تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۶
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۵۰۶۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

نوسازی و بهینه‌سازی جرثقیل‌های ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه

نوسازی و بهینه‌سازی جرثقیل‌های ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه
‌می‌متالز - هم‌زمان با نوسازی خط تاندم‌میل ناحیه نورد سرد که در ماه‌های شهریور و مهر انجام شد، عملیات نوسازی و بهسازی تعدادی از جرثقیل‌ها، ریل‌ها و سازه‌های مربوط به آنها، با موفقیت و بدون حادثه به اتمام رسید.

به گزارش می‌متالز، بهزاد بهادرانی، مدیر ناحیه نورد سرد، ضمن اعلام این خبر گفت: بسیاری از جرثقیل‌های این ناحیه، مانند جرثقیل‌های ورودی و خروجی خطوط تاندم‌میل و باکس‌آنیلینگ، به‌دلیل تداوم تولید، در شرایط عادی امکان توقف طولانی و بهسازی ندارد؛ ازاین‌رو توقف دوهفته‌ای تاندم‌میل و پنج‌روزه باکس‌آنیلینگ را برای بهینه‌سازی و رفع برخی مشکلات عمده تعدادی از جرثقیل‌ها و سالن‌های مربوط به آن غنیمت دانستیم و برای بهینه‌سازی و نوسازی آنها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام دادیم.

در همین زمینه برخی از متولیان این پروژه چنین گفتند:

سیدمحمدحسن امامی، رئیس تعمیرات مرکزی نورد سرد: به‌محض قطعی شدن زمان توقف تاندم‌میل از اسفندماه ۱۴۰۲ جلسات فشرده‌ای بین واحد تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد، شرکت بهسازان، دفتر فنی تعمیرات، تعمیرات مرکزی، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی فنی و ایمنی فنی برگزار شد و فهرست فعالیت‌های بهینه‌سازی آماده شد. پس از تهیه فهرست فعالیت‌ها، جلسات فشرده و پیچیده‌ای با سایر خطوط تولید ناحیه نورد سرد برای هماهنگی برنامه توقف جرثقیل‌ها برگزار و برنامه زمان‌بندی توقف هر جرثقیل مشخص شد.

محمد دهقانی، سرپرست تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده خطوط: فعالیت‌های انجام‌شده در این توقف به‌صورت کلی شامل تعویض تابلو‌های برق، تعویض و اصلاح ریل‌های فرسوده، جوشکاری و اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل‌ها، تعریض راهرو‌های باریک دسترسی به جرثقیل‌ها، اصلاح سبد کفشک، تعویض و اصلاح شین، اصلاح اساسی درام و گیربکس قلاب، تعمیر اساسی هوک، تعویض چرخ، جوشکاری و اصلاح سازه پل و تعمیرات تابلو‌های تغذیه AT جرثقیل‌ها بوده است.

اکبر شفیعی، کارشناس برق جرثقیل‌های نورد سرد: در جریان اجرای این پروژه بهینه‌سازی، تابلو‌های برق و کنترل فرسوده ۳ جرثقیل اصلی و پرکار نورد سرد در خطوط تاندم و باکس‌آنیلینگ با عمر ۳۰ سال که باعث توقفات مکرر می‌گردید با همکاری واحد بهینه‌سازی تعمیرات مرکزی، شرکت احیا فرایند و آلفا برق به‌طور کامل تعویض شد. همچنین بخشی از شین‌های فرسوده جرثقیل‌های سالن باکس‌آنیلینگ توسط شرکت بهسازان تعمیرات جرثقیل‌های نورد سرد تعویض و اصلاح شد.

مهدی فروغی، کارشناس مکانیک ناظر جرثقیل‌های نورد سرد: با توجه به توقف هم‌زمان واحد‌های تاندم‌میل و باکس‌آنیلینگ و فراهم شدن شرایط اصلاح ترک‌های سازه زیر ریل انبار بین تاندم و باکس، بررسی‌های دقیقی با همکاری تیم بازرسی فنی سازه و بازرسی فنی خوردگی انجام شد و ۷۰ ترک اصلی سازه این سالن با عمر کاری ۳۰ سال مشخص شد و با توجه به درگیری پرسنل تاندم در شات‌دان تاندم و دستور مدیریت ناحیه، واحد جرثقیل‌های نورد سرد جهت اصلاح این ترک‌ها همکاری کرد.

در این تعمیرات حدود ۲۰ ترک روی سازه بحرانی تشخیص داده شد که با توجه به زمان شات‌دان، این ترک‌ها به‌طور کامل جوشکاری و اصلاح گردید. همچنین تعریض راهرو‌های دسترسی به جرثقیل‌های ناحیه ازجمله پروژه‌هایی بود که در این زمان انجام شد و ایمنی و سرعت کار تعمیراتی جرثقیل‌ها را به‌طور چشمگیری افزایش داد.

یوسف افخم‌نیا، کارشناس مکانیک جرثقیل‌های نورد سرد: در این بازه زمانی ریل‌های سالن ورودی تاندم‌میل به‌دلیل شکستگی‌های زیاد، اصلاح و تعویض گردید. همچنین تعمیرات اساسی مکانیکی روی درام و گیربکس جرثقیل‌های ۲ و ۵ در ورودی تاندم و کارگاه غلتک انجام شد.

ایوب رزاقی، تکنسین برنامه‌ریزی دفتر فنی تعمیرات نورد سرد: در خصوص برنامه‌ریزی فعالیت‌های صورت‌گرفته بر روی جرثقیل‌ها باید گفت بیش از ۵۰ جلسه با گروه‌های مختلف در بازه شش‌ماهه قبل از شات‌دان برنامه‌ریزی و برگزار گردید و برای توقف جرثقیل‌ها طوری برنامه‌ریزی شد که اولاً سایر خطوط تولید نورد سرد بتوانند به تولید خود ادامه دهند و ثانیاً کمترین تداخل کاری بین گروه‌های مختلف کاری به وجود آید. در نهایت فعالیت بهینه‌سازی جرثقیل‌ها با بیش از ۸ هزار نفر ساعت و طبق برنامه مشخص‌شده به‌طور کامل انجام شد.

سیدمحمدحسن امامی، رئیس تعمیرات مرکزی نورد سرد: در پایان از همه معاونان، مدیران، رؤسا، سرپرستان، کارشناسان، تکنسین‌ها و تعمیرکاران بخش‌های مختلف فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری که با همدلی وصف‌ناپذیر در تحقق چنین پروژه سنگینی همکاری کردند، قدردانی کرد.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده