تاریخ: ۱۸ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۴۸۹۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سال پر نوسان مس به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد

سال پر نوسان مس به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد
‌می‌متالز - بازار جهانی مس در نیمه اول سال ۱۴۰۳ روز‌های پر نوسانی را تجربه کرد با این حال فروش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و خارجی افزایش یافت. صورت‌های مالی منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد فروش فباهنر در ۶ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۱ درصد رشد کرد.

به گزارش می‌متالز، بازار جهانی مس در سال ۱۴۰۳ نوسانات سنگینی داشت. در هفته‌های ابتدایی سال قیمت مس سقف تاریخی جدیدی در محدوده ۱۰۹۲۵ دلار برای هر تن به ثبت رساند ولی خیلی سریع تا کانال ۸ هزار دلار ریزشی شد و در آخرین روز‌های فصل تابستان دوباره به سطح ۱۰ هزار دلار نزدیک شد. سطح تقاضا در فصل بهار به شدت افزایش یافت. چینی‌ها خرید مس را از زمستان ۱۴۰۲ افزایش دادند و ذخایر آنها در مدت کوتاهی رشد کرد ولی با آغاز تابستان ناگهان حجم تقاضا کاهشی شد و چین به یکی از بزرگترین صادرکنندگان مس در بازار‌های جهانی تبدیل شد.

این اتفاقات درآمد بسیاری از تولیدکنندگان مس در ایران و جهان را متأثر کرد. فملی بزرگترین تولیدکننده مس در ایران طی ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ به درآمد ۶۷۵۲۰ میلیارد تومانی رسید. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش یافته است. فملی در شهریورماه فروش کمتری نسبت به ماه‌های قبل داشت. فروش این تولیدکننده بزرگ گروه مس در طول ۱۸ ماه اخیر به قرار نمودار زیر است:

سال پر نوسان مس به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد

بالاترین درآمد ماهانه فملی در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ثبت رسید در این بازه زمانی قیمت مس در بازار‌های جهانی به سرعت صعودی می‌شد. پایین‌ترین درآمد ماهانه نیز مربوط به فروردین‌ماه بود. فملی در فروردین ۱۴۰۲ درآمد پایینی داشت. درآمد شهریورماه فملی نیز پس از فروردین پایین‌ترین درآمد سال ۱۴۰۳ بود. با این حال درآمد ۶ ماه اول ۱۴۰۳ فملی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. فباهنر یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ داخلی در گروه مس در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نزدیک به ۸۱ درصد درآمد بالاتری نسبت به مدت مشابه سال قبل کسب کرد.

درآمد ۶ ماه اول فباهنر ۸،۹۲۷ میلیارد تومان بود. درآمد ماهانه این تولیدکننده در ۱۸ ماه اخیر به قرار نمودار زیر است:

سال پر نوسان مس به نفع تولیدکنندگان داخلی تمام شد

فباهنر در شهریوماه به فروش ۱۷۲۸ میلیارد تومانی رسید. فروش فباهنر نیز در شهریور کمتر از مرداد بود. ضمن اینکه فباهنر نیز مانند فملی بالاترین رقم فروش خود را در اردیبهشت ۱۴۰۳ به ثبت رسانده است و در مقابل پایین‌ترین درآمد فباهنر مربوط به فروردین‌ماه است. فروش ماهانه فباهنر در سال ۱۴۰۳ به طور چشم‌گیری نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. میانگین فروش ماهانه این تولیدکننده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۹۰۶ میلیارد تومان بود ولی در سال ۱۴۰۳ به ۱،۴۸۸ میلیارد تومان رسید.

درآمد تولیدکنندگان داخلی مس در سال ۱۴۰۳ با وجود نوسانات سنگین در بازار جهانی مس افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود همین روند تا پایان سال ادامه دار باشد. به خصوص اینکه چشم‌انداز مثبتی از افزایش قیمت مس در بازار‌های جهانی وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده