به گزارش میمتالز، «علیرضا شاهمیرزایی» معاون تجارت و خدمات وزات صمت، امروز (دوشنبه) در نشست «رتبهبندی، اعتباربخشی و ساماندهی حوزه برند» در محل سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: سیاست وزارت صمت در دوره جدید، ساماندهی برندهاست که در این زمینه کمیسیون برند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است برنامههای مختلف را دنبال میکند.
وی افزود: کمیسیون ملی برند که زیر نظر وزارت صنعت، معدن تجارت است، طبق قانون رفع موانع تولید شاخصها و تایید صلاحیت برند شرکتها را تایید میکند و بر این اساس با حمایت از کسبوکارها، تبلیغات و برندسازی انجام میشود.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که تبلیغات صنعتی و کسبوکارها ادامه پیدا کند برندهای ایرانی ایجاد میشوند، اما گاهی برندهایی تبلیغ میشود که ایرانی نیستند یا گاهی برند ایرانی است ولی شرکت با روشهای متقلبانه رزومه ایجاد و از روشهای تندیسفروشی استفاده میکند.
وی با بیان اینکه همه فرآیند برندسازی به بخش خصوصی سپرده شده است، خاطرنشان کرد: رویدادهای تبلیغاتی توسط بخش خصوصی و تشکلها برگزار میشود و سازمان مدیریت صنعتی فقط نقش تایید شاخصها و برندها را بر عهده دارد.
شاهمیرزایی تاکید کرد: باید در بهبود فضای کسبوکار اقدام جدی انجام دهیم و باید تجارت عادلانه به جای تجارت زیرزمینی تقویت شود؛ از این رو در حوزه برندسازی نیاز به برنامهریزی و فرهنگسازی داریم.
وی با تاکید بر اینکه تندیسفروشی به کسبوکارها صدمه وارد میکند، یادآور شد: این اقدام راه را برای رشد کسبوکارها میبندد و با ایجاد اعتماد به نفس کاذب از رشد شرکتها و رقابت آنها در عرصههای ملی و بینالمللی میکاهد.
معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، یادآور شد: کسانی که تندیسفروشی میکنند با دریافت پول شرکتهایی را برتر اعلام میکند، این در حالی است که شرکتهای برتر راضی به پرداخت این پولها نیستند.
وی اضافه کرد: در کشور صنعت تبلیغات کسبوکار بزرگی است و برندهای خوبی داریم که باید تقویت شود. در سایر کشورها روی برند ملی کار میکنند، بخشی از برندهای کلی توسط نهادهای متولی از جمله میراث فرهنگی و گردشگری است و سایر برندها توسط شرکتهای بخش خصوصی است.
شاهمیرزایی با اشاره به اینکه باید در کسبوکارهای مختلف برندسازی را انجام دهیم، تصریح کرد: کمتر از ۱۰ درصد برندها در کشور تقلبی است و باید برای ارزیابی برندها، پول کثیفی جابهجا نشود. باید همه بخشهای تبلیغاتی کمک کنند تا ارزیابیها دقیق انجام شود که سازمان مدیریت صنعتی بر اساس شاخصها، ارزیابیها را تایید صلاحیت میکند.
وی با بیان اینکه باید فرهنگ برندسازی و مارکتینگ را در کشور ایجاد کنیم، تاکید کرد: در مرحله نخست باید به شکل علمی برندسازی را پیادهسازی کنیم و در مرحله بعدی در موضوع جرم انگاری برند را مطرح کنیم.
معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: همچنین انحصار تبلیغاتی منجر به بسته شدن راههای تبلیغاتی میشود و این امر از سوی شورای رقابت پیگیری میشود.
وی با اشاره به خدمات پس از فروش در کالاهای وارداتی، اظهار داشت: هر گونه تجهیزات که در کشور وارد میشود باید ارزیابی شود، طبق قانون واردکننده باید شناسنامه خدمات پس از فروش را به تایید سازمان استاندارد یا نهادهای مربوطه برساند؛ به عنوان مثال واردات تلفن همراه نیازمند تاییدیه وزارت ارتباطات است.
شاهمیرزایی همچنین گفت: واردکنندگان هم رتبهبندی میشوند و بر اساس خدمات پس از فروش و شفافیت، سهمیه ارز وارداتی دریافت میکنند.
منبع: شاتانیوز