تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۳۷۰۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بیمه و امنیت شغلی، خواسته‌های کارگران معدن دامغان از مسوولان سمنان

بیمه و امنیت شغلی، خواسته‌های کارگران معدن دامغان از مسوولان سمنان
‌می‌متالز - کارگران معادن طزره دامغان برای احقاق مطالبات و خواسته‌های قانونی خود به استانداری سمنان مراجعه و در اجتماعی آرام، تحقق خواسته‌هایشان را مطالبه کردند که به دیدار با چند تن از مسوولان استانداری و نشستی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط منجر شد.

به گزارش می‌متالز، روز شنبه بود که تعدادی از کارگران معادن طزره شهرستان دامغان در مقابل استانداری اجتماعی تشکیل دادند و مطالباتی داشتند.

این زحمتکشان که حدود ۷۰ نفر را تشکیل می‌دادند، با در دست داشتن بنری با شعار «کارگران معدن امنیت شغلی ندارند/ ما خواستار حرف پیمانکارهستیم» مهم‌ترین خواسته‌هایشان را بیان کردند.

حادثه معدن در طبس با حدود ۵۰ جان‌باخته رویدادی بود که اهمیت و خطر کار در معدن را برای جامعه پر رنگ‌تر کرد.

این دست حوادث در معادن شمال دامغان نیز سابقه دارد و باعث جان باختن تعدادی از معدن‌کاران شده بود.

حادثه ریزش آوار تونل ۴۲ معدن زغال سنگ طزره دامغان یازدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ در روز کارگر و محبوس شدن ۲ معدنکار در زیر آوار، به مرگ آنان منجر شد.

شامگاه یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ نیز به دلیل حادثه در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ متعلق به شرکت البرز شرقی ۶ نفر از کارگران در حال فعالیت در عمق ۷۰۰ متری معدن دچار سانحه شدند و اینحادثه نیز به مرگ معدن‌کاران منجر شد.

بیمه و امنیت شغلی، خواسته‌های کارگران معدن دامغان از مسوولان سمنان

مهم‌ترین مطالبات این کارگران معدن چه بود

تعدادی از کارگران اجتماع‌کننده در استانداری سمنان روز یکشنبه گفتند: ابتدا مقابل در ورودی استانداری اجتماع کردیم و سپس به داخل هدایت شدیم.

این افراد افزودند: در داخل استانداری نیز در سالن ساختمان مدیریت بحران نشستی با حضور نماینده اداره کل تامین اجتماعی استان، نماینده اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، محمود قدرتی سرپرست دفتر امنیتی و انتظامی استانداری و حسین شجاعی مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تشکیل شد.

یکی از کارگران تاکید کرد: قول‌هایی در این نشست برای پیگیری حق بیمه و امنیت شغلی کارگران داده شد.

وی با اشاره به دیگر خواسته معدن‌کاران درخصوص حذف پیمانکار و قرارداد مستقیم با شرکت زغال سنگ البرز شرقی، ادامه داد: در این باره نیز مسایلی مطرح شد، یکی اینکه قانونی برای حذف پیمانکار وجود ندارد و وجود پیمانکار به عنوان واسطه قانونی است.

بیمه و امنیت شغلی، خواسته‌های کارگران معدن دامغان از مسوولان سمنان

درباره شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی

شرکت معادن زغال‌ سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحد‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌ سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌ سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان ده را تجربه کرده است.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره‌برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ جهت تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده