تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۹
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۴۶۸۳
سرویس خبر : زمین شناسی
با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه تهران بررسی شد:

نقش تنوع زمین‌شناختی در توسعه و آینده پایدار

نقش تنوع زمین‌شناختی در توسعه و آینده پایدار
‌می‌متالز - نشست تخصصی ژئودایورسیتی (تنوع زمین شناختی) با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن ایرانی ژئومورفولوژی و موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران به مناسبت روز جهانی ژئودایورسیتی امروز در محل دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دکتر نازنین بدری، مدیر پژوهش و مسوول مطالعات ژئوپارک این سازمان در این نشست با عنوان" از ژئودایورسیتی تا ژئوپارک‌های جدید در ایران" به اصول و مفاهیم و ارزش ژئودایورسیتی (تنوع زمین شناختی) به عنوان اساس و شالوده بایودایورسیتی (تنوع زیستی) پرداخت و فعالیت‌های انجام شده سازمان طی دو دهه در زمینه مطالعه میراث و ژئودایورسیتی و ژئوپارک‌ها در کشور ارائه داد. 

وی در ادامه درخصوص نقش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به عنوان مرجع ملی شناسایی و ظرفیت‌سنجی ژئوپارک‌های کشور، در تهیه نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰۰ ژئوتوریسم، تهیه اطلس میراث زمین‌شناختی کشور، پتانسیل‌یابی ۳۰ محدوده دارای ظرفیت بالقوه برای ژئوپارک ملی و بین‌المللی در کشور و همچنین مطالعات استانی به عنوان یکی از شاخص‌های اختصاصی سازمان اشاره نمود.

دکتر مهران مقصودی، هیات علیم دانشگاه تهران به عنوان دبیر نشست توضیح داد: ژئودایورسیتی یار خاموش تنوع زیستی و هچنین توسعه پایدار است که در واقع پایه و اساس تمام فعالیت‌ها روی کره زمین است و حفاظت آن باید در راس اهداف کشور‌ها قرار گیرد، زیرا حفاظت از پدیده‌های زمین شناختی متنوع که قابلیت‌های مختلف دارد باعث تنوع زیستی و تنوع فعالیت‌ها در کره زمین شده و بر تنوع فرهنگی نیز اثر می‌گذارد. ارج نهادن به این روز و توجه به حفاظت زمین‌شناختی بسیار ضروری بوده و لازم است توجه بیشتری به آن شود و برگزاری نشستی در این روز سبب توجه مردم، مسوولان و تصمیم‌سازان به اهمیت تنوع زمین‌شناختی در توسعه پایدار می‌شود.

این نشست با همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، انجمن ایرانی ژئومورفولوژی و موسسه جغرافیایی دانشگاه تهران روز ۱۶ مهر در محل دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران برگزار شد.

همچنین در این نشست تخصصی، دکتر مجتبی یمانی (رئیس انجمن ایرانی ژئومورفولوژی) با ارائه گزارش فعالیت‌های انجمن ایرانی ژئومورفولوژی در معرفی ژئودایورسیتی، دکتر داوود مختاری (عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز و رئیس مرکز پژوهشی ژئوتوریسم) با عنوان تنوع فرآیند‌های ژئومورفولوژیکی اساس تنوع زمینی، دکتر رضا خوش‌رفتار (عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان) با عنوان مقایسه جایگاه ژئودایورسیتی و بایودایورسیتی، دکتر رضا اسماعیلی (عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران) با مروری بر تکنیک‌های ارزیابی ژئودایورسیتی و دکتر مهران مقصودی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) با عنوان خدمات ژئودایورسیتی شالوده توسعه پایدار به ایراد سخنرانی پرداختند.

لازم به ذکر است، موری گری از دانشگاه کویین مری لندون و خوزه بریل‌ها از دانشگاه مینهو پرتغال از اندیشمندان و پیشکسوتان ژئودایورسیتی در جهان با ارسال پیام ویدئوی در این نشست، ضمن برشمردن اهمیت ژئودایورسیتی و لزوم حفاظت از آن در جهت انتقال به نسل آینده، از برگزارکنندگان این نشست تشکر و قدردانی کردند.

گفتنی است از سال ۲۰۲۱ روز ۶ اکتبر توسط یونسکو و با همکاری کشور‌های عضو سازمان ملل و نهاد‌ها و انجمن‌های بین‌المللی و ملی، روز ژئودایورسیتی اعلام شده که به همین دلیل نشست‌های تخصصی زیادی در سراسر جهان برگزار می‌شوند.





منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده