات و سقف زنی آن بودیم، به گونه‌ای که در ادامه بهبود روند بازار سهام، ارزش معاملات خرد در بازار امروز پس از مدت‌ها از مرز ۵ همت عبور کرد.

افزایش ارزش معاملات

در این زمینه «آراد پورکار» کارشناس بازار سرمایه به ارایه توضیحاتی درباره علت افزایش نسبی ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز پرداخت و گفت: از نیمه شهریور تاکنون به کرات ارزش معاملات، تحت تاثیر ورود چشمگیر پول حقیقی سقف‌شکنی داشته و این موضوع به عنوان یک پارامتر مثبت برای ورود نقدینگی به بورس تلقی شده است.

او در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در افزایش ارزش معاملات بازار اعلام کرد: اصلی‌ترین دلیل این اتفاق ناشی از تغییر ریاست سازمان بورس و برنامه‌های اعلام شده وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در خصوص حفظ منافع سهامداران بوده است.

پورکار با بیان اینکه نگاه وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس، همان نگاه مثبتی است که بازار از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده است، افزود: اعلام این برنامه‌ها باعث شد تا شاهد فصل جدیدی از معاملات در بازار باشیم و روند کلی معاملات بورس نسبت به یک ماه گذشته با تغییر چشمگیر همراه شود.

پورکار اعلام کرد: هم‌زمان با اثرگذاری برنامه‌های وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در گزارش‌ها و عملکرد‌ها شاهد افزایش بیشتر ارزش معاملات و ورود سرمایه‌های خرد به بازار هستیم.

ورود ۳۲ همت پول حقیقی و حقوقی وارد کارگزاری‌ها

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار دوباره به مدیران سازمان بورس اعتماد کرده، همین موضوع باعث شد تا رقمی حدود ۳۲ همت پول حقیقی و حقوقی وارد کارگزاری‌ها شود که در مقایسه با ماه‌های گذشته بسیار قابل توجه بوده و رشد زیادی را تجربه کرده است.

به گفته او، از ۳۲ همت وارد شده به کارگزاری‌ها، ۲۷ همت آن مربوط به پول حقیقی‌ها بوده که وارد چرخه بازار سرمایه شده است.

پورکار تاکید کرد: قرار گرفتن این مولفه در کنار افزایش ارزش معاملات نشان از آن دارد که بخش زیادی از پول‌های وارد شده به کارگزاری‌ها وارد مرحله معامله سهام شده‌اند، این موضوع می‌تواند باعث افزایش امیدواری‌ها نسبت به آینده بازار سهام شود. با توجه به ظهور این مولفه‌های تاثیرگذار، چشم‌انداز بازار سهام مثبت بوده و این بازار می‌تواند روند خوبی را در پیش بگیرد.

افزایش نرخ دلار نیما

کارشناس بازار سرمایه افزایش نرخ دلار نیما را جزو یکی از مولفه‌های اثرگذار بر روند بازار معرفی کرد و گفت: نوسان محدود قیمت دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ دلار نیمایی، نشان‌دهنده حرکت به سمت کاهش تعداد نرخ‌های ارز است که این امر می‌تواند به شدت به نفع اقتصاد و بازار سرمایه است.

او با بیان این‌که این مساله در کنار کاهش نرخ بهره پارامتر مثبتی برای تغییر کلی روند بازار است، گفت: افزایش نرخ نیما به نفع شرکت‌هایی است که عملکر آنها دلاری‌محور است و به افزایش حاشیه سود آنها منجر می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده