تاریخ: ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۶:۳۲
بازدید: ۲۸
کد خبر: ۳۵۵۳۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
گرامیداشت روز جهانی استاندارد:

ذوب آهن اصفهان پیشران استانداردسازی و صنعتی‌سازی ساختمان

ذوب آهن اصفهان پیشران استانداردسازی و صنعتی‌سازی ساختمان
‌می‌متالز - ذوب آهن اصفهان به جهت اینکه پیشگام صنایع فولادی کشور است و اساساً در شکل‌گیری فرهنگ صنعتی در ایران نقش مهمی ایفا کرد، در مبحث استاندارد نیز پیشگام محسوب می‌شود و بسیاری از استاندارد‌های ملی در حوزه صنایع فولادی نیز توسط متخصصان این مجتمع صنعتی تدوین شد.

ذوب آهن اصفهان پیشران استانداردسازی و صنعتی‌سازی ساختمان

به گزارش می‌متالز، به بهانه روز جهانی استاندارد با محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان گفتگو کردیم که در پی می‌آید:

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان ضمن بیان اهمیت و تاریخچه استاندارد در جهان و ایران، روز جهانی استاندارد را به کلیه کارکنان شرکت به ویژه کارکنان شاغل در مدیریت کیفیت فراگیر تبریک گفت و اظهار داشت: با توجه به اینکه محصولات میلگرد آجدار، تیرآهن بال نیم پهن، تیرآهن بال شیب‌دار، ناودانی، نبشی و ریل ذوب آهن اصفهان دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد می‌باشد، هر ساله به صورت مداوم و منظم از محصولات داخل شرکت و به صورت غیرمنظم از محصولات موجود در سطح بازار (در کلیه استان‌ها)، توسط بازرسین اداره کل استاندارد نمونه‌برداری انجام شده و توسط ازمایشگاه‌های دارای صلاحیت، مورد بررسی دقیق کیفی قرار می‌گیرند. در این رابطه، تاکنون کیفیت کلیه نمونه‌های اخذشده، مطابق استاندارد‌های ملی ایران بوده و عدم انطباقی در این خصوص گزارش نگردیده است و این نشان از رعایت دقیق الزامات مورد نظر استاندارد‌های مربوطه می‌باشد.

وی افزود: از آنجا که کیفیت تولیدات فولادی این شرکت از سطح بالایی برخوردار بوده و قابل رقابت با فولادساز‌های مطرح دنیا می‌باشد این شرکت موفق به دریافت گواهینامه‌های CE جهت صادرات محصولات تیرآهن به کشور‌های اتحادیه اروپا، CARES جهت صادرات محصولات میلگرد آجدار به کشور‌های منطقه بریتانیا و حوزه خلیج فارس، همولوگیشن مختص کشور آلمان و ... شده است.

صدری با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان تنها دارنده گواهینامه CARES و همولوگیشن در ایران می‌باشد افزود: صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، آفریقا، کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای میانه طبق استاندارد‌های مورد درخواست مشتری حاکی از کیفیت بالای محصولات این مجتمع عظیم صنعتی می‌باشد.

مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان گفت: کیفیت مطلوب نتیجه فرآیند‌های به هم پیوسته و منظمی است که در طی زمان، بهبود یافته و براساس انطباق با شاخص‌ها و استاندارد‌ها تعریف شده اند. بر این اساس کنترل منظم فرآیند‌ها با الزامات سیستم‌های مدیریتی، از طریق ممیزی‌های داخلی و خارجی در شرکت بطور پیوسته انجام میگیرد و دریافت گواهینامه‌های سیستم‌های مدیریتی مانند ISO ۹۰۰۱، ISO۴۵۰۰۱، ISO۱۴۰۰۱ ISO۱۰۰۱۵، ISO۱۷۰۲۵، ISO۱۰۰۰۲، ISO۱۰۰۰۴، از موسسات معتبر گواهینامه دهنده، نشان از انسجام و بلوغ فرآیندی در این مجتمع عظیم دارد.

نگاهی به روز جهانی استاندارد

اندیشه تشکیل سازمان بین‌المللی استاندارد در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ در نشست رؤسای مؤسسه‌های استاندارد بیست و پنج کشور در لندن شکل گرفت و مقری برای این سازمان در ژنو تعیین شد. در ادامه از سال ۱۹۷۰، چهاردهم اکتبر برابر با ۲۲ مهر به نام روز جهانی استاندارد تعیین و نام‌گذاری شده است.

استاندارد و استاندارد کردن، از پایه‌های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد نقشی به سزایی دارد. استاندارد عبارت است از: نظمی مبتنی بر نتایج ثابت علوم، فنون و تجربه‌های بشری که به صورت قواعد، مقررات و نظام‌هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه، افزایش میزان تفاهم، تسهیل ارتباطات، توسعه صنعت، صرفه‌جویی در اقتصاد ملی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می‌رود. با اجرای قوانین و مقررات استاندارد، نقشه‌ها و طرح‌های مربوط به تولید محصولات بر اساس نظام دقیق بازیابی سریع، طبقه بندی و بایگانی می‌شود؛ همکاری میان واحد‌های گوناگون هر سازمان یا کارخانه برای پیشبرد فرآیند تولید میسر می‌گردد؛ تفاهم کارکنان در مسائل فنی تحقق می‌پذیرد و سرانجام با تولید کالای کیفیت دار و بسته بندی مطلوب، رضایت مصرف‌کنندگان نیز جلب می‌شود. به این ترتیب، استاندارد، شالوده استواری را برای پیشبرد و توسعه صنعت و اقتصاد فراهم می‌سازد.

در ایران برای اولین بار با تصویب قانون اوزان و مقیاس­‌ها در سال ۱۳۰۴ شمسی، تشکیلات سازمانی که بعداً به مؤسسه مستقل استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور تغییر شکل داد، پایه‌ریزی شد. در سال‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۳۲ به لحاظ اهمیت یافتن نظارت بر ویـژگی‌ها و کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی هسته‌های تکامل یافته در موسسه به صورت یک اداره در وزارت بازرگانی شکل گرفت و در ادامه با تصویب قانون «سازمان ملی استاندارد ایران»، مسوولیت‌ها و چارچوب‌های مستقل در قالب هدف‌های ملی تعیین و سازمان به صورت ساختاری مستقل شروع به فعالیت کرد. کشور ما در سال ۱۳۴۳ به عضویت سازمان بین‌المللی استاندارد (ایزو) درآمد.

ذوب آهن اصفهان پیشران استانداردسازی و صنعتی‌سازی ساختمان

منبع: ذوب آهن اصفهان

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین