تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۵۱۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ثبت ۵۸.۴ هزار میلیارد ریال مبادله در بورس انرژی

ثبت ۵۸.۴ هزار میلیارد ریال مبادله در بورس انرژی
‌می‌متالز - مجموع ارزش ریالی مبادلات انجام شده در بورس انرژی ایران در هفته‌ای که گذشته به ۵۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال رسید.

به گزارش می‌متالز، مدیریت ارتباطات بورس انرژی ایران اعلام کرد: این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی، معامله برق و دادوستد انواع اوراق و گواهی در بازار مشتقه و بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران در هفته مورد بررسی بود.

ستاره خلیج فارس فروشنده برتر رینگ بین‌الملل

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، در هفته منتهی به روز هجدهم مهرماه از فروش ۱۲۵ هزار و ۵۸۵ تن محصول در زیر گروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ثبت معاملاتی به ارزش ۳۸ هزار و ۹۳ میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد.

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این هفته با فروش ۶۷ هزار تن محصول شامل ۳۵ هزار تن نفتای کامل صادراتی، ۳۰ هزار تن نفتای سبک و همچنین ۲ هزار تن گاز مایع و ثبت مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲۰ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال فروشنده برتر هفته شد. طبق آمار ارائه شده ۵۳ درصد ارزش معاملات رینگ بین‌الملل مربوط به فروش محصولات شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود.

این شرکت در روز شانزدهم مهرماه ۳۵ هزار تن نفتای کامل صادراتی را با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه کرد؛ تعادل حجم تقاضا و عرضه باعث شد تا کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رود. ارزش این معامله بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال بود. در همان روز ۳۰ هزار تن نفتای سبک مربوط به همین شرکت نیز در قیمت پایه منفی ۴۰ پریموم دلار به ازای هر تن عرضه و در بورس انرژی معامله شد. ارزشی این معامله نیز بالغ بر ۹ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال بود.

فروش ۴۸.۷ هزار تن فرآورده در رینگ داخلی

طی سومین هفته از مهرماه بالغ بر ۴۸ هزار و ۷۱۷ تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت. مجموع ارزش ریالی این معاملات بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال بود. شرکت پالایش گاز خانگیران در این هفته با ثبت فروش ۵ هزار و ۱۶ تن میعانات گازی در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این محصول در قیمت پایه ۲۶۹ میلیون ریال به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای آن تقاضایی بالغ بر ۱۲ هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت قیمتی متقاضیان شد، به نحوی که متوسط نرخ معامله با ثبت رشد قیمت ۲۱.۷ درصدی به ۳۲۷.۶ میلیون ریال رسید. ارزش این معاملهکه در رینگ داخلی انجام شد، بالغ بر هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال بود.

پالایش نفت امام خمینی در زمره برترین فروشندگان رینگ داخلی

شرکت پالایش نفت امام خمینی نیز در هفته اخیر در زمره برترین فروشندگان محصول در رینگ داخلی قرار گرفت؛ متقاضیان محصولات این شرکت برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی نیز روی آوردند. پالایش نفت امام خمینی در روز هفدهم مهر ماه ۵ هزار تن نفتای سبک را در قیمت پایه ۲۷۱ هزار و ۲۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ مشتریان تقاضای ۱۲ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند و در نهایت این محصول با رقابت قیمتی ۱۰ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی ۵ هزار تن سی‌اس‌او را نیز با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۷۷۲ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با رقابت قیمتی ۳۱.۷ درصدی انجامید.

فروش ۱.۹ میلیارد کیلووات ساعت برق

بازار برق بورس انرژی ایران هم در سومین هفته از مهرماه شاهد فروش یک میلیارد و ۹۵۹ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۸۰ کیلووات ساعت برق بود؛ مجموع ارزش ریالی این معاملات بالغ بر ۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال و عمده فروش برق مربوط به معامله برق سلف در تابلو سلف برق بورس انرژی ایران بود.

این گزارش حاکی است: نیروگاه‌های حرارتی در سومین هفته از مهرماه موفق به فروش یک میلیارد و ۹۰۴ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال در هفته مورد بررسی شدند.

مهم‌ترین عرضه‌های هفته پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی، در روز شنبه ۲۱ مهرماه میزبان چندین عرضه متنوع خواهد بود؛ از مهم‌ترین این عرضه‌ها می‌توان به عرضه مقدار قابل توجهی نفت سفید از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده