تاریخ: ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۱۷
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۲۲۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون وزیر صمت:

طرح جامع فولاد باید عملیاتی شود/ نبود گفتمان مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی

طرح جامع فولاد باید عملیاتی شود/ نبود گفتمان مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی
‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: طرح جامع فولاد باید عملیاتی شود در این راستا، ستاد فولاد کمک کند تا از ابعاد مختلف هماهنگی‌های لازم اتقاق بیفتد و بتوانیم طرح را اجرایی کنیم تا برای فعالین این صنعت دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

به گزارش می‌متالز، یازدهمین کنفرانس سالیانه استیل‌ پرایس با موضوع فولاد، صادرات و توسعه پایدار در محل هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

حدود ۳۰۰ نفر از فعالان، صاحب‌نظران، تجار و کارشناسان صنعت فولاد ایران در یازدهمین کنفرانس استیل‌ پرایس گرد هم آمدند تا به بررسی چالش‌ها و موانع توسعه صادرات حوزه فولاد کشور بپردازند.

حضور و سخنرانی افراد بخش دولتی و قانوگذار، تولیدکنندگان بخش خصوصی و فعالان کلیدی در پنل‌های تخصصی، از نکات برجسته این کنفرانس به حساب می‌آید که کمک می‌کند تا صنعت فولاد در به روزترین حالت خود قرار بگیرد.

وجیه‌الله جعفری، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنفرانس همایش بیان کرد: در صنعت فولاد توانستیم بعضی موضوعات و ناترازی‌ها را حل کنیم.

وی افزود: اینکه امروز فولاد چه وضعیتی دارد و چه وضعیتی پیدا خواهد کرد قابل توجه است؛ ۵۵ میلیون تن تولید فولاد پیش‌بینی شده بود که در حال حاضر به این موضوع نزدیک شدیم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اضافه کرد: چالش‌هایی از قبیل زیرساخت‌ها، کمبود انرژی از جمله برق و گاز و حمل‌ونقل وجود دارد که در آینده زنجیره را با نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی روبرو خواهد کرد. باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی و تأثیر گذاری این کنفرانس و کنفرانس‌های مشابه این موانع را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: برای حل موانع و پیشرفت بخش فولاد کشور باید حاکمیت، سیاست‌گذار، مجری و کسانی که در این حوزه نقشی دارند، تعریف یکسانی از فضا داشته باشند و با هماهنگی یکدیگر پیش بروند.

وی گفت: طرح جامع فولاد باید عملیاتی شود در این راستا، ستاد فولاد کمک کند تا از ابعاد مختلف هماهنگی‌های لازم اتقاق بیفتد و بتوانیم طرح را اجرایی کنیم تا برای فعالین این صنعت دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

جعفری بیان کرد: بخش معدن و صنایع معدنی کشور، نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور داشته و حتی مقام معظم رهبری نیز روی این بخش تاکید ویژه‌ای داشتند و رشد ۱۳ درصدی در این بخش در برنامه هفتم توسعه دیده شده است که برای تحقق آن نیازمند یک برنامه مدون و راهبردی هستیم.

وی افزود: شورای راهبردی با همکاری وزارت صمت تشکیل شده است. سند راهبردی بخش معدن کشور با همکاری معاونت معدنی وزارت صمت، سازمان ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال تدوین است و ۱۷ راهبرد اصلی و ۷۰ پروژه دارد؛ اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری، سرمایه‌گذاری، هوشمندسازی معادن و تحول دیجیتال برخی از راهبرد‌های این سند است.

جعفری گفت: امروز نظام مسائل صنعت فولاد تغییر کرده و جنس چالش‌ها عوض شده است؛ حدود ۳ میلیارد تن دخیره سنگ‌ آهن داریم که در زنجیره فولاد در حال مصرف است، اما اکتشافات بعدی باید انجام شود حال این سوال مطرح است که آیا اطلاعات زنجیره کامل است؟ بنابراین بحث مواد اولیه و نبود اطلاعات شفاف یکی از چالش‌های اصلی این بخش است که باید به آن توجه کرد.

معاون وزیر صمت گفت: مرکز داده‌های علوم زمین در حدود ۳۰ سال پیش اعتباری گرفت که متأسفانه با اتفاقات ساختاری به حاشیه رفت، اما امروزه احیا شده است که شورای هماهنگی این مرکز با ریاست وزیر صمت است. فعالیت این مرکز شروع شده و امیدواریم اطلاعات این مرکز تا پایان سال خصوصاً بحث اکتشاف که نیاز به یک برنامه اجرایی دارد به پایان برسد.

وی توضیح داد: نبود گفتمان مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی یکی دیگر از چالش‌های موجود است و با دیدگاه‌های مختلف هر فردی خروجی خودش را می‌دهد لذا ایجاد گفتمان مشترک جزو برنامه‌هایی بود که در دستور کار قرار گرفت و از وزارت صمت ایجاد شد تا بتوانیم این چالش‌ها را با گفتمان به حداقل برسانیم.

وی در ادامه به چالش‌های این بخش اعم از کمبود ماشین‌آلات و تخصیص ارز اشاره کرد و افزود: حدود ۴ درصد دسترسی به زمین داریم که باید وسعت دسترسی و فرصت برای فعالیت در محدوده‌های جدید را در دستور کار قرار دادیم. در بخش نیروی انسانی متخصص، کمتر توانستیم موضوع آموزش و ارتقا دانش را بالا ببریم همچنین فناوری و نوآوری و فاصله گرفتن از آن جزو یرنامه‌های وزارت صمت است.

وی گفت: با توجه به فضای موجود، سیاست‌های پایین دستی لوکوموتیو حرکت ما در زنجیره‌های بعدی است و باید با تقویت بازار مصرف داخل این بخش را تقویت کنیم.

وی در پایان سخنرانی خود گفت: تقویت بخش‌های مختلف در صنعت فولاد باعث تقویت و توسعه فولاد کشور خواهد شد که در نهایت منجر به تحقق برنامه هفتم توسعه خواهد شد که امیدواریم خروجی این کنفرانس نیز به ما کمک کند.

رفع ناترازی زنجیره با تولید و صادرات، برنامه‌ای انجام شدنی است

همچنین در ابتدای مراسم مسعود رازفر، دبیر اجرایی کنفرانس استیل پرایس در خصوص محور‌های همایش گفت: فولاد، صادرات و توسعه پایدار محور‌های همایش امروز است؛ رشد مجوز‌ها در اثر نتایج صادرات در دهه گذشته به صورت نامتقارن افزایش یافت که لازم است در این خصوص راهکار‌های لازم عملیاتی شود لذا اگر به صادرات توجه داشته باشیم می‌توان حضور مؤثری در بازار‌های جهانی داشته باشیم.

وی افزود: حال زنجیره فولاد خوب نیست و بحث‌های بازار‌های جهانی، حامل‌های انرژی و مسائل دیگر همیشه وجود داشته است که در این مواقع گردهمایی صاحب‌نظران این صنعت قطعاً می‌تواند راهگشا باشد.

رازفر به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت: حضور مدوام در بازار‌های جهانی یکی از مسائلی است که به ما کمک بسیاری در صنعت فولاد خواهد کرد.

وی بیان کرد: رفع ناترازی زنجیره با تولید و صادرات، برنامه‌ای انجام شدنی است، بنابراین با برنامه‌ریزی بلند مدت برای صادرات، می‌توان رویکردی برای رفع ناترازی و افزایش سهم در GDP کشور و افزایش ارزآوری ایجاد کرد.

رازفر اضافه کرد: برای کنترل مجوز‌های صادر شده اگر برنامه مدون برای صادرات داشته باشیم قطعاً می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم.

در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاهی از توانمندی‌های صنعت و شرکت‌ها برگزار خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده