تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۵۵۲۷۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

مدیرعامل فولاد خوزستان در یازدهمین کنفرانس تخصصی استیل پرایس از چالش‌های حوزه انرژی و تاثیر آن بر صادرات و فروش سخن گفت

مدیرعامل فولاد خوزستان در یازدهمین کنفرانس تخصصی استیل پرایس از چالش‌های حوزه انرژی و تاثیر آن بر صادرات و فروش سخن گفت
‌می‌متالز - امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: در حوزه تجارت جهانی و صادرات فولاد، از سال ۲۰۲۰ کاهش صادرات نسبت به تولید داخلی وجود دارد و مصرف داخلی کشور‌ها بیشتر شده است. شرکت‌های فولادی دنیا در حوزه صادرات فولاد در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، نزدیک به ۴۰۲ هزار تن صادرات داشته‌اند که در کشور ما از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ مشابه ارقام جهانی نبوده است.

به گزارش می‌متالز، وی گفت: ایران در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ رتبه اول صادرات گندله را داشته است و بالاترین صادرات ۱۰ میلیون تن بوده و جذابیت فولاد میانی مزیت کشور ما محسوب می‌شود که عمده صادرات از طریق مرز‌های آبی اتفاق افتاده است.

ابراهیمی افزود: ایران در بازار‌های جهانی و صادرات با چالش‌هایی زیادی روبه‌رو است، از جمله قیمت‌گذاری‌ها که چین و روسیه از جمله تعیین‌کننده‌ها هستند، چین از کشور مصرف‌کننده به صادر کننده تبدیل شده که صادرات آن با جهش زیادی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیش‌رفته‌است. آسیای شرقی یکی از بهترین بازار‌ها برای صادرات است که کشور چین به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان ادامه داد: روسیه از دیگر کشور‌های تعیین کننده قیمت فولاد است، که به خاطر جنگ اوکراین از بازار‌های اروپایی تا حدودی کنار گذاشته شده است، اما حوزه فعالیت خود را در آسیا و آسیای میانه افزایش داده که کمی مشتریان و بازار‌های ایران را محدود کرده است.

ابراهیمی افزود: سهم صادرات فولاد در زنجیره صادرات غیرنفتی بعد از پتروشیمی دوم است و ۷.۸ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است، صادرات صنعت در ایران چندان خوب نیست و سیاست‌ها در کشور ما تنبیهی است تا تشویقی و نرخ ارز نیمایی و ارز آزاد و اختلاف قیمت موجب شده که رانت ارزی اتفاق بیفتد و صنعت را با چالش‌های جدی روبرو کند و تامین مواد اولیه با ارز ۸۰-۷۰ تومانی است و فروش با ارز ۴۸-۴۷ تومانی و این به ضرر صنایع است.

وی ادامه: از دیگر چالش‌های صنعت فولاد، وجود شرکت‌های بازرگانی و حتی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای است که موجب ضرر فولادی هاست و با وجود خرید و فروش و واسطه‌گری اینها ارزی به کشور بر نمی‌گردد. اما مهم‌ترین چالش صنعت فولاد، محدودیت‌های انرژی است که نفس صنعت، فولاد و صادرات را گرفته و موجب کاهش روند تولید و خواب رفتگی صنایع شده است و تولید فولاد که مزیت‌نسبی کشور ما محسوب می‌شد را به تهدید تبدیل کرده است؛ از دیگر چالش‌های صنعت فولاد نبود زیرساخت است؛ ۸۵ درصد صادرات از مسیر بنادر اتفاق می‌افتد که عدم زیرساخت‌های مناسب و نبود بنادر اختصاصی برای فولاد چالش‌های جدی ایجاد کرده است.

ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان سخنان خود گفت:راهکار‌هایی باید بیندیشیم که دستور العمل‌های خلق‌الساعه را تعدیل کند و محدودیت‌هایی که به واسطه تحریم‌ها ایجاد شده به فرصت تبدیل شود و از آن عبور کنیم. ما امیدواریم به واسطه انجمن‌ها و دستورالعمل‌ها مثبت و کاربردی بتوانیم چالش‌ها را از میان برداریم و روند صادرات و تولید و فروش را تعدیل کنیم.

عناوین برگزیده