تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۳۱
کد خبر: ۳۵۳۸۳۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

افت تقاضا برای میلگرد ایران از بازار‌های صادراتی تا بازار داخلی

افت تقاضا برای میلگرد ایران از بازار‌های صادراتی تا بازار داخلی
‌می‌متالز - تابستان گذشته تقاضا برای میلگرد در بسیاری از کشور‌های جهان کاهش پیدا کرد و نتیجه این اتفاق سقوط آزاد قیمت میلگرد بود. گزارش‌ها در بازار داخلی نیز از افت شدید تقاضا برای میلگرد حکایت می‌کند. اگرچه انتظار می‌رود در فصل پاییز با افزایش عرضه میلگرد قیمت‌ها در بازار داخلی کاهش بیشتری داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، میلگرد در بازار‌های جهانی تابستان کم‌نظیری را سپری کرد. افت شدید تقاضا در بازار کشور‌های مختلف جهان قیمت میلگرد را نزولی کرد تا جایی که صورت مالی فولادسازان بزرگ جهان به خصوص در کشور چین از زیان بیش از ۲۰ دلاری تولید هر تن میلگرد خبر می‌دهد. قیمت هر تن میلگرد در بازار آتی بندر شانگهای طی آخرین روز‌های تابستان به پایین‌ترین سطح در طول ۷ سال گذشته سقوط کرد.

افت تقاضا برای میلگرد ایران از بازار‌های صادراتی تا بازار داخلی

قیمت میلگرد در بورس فلزات لندن نیز کمتر از ۶۰۰ دلار برای هر تن است و متال اکسپرت قیمت میلگرد فوب ترکیه را در پایان تابستان ۵۹۰ دلار در تن اعلام کرد. قیمت میلگرد صادراتی ایران نیز در کشور‌های همسایه کمتر از ۵۰۰ دلار برای هر تن اعلام می‌شود، ضمن اینکه تقاضا برای میلگرد صادراتی ایران کاهش یافته است. تنش‌ها در منطقه تقاضا برای میلگرد را کاهش داد و از طرفی میلگرد چینی خیلی سریع بازار بسیاری از کشور‌های جهان را اشباع کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد بسیاری از فولادسازان جهان در فصل تابستان برای فروش میلگرد به مشکل برخوردند.

در بازار داخلی ایران گزارش‌ها از کاهش تقاضا برای میلگرد در فصل تابستان حکایت می‌کند با این حال قیمت بسیاری از انواع میلگرد این ۳ ماه افزایش پیدا کرد. فعالان بازار رشد مقطعی نرخ ارز در بازار غیررسمی را دلیلی بر رشد قیمت میلگرد عنوان می‌کنند و عقیده دارند سطح تقاضای فعلی برای میلگرد پایین است. روند قیمت چند نمونه میلگرد در بازار آزاد طی فصل تابستان به صورت نمودار زیر است:

افت تقاضا برای میلگرد ایران از بازار‌های صادراتی تا بازار داخلی

میلگرد ۱۰ میانه با افزایش ۰.۳ درصدی در فصل تابستان به کیلویی ۲۶،۹۰۰ تومان رسید، میلگرد ۱۲ ظفر بناب رشد قیمت ۲.۵ درصدی را در تابستان به ثبت رساند و میلگرد ۱۶ نیشابور با کاهش ۲.۲ درصدی به کیلویی ۲۴،۸۰۰ تومان رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت بعضی از انواع میلگرد در فصل تابستان افزایش جزئی به ثبت رسانده و بعضی از انواع میلگرد نیز کاهش پیدا کرده است. داده‌ها نشان می‌دهد قیمت میلگرد در بازار آزاد با تابستان سال ۱۴۰۲ تفاوت چندانی ندارد در حالی که نرخ ارز در بازار غیر رسمی و در سامانه نیما نسبت به تابستان ۱۴۰۲ افزایش یافته است. از طرفی تولیدکنندگان داخلی در صورت‌های مالی خود مدعی‌اند محدودیت‌های توزیع برق در فصل تابستان سطح تولیدات را کاهش داد و این اتفاق با کاهش عرضه مواجه شد. تابستان سال ۱۴۰۲ نیز با آغاز محدودیت‌های توزیع برق تولید میلگرد کاهش پیدا کرد و سپس با اتمام این محدودیت‌ها عرضه میلگرد در بازار افزایش یافت. اکنون فعالان بازار معتقدند احتمال افزایش عرضه میلگرد طی فصل پاییز وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده