تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۸
بازدید: ۲۱
کد خبر: ۳۵۵۲۶۸
سرویس خبر : انرژی
یک مقام عراقی:

تولید نفت عراق در سپتامبر کمتر از توافق با اوپک پلاس بوده است

تولید نفت عراق در سپتامبر کمتر از توافق با اوپک پلاس بوده است
‌می‌متالز - یک مقام عراقی اعلام کرد که تولید نفت خام عراق در ماه سپتامبر کمتر از سهمیه‌اش در توافق اوپک‌پلاس بوده است.

به گزارش می‌متالز، یک مقام عراقی روز شنبه (۲۱ مهر) با اشاره به تلاش کشورش برای افزایش پایبندی به سهمیه تولید نفت، اعلام کرد که عراق در ماه سپتامبر ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرد که کمتر از سهمیه ۴ میلیون بشکه‌ای توافق‌شده با اعضای سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌ پلاس) است.

رقم اعلام‌شده این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، با یافته‌های نظرسنجی رویترز در تضاد است. نظرسنجی رویترز که در تاریخ سوم اکتبر (پنجشنبه، ۱۲ مهر) منتشر شد، نشان داد عراق در ماه سپتامبر ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه توافق‌شده نفت تولید کرده است.

این مقام مسوول در پاسخ به پرسشی درباره یافته‌های این نظرسنجی گفت به‌دلیل کاهش صادرات، افت مصرف داخلی و پایین‌آمدن تولید در اقلیم کردستان عراق، تولید نفت عراق کمتر از سهمیه بوده است.

در همین حال، یک منبع آگاه ماه گذشته در گفتگو با رویترز اعلام کرد عراق به‌عنوان بخشی از طرح جبران مازاد تولید، در نظر دارد تولید روزانه نفت خود را در ماه سپتامبر به ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تا ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه کاهش دهد.

منابع دیگری به رویترز اعلام کردند که پایبندی کشور‌ها به سهمیه‌هایشان اوایل این ماه در نشست وزیران بلندپایه اوپک‌پلاس بررسی شد.

پیش‌بینی می‌شود که موضوع رعایت مقدار سهمیه‌ها به‌ویژه عراق و قزاقستان در هفته‌های آینده همچنان در دستور کار اوپک‌ پلاس قرار داشته باشد.

این دو کشور متعهد شده‌اند به‌منظور جبران مازاد تولید نفت خام، تولید روزانه خود را در ماه سپتامبر ۱۲۳ هزار بشکه کاهش دهند و در ماه‌های بعد هم مازاد تولید ماه‌های پیشین را جبران کنند.

اوپک پس از نشست خود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عراق، قزاقستان و روسیه در نشست اوایل ماه جاری اعلام کردند که به وعده کاهش تولید خود در ماه سپتامبر عمل کرده‌اند.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده