تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۱۳
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۵۱۳۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان مطرح کرد:

انحصار تامین قطعات از خارج را شکستیم/ بومی‌سازی ده‌ها قطعه استراتژیک جدید با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۳ میلیون دلار در فولاد هرمزگان

انحصار تامین قطعات از خارج را شکستیم/ بومی‌سازی ده‌ها قطعه استراتژیک جدید با صرفه‌جویی ارزی بیش از ۳ میلیون دلار در فولاد هرمزگان
‌می‌متالز - سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان درخصوص توانمندی بومی‌سازی و دانش فنی این مجموعه برای ساخت داخل تجهیزات اظهار کرد: شرکت فولاد هرمزگان طی چند سال گذشته و هم‌گام با صنعت فولاد کشور، به صورت جدی به مقوله بومی‌سازی و ساخت داخل توجه کرده و توانسته در چند سال گذشته ده‌ها قطعه و تجهیز استراتژیک را بومی‌سازی کند و ضمن ارتقای دانش فنی در زمینه مهندسی و ارتباط با شرکت‌های سازنده داخلی طی چند سال گذشته عملکرد مثبت و قابل قبولی را به ثبت برساند.

به گزارش می‌متالز، مجید ابوعطیوی با بیان این مطلب در ادامه افزود: ما در فولاد هرمزگان، در زمینه بومی‌سازی، رویکرد کاهش انحصار در تامین قطعات خارجی، کاهش وابستگی تامین قطعات به ارز خارجی طی سال گذشته موفق شدیم بیش از ۴ میلیون دلار قطعه و تجهیز را برای نخستین بار بومی‌سازی کنیم که در ۶ ماه نخست امسال این میزان به بیش از ۳ میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت بومی‌سازی در صنعت فولاد گفت: تحریم‌ها مانع همکاری کافی تامین‌کنندگان خارجی با شرکت‌های ایرانی شد و بسیاری از شرکت‌های خارجی ارتباط خود را با فولادسازان ایرانی قطع کردند. در این شرایط، تولیدکنندگان ایرانی مجبور به تأمین برخی قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود از تجار با هزینه‌هایی بیشتر از قبل شدند و در نهایت افزایش نرخ ارز نیز به‌عنوان یک مولفه مهم در واردات بر پیچیدگی این موضوع افزود.

ابوعطیوی تصریح کرد: برای مقابله با این وضعیت، تولیدکنندگان ایرانی آستین نیز همت بالا زدند و راهکار‌های جایگزین بهتر از واردات را دنبال کردند که در این زمینه، بهترین راهکار استفاده از ساخت داخل و بومی‌سازی تجهیزات، ماشین‌آلات، قطعات، مواد اولیه و حتی تکنولوژی‌های روز دنیا بود. یکی از صنایعی که به عنوان پیشگام در نهضت بومی‌سازی و قطع وابستگی به واردات مطرح شد، صنعت فولاد بود. به طوری که تولیدکنندگان این صنعت دست در دست هم با کمک سازندگان و تامین‌کنندگان داخلی، موفق به برطرف شدن بسیاری از نیاز‌های خود بدون کمک گرفتن از خارجی‌ها و واردات شدند.

سرپرست معاونت بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان در پایان تصریح کرد: رویکرد فولاد هرمزگان توسعه توانمندی سازندگان داخلی، رونق اقتصادی کشور و حرکت در راستای توسعه پایدار است. امیدواریم در ادامه بتوانیم باز هم سهم بومی‌سازی را در فولاد هرمزگان افزایش دهیم و به صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری از خروج ارز از کشور کمک کنیم.

منبع: فولاد هرمزگان

عناوین برگزیده