تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۵۵۰۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درخواست سهامداران «تجلی»: حجم مبنا را بردارید، جلوی نقدشوندگی سهم را گرفته

درخواست سهامداران «تجلی»: حجم مبنا را بردارید، جلوی نقدشوندگی سهم را گرفته
‌می‌متالز - ۲۵۰ تن از سهامداران «تجلی» از فرابورس ایران خواستند که حجم مبنای این سهم را بردارد.

به گزارش می‌متالز به نقل از بورس ۲۴، در یک نظرسنجی از ۴۳۰ سهامدار شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات، ۲۵۰ تن از سهامداران حجم مبنای نماد «تجلی» در فرابورس ایران را مانعی جدی در جهت نقدشوندگی سهم عنوان کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد: در ۲۵ اردیبهشت، با تصویب ماده واحده‌ای، حجم مبنا برای کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و اوراق بهادار به میزان ۴ در ده هزار تعداد سهم هر شرکت تعیین شد. همچنین، حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر ۱۲۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. این اقدام با هدف حمایت از سهامداران و ایجاد تعادل در بازار صورت گرفت.

درخواست سهامداران «تجلی»: حجم مبنا را بردارید، جلوی نقدشوندگی سهم را گرفته

تأثیر تعیین حجم مبنا بر اساس سرمایه ثبتی

با وجود این که تعیین کف و سقف حجم مبنا به عنوان امتیازی برای حمایت از سهامداران تلقی می‌شود، اما تعیین آن بر اساس سرمایه ثبتی ناشران، نوعی نابرابری در استفاده از این امتیاز برای تمام سهامداران ایجاد کرده است. به عبارت دیگر، سهامداران شرکت‌های با سرمایه بزرگ‌تر از امتیازات بیشتری برخوردار می‌شوند و این امر موجب جهت‌دهی سرمایه‌گذاری به سمت این شرکت‌ها و کاهش فرصت برای شرکت‌های با سرمایه کوچک‌تر می‌شود.

فرصت رشد برای شرکت‌های کوچک و متوسط گرفته شد

مقایسه حداکثر ارزش مبنای تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی با سرمایه‌های ثبتی مختلف، این نابرابری را به وضوح نشان می‌دهد.

ضریب حجم مبنای اعمال‌شده برای شرکت‌های بزرگ مانند شستا، فولاد، فملی و فارس بین ۶ تا ۱۶ درصد است، در حالی که این ضریب برای شرکت‌های کوچک‌تر مانند «تجلی»، «وهور»، «فصبا» و «تملت» به ۱۰۰ درصد می‌رسد. این بدان معناست که شرکت‌های کوچک برای افزایش قیمت پایانی سهم با نرخ یک درصد، باید تقریباً ۶ برابر حجم سهام شرکت‌های بزرگ را معامله شوند!

می‌توان گفت، تعیین حجم مبنا بر اساس سرمایه ثبتی، اگرچه با هدف حمایت از سهامداران صورت گرفته است، اما به طور ناخواسته به ایجاد نابرابری در بازار سرمایه و جهت‌دهی سرمایه‌گذاری به سمت شرکت‌های بزرگ‌تر منجر شده است. این امر می‌تواند فرصت رشد برای شرکت‌های کوچک و متوسط را محدود کرده و به کاهش تنوع در بازار سرمایه بیانجامد.

منبع: بورس ۲۴

عناوین برگزیده