تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۴
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۴۲۵۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان:

رکوردشکنی احیا مستقیم همراه با کاهش نرخ مصرف ۱۳ درصدی برق محقق شد

رکوردشکنی احیا مستقیم همراه با کاهش نرخ مصرف ۱۳ درصدی برق محقق شد
‌می‌متالز - سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان گفت: واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان طی ۶ ماهه نخست امسال موفق شد علاوه بر رکوردشکنی با تولید بیش از ۹۹۳ هزار تن آهن اسفنجی، نرخ مصرف آب به میزان ۷.۵ درصد، برق ۱۳ درصد و گاز به میزان ۹ درصد را به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی نسبت به سال‌های قبل کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، مجید ابوعطیوی با اشاره به رکوردشکنی‌های واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان در سال جاری، بیان کرد: محدودیت‌های شدید برق در سال جاری از اوایل خرداد ماه موجب شد تا واحد فولادسازی نتواند به روند درخشان و بی‌سابقه خود در رکوردشکنی و افزایش تولید ادامه دهد. با این وجود واحد احیا مستقیم به فعالیت خود ادامه داد و رکورد‌های بی‌نظیری را در تاریخ فولاد هرمزگان ثبت کرد.

وی افزود: عملکرد ۶ ماهه واحد احیا مستقیم نشان می‌دهد در این مدت ۹۹۳ هزار و ۲۷۹ تن آهن اسفنجی تولید شد که بالاترین میزان ثبت شده این واحد در تاریخ فعالیت شرکت فولاد هرمزگان به شمار می‌رود. همچنین این میزان تولید ۱۱ درصد معادل ۱۰۰ هزار تن بیش از سال گذشته است.

اجرای پروژه‌های بهبود در راستای تولید حداکثری و رکوردشکنی

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه تدابیر اندیشیده شده و اجرای پروژه‌های بهبود متعدد به ثبت چنین عملکردی انجامید، خاطرنشان کرد: سال گذشته با اجرای سنگین‌ترین شات‌دان احیا مستقیم به ویژه تعویض نسوز مدول A پس از ۱۴ سال، در کنار آن انجام عملیات تعمیرات گسترده، ضریب آماده به کاری تجهیزات این واحد را به طور قابل توجهی افزایش دادیم به طوری که بلافاصله پس از پایان محدودیت گازی رکوردشکنی‌های واحد احیا مستقیم آغاز شد و تا پایان ۶ ماه نخست ادامه یافته است.

کاهش نرخ مصارف همراه با ثبت رکورد اتفاق افتاد

ابوعطیوی در ادامه به کاهش مصارف انرژی و آب در فولاد هرمزگان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تدابیر اندیشیده شده و پروژه‌های بهبود علاوه بر ثبت رکورد، دستاورد‌های متعددی را برای واحد احیا مستقیم به ارمغان آورد. به طوری که طی سه سال گذشته همواره شاهد کاهش نرخ مصارف آب، برق و گاز در واحد احیا مستقیم بوده‌ایم.

وی ادامه داد: نرخ مصرف برق واحد احیا مستقیم در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ و ۶ ماه نخست امسال به ترتیب ۱۰۷، ۱۰۶ و ۹۲ کیلو وات ساعت به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی بود و در این حوزه میزان مصرف نسبت به سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ مصرف آب در این واحد در سه سال اخیر به ترتیب به ۱.۲، ۱.۰۸ و ۱.۰۰ متر مکعب به ازای هر تن رسیده که در سال جاری شاهد کاهش ۷.۵ درصدی نرخ مصرف آب در واحد احیا بوده‌ایم.

به گفته ابوعطیوی، نرخ مصرف گاز طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، همچنین ۶ ماه نخست امسال به این شکل بوده است که میزان مصرف به ۲۸۵، ۲۸۳ و ۲۵۷ متر مکعب به ازای تولید هر تن آهن اسفنجی رسیده و به این ترتیب در سال جاری نرخ مصرف گاز طبیعی در مقایسه با سال گذشته بیش از ۹ درصد کاهش یافته است.

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در پایان عنوان کرد: با توجه به اتمام محدودیت‌های برق در ماه‌های آینده و احتمال اعمال محدودیت گاز در زمستان، تلاش ما در ادامه سال، تولید با حداکثر توان و بیش از ظرفیت اسمی برای جبران کاهش تولید فولادسازی و تحقق اهداف سازمانی خواهد بود.

منبع: فولاد هرمزگان

عناوین برگزیده