تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۲۹
کد خبر: ۳۵۳۹۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار خراسان جنوبی:

حادثه در کمین ۱۶ معدن زغال سنگ طبس است

حادثه در کمین ۱۶ معدن زغال سنگ طبس است
‌می‌متالز - استاندار خراسان جنوبی گفت: از ۱۷ معدن زغال سنگ در طبس تنها یک معدن مکانیزه است و ۱۶ معدن دیگر به دلیل مکانیزه نبودن همچنان در معرض حوادث و تلفات انسانی هستند.

به گزارش می‌متالز، جواد قناعت روز سه‌شنبه در جلسه تشریح سانحه معدن طبس که با حضور تولیت آستان قدس رضوی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد افزود: منطقه وسیع پروده طبس را داریم که ۱۷ شرکت زغال سنگ حدود سه دهه در آن فعالیت دارند و برخی از آنها جزو شرکت‌های بزرگ کشور هستند، اما یکی از آنها مکانیزه است و ۱۶ شرکت معدنی هنوز به شکل سنتی و قدیمی کار می‌کنند.

وی گفت: نمی‌توانیم به خاطر یک اتفاق معادن طبس را تعطیل کنیم، چون عده زیادی از این راه امرار و معاش می‌کنند لذا نیاز است مکانیزه شدن معادن از سطوح ملی پیگیری شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: مکانیزه شدن معادن نیازمند تسهیلات کلان است همچنین مطالبات این معادن از شرکت‌های بزرگ کشور همچون ذوب آهن اصفهان باید پرداخت شود.

وی گفت: در منطقه پروده تنها یک معدن مکانیزه وجود دارد که ماهانه انفجار‌های مشابه معدن معدنجو را دارند، اما هیچ گونه تلفاتی تاکنون نداشته است.

قناعت با اشاره به حادثه معدن معدنجو که شامگاه ۳۱ شهریور امسال روی داد، افزود: چند روز است که گروه‌هایی از قوه قضائیه در شهرستان طبس مستقر هستند که با همراهی خوب رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان و مسوولان منطقه با این گروه که در حوادث معدنی استان‌های دیگر تجربه دارند به شکل تخصصی در حال بررسی و ارزیابی علت حادثه هستند تا با اعلام نتیجه به تهران، مرجع قضایی رای خود را صادر کند.

حادثه در کمین ۱۶ معدن زغال سنگ طبس است

وی گفت: فاجعه سنگین و مصیبت بزرگ بود که جمعی از مردم عزیز از قشر بسیار دوست داشتنی و زحمتکش از کارگران خدوم جان خود را از دست دادند و در این حادثه ۴۹ جانباخته داشتیم، ۲ نفر هم مرگ مغزی که الان ۵۱ نفر جانباخته داریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون پنج نفر از مصدومان حادثه در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد سه نفر در شهر یزد، یک نفر در بیرجند و یک نفر در مشهد بستری است.

وی گفت: از همان ساعات اولیه شاهد حضور پررنگ و جدی نیرو‌ها و تعامل سازنده و کار تیمی و حساب شده اعضای ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان در منطقه و محل حادثه بودیم.

قناعت افزود: از ۵۱ فوتی این حادثه ۱۵ جانباخته مربوط به خراسان جنوبی، ۲۷ نفر خراسان رضوی، هفت نفر گلستان، یک نفر سیستان و بلوچستان و یک نفر استان مازندران است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی کردیم که به همراه مدیران مرتبط با خانواده ۱۵ جانباخته استان دیدار کنیم که دیروز این فرصت حاصل شد و با خانواده چهار نفر از جانباختگان در شهرستان طبس، یک نفر شهرستان عشق آباد، ۲ نفر شهرستان بشرویه و یک نفر شهرستان فردوس دیدار داشتیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نگرانی‌های خانواده جانباختگان گفت: برقراری حقوق مستمری یکی از این نگرانی‌هاست که دیروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص جلسه‌ای برگزار شد و هماهنگی خوبی بین وزارت کشور، وزارت تعاون و وزارت صمت ایجاد و قرار شد مستمری را برای مهر ماه برقرار کنند.

وی افزایش روز‌های حقوق مستمری را از دیگر درخواست‌های خانواده متوفیان عنوان کرد و گفت: در جلسه‌ای که با حضور نایب رئیس مجلس و وزرا در طبس برگزار شد با توجه به درخواست خانواده‌ها و استان برای کسانی که برای مثال ۱۰ سال سابقه کار داشتند علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی، دولت و مجلس به عنوان موارد خاص پیگیری کنند مستمری آنها افزایش دو تا سه برابری داشته باشد.

قناعت گفت: همچنین دادگستری استان و شهرستان با شرکت معدنجو تعامل خوبی را برقرار کردند که پرداخت دیه متوفیان تسریع شود.

وی با بیان اینکه خانواده کارگران معدن نیازمند حمایت هستند اظهار کرد: از مدیرعامل شرکت معدنی خواسته شد کمک بلاعوض به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به ازای هر فوتی و ۵۰ میلیون تومان به ازای هر مصدوم را به حساب دادگستری واریز کند که الان مراحل قانونی را طی می‌کند و در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: برخی مسائل و مشکلات نیازمند پیگیری از سطوح ملی است که حتما منتقل می‌کنیم تا این خانواده‌ها دغدغه‌ای نداشته باشند.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ «معدنجو» طبس حوالی ساعت ۲۱ شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ در پی تصاعد آنی گاز متان روی داد که ۲ بلوک B و C تحت تاثیر قرار گرفتند و براساس آخرین آمار رسمی در آن نوبت کاری ۶۵ نفر از معدنکاران دچار حادثه و محبوس شدند.

در پی وقوع این حادثه تاکنون وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن، رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، دادستان کل کشور و تولیت آستان قدس رضوی به خراسان جنوبی آمدند.

عملیات امدادی برای خارج کردن معدنکاران گرفتار در معدن تا صبح چهارشنبه چهارم مهرماه ادامه یافت و در مجموع پیکر‌های ۴۹ جانباخته از تونل‌های معدن خارج شد همچنین این حادثه ۱۶ مصدوم داشت که با مرگ مغزی ۲ نفر، شمار جانباختگان به ۵۱ نفر رسید.

تولیت آستان قدس رضوی امروز (سه شنبه) به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای اطلاع از آخرین وضعیت حادثه معدن، دیدار و دلجویی از خانواده‌های حادثه دیده وارد طبس شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده